مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

بعد از مصاحبه

همه ما بر روی تلاش‌های لازم برای ایمن سازی و آماده شدن برای مصاحبه هواپیمایی تمرکز می‌کنیم، اما آیا به این فکر کرده‌اید که بعد از پایان مصاحبه چه اتفاقی می افتد؟ آیا قرار است کنار تلفن بنشینید و منتظر بمانید تا زنگ بخورد؟

شاید تعجب کنید که بدانید تلاش‌های شما پس از مصاحبه می‌تواند به اندازه تلاش‌های قبل از مصاحبه برای استخدام شدن مهم باشد. در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید که حداقل شما را مشغول می‌کند تا چشمانتان از خیره شدن بیش از حد به تلفن از سرتان خارج نشود.

یک “متشکرم” راه طولانی را طی می‌کند

همانطور که فرآیند مصاحبه خود را طی می‌کنید، سعی کنید نام و کارت ویزیت بازیگران کلیدی که با آنها در تعامل هستید را از بخش منابع انسانی خطوط هوایی، از جمله پرسنل اداری، مصاحبه کنندگان و هر کس دیگری که در سازماندهی و اجرای تدارکات روز نقش داشته است، جمع آوری کنید. شما همچنین می‌خواهید آدرس پستی بخش استخدام خلبان را دریافت کنید.

دلیل جمع آوری این اطلاعات به این دلیل است که من به شدت به شما توصیه می‌کنم پس از مصاحبه یادداشت‌های تشکر ارسال کنید. در حال حاضر احتمالاً به خود می گویید: “به هیچ وجه، من نیازی به انجام این کار ندارم” … بله؛ شما نیاز دارید!

یک موضوع تکراری در کتاب من؛ Cockpit to Cockpit وجود دارد. خطوط هوایی متقاضیان واجد شرایط زیادی دارند. آن‌ها به دنبال خلبانی می‌گردند که مایل باشد مایل بیشتری را طی کند. یادداشت‌های تشکر بخشی از مایل اضافی هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند تا حدودی یک یا دو سؤال مصاحبه را جبران کنند که شاید آنطور که شما دوست داشتید پیش نرفت.

بدتر از آن، ممکن است حتی ندانید که پاسخی به یکی از سؤالات آن‌ها را بمباران کرده‌اید، اما مصاحبه‌کننده‌ها در یکی از پاسخ‌های شما چیزی را دریافتند که به اشتباه انجام شده است. یادداشت تشکر شخصی می‌تواند به آنها کمک کند تا از چند ضربه مصاحبه عبور کنند.

شما می‌توانید یک یادداشت برای کل تیم مصاحبه و منابع انسانی بنویسید، یا واقعاً می‌توانید با نوشتن یادداشت‌های جداگانه برای هر یک از اعضای تیم، ضربات آنها را از بین ببرید. اگر رویکرد قبلی را دارید، حداقل سعی کنید هر یک از اعضای تیم را با نام در جایی در یادداشت تشکر خطاب کنید. یک نمونه یادداشت سپاسگزاری خوب وجود دارد که می‌توانید از آن به‌عنوان راهنما همراه با محصولات بسته پشتیبانی کابین خلبان در www.Cockpit2Cockpit.com استفاده کنید.

هیئت استخدام خلبان

اکثر خطوط هوایی بزرگ از یک هیئت استخدام خلبان برای تصمیم گیری نهایی برای استخدام استفاده می‌کنند (Delta و FedEx استثنا هستند، ممکن است موارد دیگری نیز وجود داشته باشند). هنگامی که گرد و غبار پس از مصاحبه فروکش کرد، تیم مصاحبه یادداشت‌های خود را در مورد عملکرد مصاحبه شما همراه با توصیه خود جمع آوری کرده و آن را به هیئت استخدام آزمایشی ارسال می‌کند.

به طور کلی، یک هیئت استخدام خلبان هر چهار تا شش هفته تشکیل می‌شود تا تصمیم نهایی استخدام در مورد تمام مصاحبه‌های آزمایشی از آخرین هیئت استخدامی گرفته شود.

هیئت استخدام خلبان معمولاً متشکل از مدیر استخدام خلبان، پرسنل کلیدی منابع انسانی و خلبان ارشد یا دستیار خلبان ارشد از هر محل می‌باشد. ممکن است فکر کنید به غیر از یادداشت‌های تشکر، هیچ کار دیگری نمی‌توانید بعد از مصاحبه انجام دهید که بر شانس استخدام شما تأثیر بگذارد … اما در این مورد اشتباه می‌کنید.

این را تصور کنید، هیئت استخدام خلبان جلسه خود را تشکیل می‌دهد. پرونده‌ای در مورد هر یک از کاندیداهای خلبانی پیش روی خود دارند تا برای آن هیئت در نظر گرفته شوند. رهبر تیم نام اولین نامزد خلبانی را که در حال بررسی است صدا می‌کند.

 اول خوب، هالی هولاهان است. به نظر می‌رسد که بیشتر مصاحبه او نسبتاً خوب پیش رفته است، اما او در بخش مصاحبه خط گرا (LOI) از نظر مدیریت منابع کابین خلبان و ارتباط برنامه کمی ضعیف بود. آیا کسی اطلاعات بیشتری در مورد او دارد؟”

یکی از خلبانان ارشد محل اقامت پاسخ می‌دهد: «بله؛ دو نفر از خلبانان من شخصاً با هالی به پرواز رفته‌اند. آن‌ها به دفتر من آمدند و توصیه نامه‌هایی را امضا کردند و چیزی جز ستایش مثبت از مهارت‌ها و شخصیت او در پرواز نداشتند.» سپس دو خلبان اصلی اقامتگاه دیگر داستان‌های مشابهی را تعریف می‌کنند. هیئت مدیره بحث می‌کند و تصمیم می‌گیرد که بر اساس شهادت کسانی که هالی را بهتر می‌شناسند و در گذشته با او کار کرده‌اند، می‌توانند عملکرد LOI کمی کمتر از متوسط را نادیده بگیرند.

حال آن سناریو را با نامزد شماره دو مقایسه کنید. رهبر هیئت استخدام خلبان ادامه می‌دهد: «بسیار خوب، بعد باب باگدوناتز را داریم. برخی از پاسخ‌های مصاحبه باب کمی متکبرانه بود. آیا کسی اطلاعات بیشتری در مورد باب دارد؟ … هیچ کس در خصوص باب صحبت نمی‌کند، بنابراین هیئت استخدام خلبان تصمیم می‌گیرد از باب تشکر کند و با او خداحافظی کند.

امیدواریم این مثال‌ها نشان دهند که چقدر مهم است که تا آنجا که ممکن است افراد در هیئت استخدام خلبان آماده باشند تا برای شما به کمک آیند. چگونه آن کار را انجام می‌دهید؟ ابتدا، مطمئن شوید که در طول مصاحبه خود بپرسید که هیئت استخدام خلبان شما چه زمانی اتفاق می افتد. آن‌ها ممکن است تاریخ دقیقی را به شما ندهند، اما باید بتوانند آن را به مثبت یا منفی یک هفته کاهش دهند.

 در مرحله بعد، با هر یک از مراجع توصیه داخلی خود تماس بگیرید و به آنها بگویید که چه زمانی انتظار دارید که هیئت استخدام خلبان شما تشکیل شود. آن‌ها احتمالاً می‌خواهند بشنوند که تجربه مصاحبه شما چگونه بوده است. از آنها بخواهید یک نسخه چاپی از توصیه نامه (LOR) و/یا رزومه شما را برای خلبان ارشد محل اقامت خود ارسال کنند و با شما به پرواز بیایند.

 اگر نمی‌توانند شخصاً به خلبان ارشد برسند، حداقل از آنها بخواهید که یک ایمیل با یک نسخه الکترونیکی از LOR و/یا رزومه برای خلبان اصلی محل اقامت خود ارسال کنند.

در حالت ایده‌آل، می‌خواهید فردی را که می‌شناسید در هر اقامتگاه پیدا کنید تا از طرف شما به سمت خلبان ارشد خود برود تا تعداد خلبان‌های ارشد را که برای شما در هیئت استخدام خلبان می‌زنند، به حداکثر برسانید. می‌دانم که این احتمالاً غیرواقعی است، اما تمام تلاش خود را بکنید تا بیشترین تعداد اقامتگاه‌های ممکن را پوشش دهید.

دریافت تماس

فاصله زمانی بین مصاحبه خط هوایی و دریافت «تماس» می‌تواند دردناک باشد. هر بار که تلفن زنگ می‌خورد و شماره‌ای ناآشنا می‌بینید، قلبتان به تپش می‌افتد. ممکن است این باشد؟

وقتی تماس را دریافت می‌کنید، این یک رهاسازی عاطفی بزرگ است. شما برای تحقق این رؤیا بسیار سخت کار کرده‌اید و در نهایت به حقیقت می‌پیوندد. تبریک می گویم! سعی کن صدایت مثل یک پسر سیزده ساله ترک نکند.

قبل از قطع کردن تلفن برای تماس با همسر، والدین و غیره، باید چند سؤال کلیدی بپرسید. بپرسید مرحله بعدی در این فرآیند چیست. اغلب فرم‌های بیشتری برای پر کردن وجود دارد و اطلاعات بیشتری برای شرکت هواپیمایی مورد نیاز است. همچنین می‌خواهید بپرسید که چه زمانی تاریخ کلاس آموزشی دریافت خواهید کرد. گاهی اوقات آن تاریخ کلاس چندین ماه در آینده است.

اگر زودتر از آن زمان در دسترس هستید، مطمئن شوید که در یک اطلاعیه کوتاه به آنها بگویید که در صورت باز شدن جای خالی در تاریخ‌های کلاس قبلی (این اتفاق بیشتر از آنچه فکر می‌کنید رخ می‌دهد) می افتد. من چند خلبان را می‌شناسم که توانستند تاریخ شروع کار خود را تا چهار ماه زودتر تغییر دهند زیرا در تماس اولیه صحبت کردند. این می‌تواند به چند صد عدد ارشدیت بالاتر تبدیل شود!

حتی ممکن است چندین پیشنهاد شغلی از دو یا چند شرکت هواپیمایی دریافت کنید.

بنابراین اگر شما یکی از آن پسران و دختران خوش شانسی هستید که توسط چندین شرکت هواپیمایی استخدام می‌شوند، وقتی پیشنهاد دوم یا سوم را دریافت می‌کنید چه می‌کنید؟ بدیهی است که شما اولین پیشنهاد را قبول خواهید کرد زیرا هنوز چیز دیگری در دست ندارید. اگر اولین پیشنهاد از طرف بهترین خطوط هوایی شما باشد، ممکن است وسوسه شوید که مؤدبانه پیشنهادهای دو و سه را رد کنید. وای، وای، وای …

تا زمانی که تاریخ کلاس نداشته باشید هیچ چیز مشخص نیست! همسر باهوش تاجر من این کار را یک قدم جلوتر می‌برد و می‌گفت تا زمانی که اولین چک از بانک تسویه نشود، هیچ چیز مشخص نیست. اولین پیشنهاد شغلی مشروط هواپیمایی من (CJO) از شرکت هواپیمایی X در اواخر دسامبر 2014 اتفاق افتاد.

هواپیمایی X به من گفت که رسماً در استخر هستم (یعنی عملاً وارد مجموعه شده‌ام) اما نمی‌توانستم تاریخ کلاس آموزشی خاصی به من بدهد. متأسفانه، نمی‌دانستم که در انتهای عمیق استخر هستم! آن‌ها به من گفتند که انتظار آموزش در بهار 2015 را داشته باشم. آن‌ها تا می 2015 به من کلاس آموزشی پیشنهاد ندادند.

من تقریباً شش ماه از زمان مصاحبه تا دریافت یک پیشنهاد شغلی رسمی صبر کردم. اگر این مدت طولانی به نظر می‌رسد، من دوستانی را می‌شناسم که بیش از یک سال با دو خط هوایی قدیمی مختلف، در استخر آب می‌زدند. در حال حاضر خلبانان زیادی در چنین شرایطی هستند.

عوامل متعددی مربوط به زمان شروع آموزش با یک شرکت هواپیمایی است، اما نکته اصلی این است که همه چیز به نیازهای شرکت هواپیمایی مربوط می‌شود، نه نیاز شما به شغل. بستگی به این دارد که چند نفر قبل از شما استخدام شده‌اند و چه تعداد می‌توانند در یک دوره زمانی معین آموزش ببینند.

خطوط هوایی بزرگ گاهی اوقات به دلایل مختلف بیشتر از چیزی که می‌توانند در اختیار داشته باشند؛ به کار می‌گیرند. در مواردی که در بالا ذکر شد، شرکت هواپیمایی خلبانان بیشتری را نسبت به خط لوله آموزشی آنها در آن زمان استخدام کرد.

در طول آن دوره انتظار، شما هنوز کارمند خطوط هوایی نیستید. این به این معنی است که اگر یک رکود اقتصادی ناگهانی وجود داشته باشد، می‌توانید آن پیشنهاد شغلی را از دست بدهید (از این رو اصطلاح پیشنهاد شغلی “شرطی” را به کار می‌برید).

بنابراین به سؤال اصلی برگردیم: وقتی پیشنهاد دوم یا سوم را دریافت می‌کنید چه می‌کنید؟ توصیه می‌کنم بگویید بله! حتی اگر فکر می‌کنید به آن خط هوایی نخواهید رسید، فقط بگویید بله؛ مگر اینکه از قبل یک تاریخ آموزشی قطعی از شرکت هواپیمایی مورد نظر خود داشته باشید و مطمئن باشید که تغییر نخواهد کرد یا از بین نخواهد رفت.

همیشه می‌توانید بعداً با آنها تماس بگیرید و نظر خود را تغییر دهید، اما معمولاً برعکس عمل نمی‌کند (یعنی نمی‌توانید در ابتدا نه بگویید و سپس بعداً تماس بگیرید و بله بگویید). همانطور که گفته شد، اگر وضعیت مالی شخصی شما به گونه‌ای است که می‌توانید شش ماه تا یک سال بدون پرداخت دستمزد ثابت از آن خارج شوید، ممکن است با اولین پیشنهاد خود فقط در استخر منتظر بمانید.

اگر در تماس اولیه بله می گویید، سعی کنید زمانی که در نهایت تصمیم گرفتید آن پل را بسوزانید و با پیشنهاد دیگری بروید، کمی حرفه‌ای باشید. حسن نیت حرفه‌ای حکم می‌کند که باید حداقل دو هفته قبل به یک شرکت اطلاع دهید. این به ایرلاین فرصتی می‌دهد تا فضای آموزشی را که در حال تخلیه آن هستید پر کند.

خلاصه

وقتی مصاحبه تمام شد کار متوقف نمی‌شود. شما باید حداکثر تلاش خود را تا زمانی که CJO و تاریخ آموزشی داشته باشید ادامه دهید. یک یادداشت تشکر از تیم منابع انسانی یک راه عالی برای گذاشتن روی کیک بعد از اینکه آنها را در مصاحبه خیره کردید است و اگر این کار را نکردید ممکن است باعث شکسته شدن آن شود.

اگر شرکت هواپیمایی که با آن مصاحبه کرده‌اید از هیئت استخدام خلبان استفاده می‌کند، حتماً در مصاحبه بپرسید که تاریخ تقریبی این هیئت چه زمانی است. از مراجع و مخاطبین داخلی خود استفاده کنید تا با خلبانان اصلی محل سکونت خود که احتمالاً اعضای هیئت استخدام خلبان خواهند بود، به سمت پرواز بروید.

در نهایت، وقتی بالاخره تماسی را که مدت‌ها منتظرش بودید دریافت کردید، فراموش نکنید که بپرسید مراحل بعدی چیست و چه زمانی می‌توانید منتظر تاریخ کلاس آموزشی باشید. اگر زودتر از تاریخ کلاسی که به شما می‌دهند در دسترس هستید، حتماً در اولین تماس تلفنی به آنها اطلاع دهید. همچنین باید در نظر داشته باشید که اگر پیشنهاداتی از چندین شرکت هواپیمایی دریافت کنید، چه کاری انجام خواهید داد.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *