مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

خلبان شدن سخت است؟ | آموزشگاه هوانوردی پارسیس

خلبان شدن چقدر سخت است؟

خلبان شدن آرزوی کودکی بسیاری از پسران و دختران جوان است. از زمانی که بالون‌های هوای گرم تقریباً 250 سال پیش به آسمان رفتند، هوانوردی تقریباً همه فرهنگ‌ها را در سراسر جهان مجذوب خود کرده است؛ مانند همه چیزهای زندگی، پرستیژ تبدیل شدن به یک هوانورد حرفه‌ای و آزادی پرواز خصوصی بدون هزینه نیست.

این مقاله در مورد دشواری خلبان شدن، چه به صورت حرفه‌ای یا خصوصی و اینکه چگونه می‌توانید به نسل خلبانان خود بپیوندید، صحبت خواهد کرد.

آیا خلبان شدن سخت است؟

خلبان شدن مستلزم تعهد قابل توجه و ساعت‌های زیادی مطالعه و تمرین است. بسته به اینکه چه گواهینامه‌ای را می‌خواهید دریافت کنید، باید مقدار قابل توجهی پول و زمان سرمایه گذاری کنید.

بیایید به شرایط مورد نیاز برای خلبان شدن و سختی دستیابی به آنها نگاه کنیم.

برای خلبان شدن به چه چیزهایی نیاز دارم؟

شرایط لازم برای خلبان شدن بسته به اینکه با چه هواپیمایی می‌خواهید پرواز کنید و اینکه آیا می‌خواهید به طور حرفه‌ای پرواز کنید متفاوت است.

با این حال، همه گواهینامه‌ها دارای برخی الزامات مشابه هستند.

توانایی زبان انگلیسی

برای دریافت هر مدرک خلبانی، به توانایی صحبت کردن و درک زبان انگلیسی نیاز دارید. اگر توانایی انگلیسی شما عالی نیست، استرس نداشته باشید – فقط به توانایی صحبت کردن و درک نیاز دارید. شما مجبور نیستید شعر بنویسید اگر می‌توانید این مقاله را درک کنید، به احتمال زیاد انگلیسی شما به اندازه کافی برای دریافت گواهینامه هواپیمای خوب است. اگر هنوز در مورد توانایی‌های انگلیسی خود شک دارید، با یک مربی پرواز معتبر (CFI) صحبت کنید و نظر آنها را در مورد اینکه آیا انگلیسی شما استانداردهای لازم را دارد یا خیر، دریافت کنید. در صورت لزوم، همیشه می‌توانید در کلاس‌های انگلیسی شرکت کنید.

تناسب اندام پزشکی

شما همچنین به گواهی پزشکی نیاز دارید که مستلزم معاینه پزشکی توسط پزشک متخصص در پزشکی هوانوردی است. وسعت امتحان و اینکه چند وقت یکبار باید آن را انجام دهید به نوع گواهینامه و سن شما بستگی دارد.

2 - خلبان شدن چقدر سخت است؟

مدارک پزشکی از درجه یک تا درجه سه است. گواهی پزشکی درجه یک در مورد سلامتی شما سختگیرانه ترین است و برای خلبانان خطوط هوایی الزامی است، در حالی که گواهی پزشکی درجه سه کمترین شدت را دارد و برای خلبانان خصوصی مورد نیاز است.

اگر قصد دارید فقط گواهینامه خلبانی اسپرت بگیرید، به گواهی پزشکی نیاز ندارید، فقط به گواهینامه رانندگی نیاز دارید.

همچنین ممکن است تحت برنامه‌ای به نام BasicMed واجد شرایط پرواز بدون گواهی پزشکی باشید، اما این مستلزم داشتن گواهی پزشکی در مقطعی از گذشته است.

گواهینامه خلبانی ورزشی

اگر می‌خواهید هواپیماهای کوچک را به صورت خصوصی پرواز کنید، باید گواهینامه خلبانی ورزشی را در نظر بگیرید. گواهینامه خلبانی ورزشی ساده‌ترین مدرک است و به کمترین زمان پرواز نیاز دارد. همچنین نیازی به معاینه پزشکی (فقط گواهینامه رانندگی معتبر) یا مدرسه زمینی اجباری ندارد. گواهینامه خلبانی ورزشی حدود 4500 دلار هزینه دارد و می‌تواند در عرض چند هفته تکمیل شود.

شما محدود به هواپیماهای پرنده با حداکثر وزن برخاست (MTOW) 1320 پوند هستید که به عنوان هواپیمای سبک ورزشی (LSA) طبقه بندی می‌شوند. این امر شما را از پرواز با اکثر هواپیماهای هوانوردی عمومی مانند Cessna 172 جلوگیری می‌کند. همچنین مجاز به حمل بیش از یک مسافر و پرواز با ارتفاع بالاتر از 10000 فوت از سطح متوسط دریا (MSL) یا 2000 فوت بالاتر از سطح زمین (AGL) نیستید.

گواهینامه خلبانی خصوصی

اگر می‌خواهید همچنان به صورت خصوصی پرواز کنید اما با هواپیماهای بزرگتر از آنچه گواهینامه خلبانی ورزشی اجازه می‌دهد پرواز کنید، گواهینامه خلبان خصوصی را در نظر بگیرید. با حدود 20000 گواهینامه خلبانی خصوصی که هر ساله در ایالات متحده صادر می‌شود، گواهینامه خلبان خصوصی مجوز انتخابی برای کسانی است که می‌خواهند به صورت تفریحی پرواز کنند.

3 - خلبان شدن چقدر سخت است؟

مجوز خلبانی خصوصی (PPL) حدود 10000 دلار هزینه دارد و برای تکمیل آن به حدود یک ماه آموزش تمام وقت نیاز دارد. شما باید یک امتحان کتبی بنویسید و تحت ارزیابی زمینی و آزمایش پرواز با یک آزمایشگر خلبان تعیین شده (DPE) قرار بگیرید (A DPE یک مربی پرواز بسیار با تجربه است).

با مجوز خلبانی خصوصی (PPL)، به شما اجازه دریافت پول برای پرواز در هر ظرفیتی نخواهید داشت. به غیر از این محدودیت، وقتی PPL خود را دریافت می‌کنید، دنیا صدف شماست. اگر آموزش‌های لازم را دریافت کنید، می‌توانید با هر هواپیما، تقریباً در هر شرایط آب و هوایی، پرواز کنید و مسافر حمل کنید.

برای دریافت PPL به گواهی پزشکی درجه سوم نیاز دارید.

گواهینامه خلبانی تجاری

گواهینامه خلبانی تجاری (CPL) برای کسانی است که می‌خواهند با پرواز حرفه‌ای ایجاد کنند.

CPL به آموزش بسیار فشرده‌تری نیاز دارد و گران‌تر است – تقریباً یک سال کار تمام وقت طول می‌کشد و حدود 30000 دلار هزینه دارد.

شما همچنین به حداقل یک پزشکی درجه دوم نیاز خواهید داشت. CPL به شما این امکان را می‌دهد که به عنوان خلبان کار کنید و دستمزد دریافت کنید و اولین پله برای به دست آوردن شغل پروازی رؤیایی شماست. صرف نظر از اینکه می‌خواهید به صورت خصوصی یا حرفه‌ای پرواز کنید، باید انتظار داشته باشید که زمان و پول خود را برای رسیدن به رویای خود سرمایه گذاری کنید.

آیا خلبان شدن سخت است؟

اگر موقعیت مالی شما اجازه می‌دهد، تبدیل شدن به یک خلبان خصوصی درها را به روی تجربه‌های سفر شگفت انگیز باز می‌کند. در حالی که مطمئناً، یک سرگرمی منحصر به فرد، پرواز خصوصی تلاش ارزانی نیست. اگر قصد دارید از طریق تجارت خلبان شوید، باید از سبک زندگی پشت پر زرق و برق صنعت هوانوردی، از جمله نکات مثبت و منفی آگاه باشید.

نکات منفی

هزینه

با شروع با جنبه‌های منفی که معمولاً شناخته شده نیستند، خلبان شدن مستلزم اتمام آموزش پرواز و پریدن مستقیم به داخل هواپیما نیست. در حالی که برنامه‌های کادت و به اصطلاح «ورود مستقیم» برای دانش‌آموزان وجود دارد، این برنامه‌ها اغلب مستلزم این هستند که نه تنها مجوز تجاری‌تان را تأمین کنید، بلکه یک رتبه‌بندی نوع هواپیمایی که شرکت هواپیمایی از شما می‌خواهد به آن پرواز کنید.

رتبه بندی نوع به راحتی می‌تواند به اندازه کل مجوز خلبانی تجاری هزینه داشته باشد و ممکن است به نفع شما نباشد که مقدار زیادی از بدهی دانشجویی را جمع آوری کنید. برخی از شرکت‌ها هزینه رتبه‌بندی نوع و حتی مجوز شما را پرداخت می‌کنند، به شرطی که قرارداد بلندمدتی با آنها امضا کنید. شما اغلب مجبور خواهید بود برای مدتی افسر دوم شوید تا به کمک خلبانان کمک کنید و شکاف‌هایی را که افسران اول (کمک خلبانان) نمی‌توانند پرواز کنند را پر کنید.

آغاز دشوار است

برای اکثر هوانوردان حرفه‌ای، شما باید یک شغل پروازی کم درآمد را در پرواز با هواپیماهای کوچک انجام دهید تا زمانی که تجربه کافی را جمع آوری کنید که به شما امکان می‌دهد توسط شرکتی که هواپیماهای بزرگتر پرواز می‌کند استخدام شوید.

متوجه خواهید شد که پنج سال اول خلبان حرفه‌ای بودن چیزی جز جذاب است – کسب درآمد کمی از پرواز با هواپیماهای کوچک در سناریوهای اغلب کمتر از ایده‌آل مانند ارائه آموزش پرواز. تعداد خیره‌کننده‌ای از خلبان‌های تجاری در نهایت تصمیم می‌گیرند مسیر شغلی کاملاً متفاوتی را دنبال کنند، به‌ویژه پس از حوادث ناشی از COVID-19.

غیر قابل پیش بینی بودن صنعت

حتی زمانی که در این صنعت مستقر هستید و حقوق بهتری دریافت می‌کنید، به دلیل مدل کسب و کار کم حاشیه شرکت‌های هواپیمایی و چارتر، صنعت هوانوردی نسبت به سایرین ثبات کمتری دارد. در حالی که مشاغل حسابداری و مهندسی همیشه در دسترس خواهند بود، رویدادهای “قوی سیاه” مانند 11 سپتامبر، بحران مالی 2008 و COVID-19 به طور نامتناسبی بر خلبان‌ها تأثیر می‌گذارد. این چیزی است که قبل از ورود به صنعت هوانوردی باید در نظر داشت.

همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد حمل و نقل هوایی نگه ندارید – در خارج از صنعت هوانوردی مطالعه کنید یا مهارت‌های خود را ایجاد کنید و در نظر داشته باشید که یک “صندوق اضطراری” بزرگ‌تر از همتایان غیر هواپیمایی خود داشته باشید. همچنین ممکن است بخواهید سالانه مقدار قابل توجهی از پول خود را پس انداز و سرمایه گذاری کنید تا در دوره‌هایی که صنعت به خوبی کار نمی‌کند، آرامش خاطر را برای شما فراهم کند.

شما به سلامتی نیاز دارید

4 - خلبان شدن چقدر سخت است؟

اتکا نکردن به صنعت هوانوردی برای امرار معاش، به شیوه‌ای دیگر، مخصوص هوانوردی، یعنی گواهی پزشکی، برای شما مفید خواهد بود. به خوبی شناخته شده است که خلبانان باید سطح خاصی از آمادگی پزشکی را حفظ کنند. این بدان معناست که اگر سلامتی شما دیگر اجازه پرواز را به شما نمی‌دهد، دیگر نمی‌توانید کار کنید – اصلاً.

برای تشخیصی که شما را از پرواز باز می‌دارد آماده باشید. متأسفانه زندگی غیرقابل پیش بینی است و اگر معیشت شما به سلامتی شما بستگی دارد، تاس نریزید و امیدوار باشید که هیچ اتفاقی برای شما نخواهد افتاد.

شما سخت کار خواهید کرد

مهم است که به یاد داشته باشید که حتی شغل رؤیایی پرواز با هواپیماهای بزرگ کار سختی است. شما اغلب ساعات طولانی کار خواهید کرد که به طور چشمگیری متفاوت است – یک روز ممکن است مجبور شوید ساعت 3 صبح از خواب بیدار شوید و چند روز بعد ممکن است مجبور شوید یک شبه پرواز کنید.

خلبان بودن گاهی اوقات می‌تواند بسیار سخت باشد، زیرا سعی می‌کنید هواپیما را از یک مکان به مکان دیگر پرواز دهید، شرایط آب و هوا، مسافران و مسائل فنی را در نظر بگیرید، همه در حالی که سعی می‌کنید هر بار به موقع باشید.

همچنین ممکن است مجبور شوید دوره‌های طولانی، گاهی هفته‌ها یا حتی ماه‌ها (مثلاً کار قراردادی) را دور از خانه سپری کنید. همچنین زمانی که شرکت را تغییر می‌دهید، به احتمال زیاد مجبور به نقل مکان خواهید شد. رفت و آمد از راه دور یک گزینه به عنوان خلبان است، اما همیشه عملی نیست.

شما دائماً مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت

عملکرد شما به‌عنوان خلبان نیز دائماً ارزیابی می‌شود و اغلب باید آزمایش‌ها و آموزش‌هایی را پشت سر بگذارید تا از رعایت استانداردهای لازم اطمینان حاصل کنید. برای برخی افراد، این چرخه آزمایش ثابت ممکن است ایده آل نباشد.

از تجربه شخصی، شما به این چرخه آزمایش مداوم عادت می‌کنید. این یک راه عالی برای اطمینان از این است که با هواپیمایی که در حال پرواز هستید، حتی در مواقع اضطراری راحت می‌مانید.

نکات مثبت

در حالی که صنعت هوانوردی چالش‌های خود را دارد، جنبه‌های مثبت بسیاری وجود دارد که آن را به شغلی تبدیل می‌کند که ارزش مبارزه برای آن را داشته باشد.

شغلی شبیه هیچ دیگری

خلبان حرفه‌ای بودن یکی از منحصر به فردترین مشاغل موجود است و می‌توانید مطمئن باشید که در سال‌های آینده “داستان‌های جنگی” زیادی از آب و هوا، مسافران یا مکان‌هایی برای صحبت در مورد آنها خواهید داشت.

5 - خلبان شدن چقدر سخت است؟

پرواز با هواپیما می‌تواند یک تجربه لذت بخش باشد، به خصوص زمانی که با چالش‌هایی روبرو هستید که قادر به حل آنها هستید. وقتی با هواپیمای خود راحت می‌شوید و صدها یا هزاران ساعت را صرف پرواز با آن کرده‌اید، وارد حالت جریان می‌شوید که در آن اقدامات شما تقریباً خودکار است، حتی در مواقع اضطراری. تجربه زیبایی است.

در حالی که ماهیت خط محور عملیات خطوط هوایی یا چارتر ممکن است زمانی که شما در مسیرهای یکسانی چندین بار در روز پرواز می‌کنید، امری عادی شود، تقریباً هر روز منحصر به فرد خواهد بود. با آب و هوای جدید، مسافران و گاهی خدمه جدید برای تجربه، کشور (یا جهان) را طی خواهید کرد. جابجایی (گذراندن شب دور از خانه) با خدمه تجربه فوق العاده ای است که به شما امکان می‌دهد به طور مؤثر برای پیوند با همکاران خود پول دریافت کنید!

پرستیژ

در حالی که برای تقویت نفس خود نباید خلبان شوید، نمی‌توان منکر اعتبار مرتبط با تبدیل شدن به یک هوانورد حرفه‌ای شد. صنعت هوانوردی دارای تاریخچه‌ای غنی از مردان و زنانی است که به شاهکارهای باورنکردنی دست یافتند و نمونه‌ای درخشان برای جامعه بودند. خلبان بودن با مسئولیت ویژه‌ای همراه است تا حرفه‌ای بودن مورد نیاز برای پرواز ایمن هواپیما را حفظ کند.

بدون نیاز به مدرک دانشگاهی

یکی دیگر از مزیت‌های خلبان شدن این است که شما مجبور نیستید در دانشگاه شرکت کنید، فقط در دانشکده پرواز شرکت کنید. در حالی که کسب مدرک ممکن است به شما در خارج از صنعت هوانوردی کمک کند، برای تبدیل شدن به یک خلبان حرفه‌ای الزامی نیست، به این معنی که می‌توانید آموزش خود را به محض اتمام دبیرستان (و گاهی اوقات حتی در دوران دبیرستان!) شروع کنید.

درآمد بالا بعداً

اگرچه احتمالاً در ابتدای کار خود مقدار قابل توجهی درآمد کسب نخواهید کرد، اما زمانی که کاپیتان ارشد شوید، درآمد قابل توجهی وجود دارد. حقوق دریافتی توسط خلبان‌های خطوط هوایی، شرکتی یا چارتر به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله نوع هواپیما، خود شرکت، تجربه قبلی خلبان و مدت زمانی که خلبان برای شرکت کار کرده است. زمانی که تجربه کافی (معمولاً چندین دهه) به دست آورید، می‌توانید انتظار کسب شش رقم را داشته باشید.

نتیجه گیری

امیدواریم اکنون درک بیشتری از صنعت هوانوردی و آنچه برای خلبان شدن لازم است داشته باشید. دلیلی وجود دارد که چرا صنعت هوانوردی در طول سال‌ها توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است – این واقعاً منحصر به فرد است.

هوانوردی همان شغل حسابداری یا مهندسی نیست. چالش‌های منحصر به فرد خود را دارد. تا زمانی که از قبل این را بدانید، می‌توانید این احتمالات را آماده کرده و حساب کنید. به یاد داشته باشید که هیچ شغلی بی نقص نیست و هر شغلی چالش‌های خود را دارد – پرواز با هواپیما تفاوتی ندارد.

چالش‌هایی که خلبان‌ها با آن‌ها روبرو هستند متمایز است، اما برای حدود 300000 هوانورد در سراسر جهان که کابین خلبان را خانه خود می‌نامند، قطعاً ارزش آن را دارد!

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *