مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

بدون گواهینامه خلبانی با چه هواپیماهایی می‌توان پرواز کرد؟ | آموزشگاه هوانوردی پارسیس

بدون گواهینامه خلبانی با چه هواپیماهایی می‌توان پرواز کرد؟

پرواز برای اکثر افرادی که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند زمان و پول خود را برای دریافت گواهینامه خلبانی صرف کنند، گران و پرهزینه است. با این حال، هنوز برخی از گزینه‌ها در دسترس کسانی هستند که می‌خواهند هیجان پرواز را بدون نیاز به طی کردن پروسه طولانی و پرهزینه دریافت گواهینامه تجربه کنند.

هواپیماهای تحت رده فوق سبک 14 CFR قسمت 103 FAA برای پرواز به گواهینامه خلبانی نیاز ندارند. هلیکوپترها، هواپیماهای بال ثابت و گلایدرهایی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند که می‌توانند بدون گواهینامه پرواز کنند، اما برای پرواز ایمن آنها به آموزش‌های اضافی نیاز دارید. گواهینامه خلبانی برای پرواز با هواپیماهای بزرگتر ضروری است.

بیایید بررسی کنیم که چگونه می‌توانید بدون گواهینامه خلبانی با کسری از هزینه به آسمان بروید!

آیا می‌توان بدون گواهینامه خلبانی پرواز کرد؟

شما می‌توانید با هواپیماهای خاصی بدون گواهینامه خلبانی پرواز کنید. اگرچه معمولاً برای پرواز با هواپیما به گواهینامه نیاز دارید، برای هواپیماهای کوچکتر و سبکتر استثنائاتی وجود دارد. بیشتر هواپیماهایی که برای پرواز به گواهینامه نیاز ندارند، هواپیماهای کوچک و تک سرنشین با موتورهای کوچک هستند.

برخلاف هواپیماهایی که نیاز به خلبان دارای گواهینامه دارند، این هواپیماها را می‌توان بدون هیچ گواهینامه خلبانی کرد، زیرا پرواز آنها آسان است، نزدیک به زمین می‌مانند، به آرامی بلند می‌شوند و فرود می‌آیند و شاید مهمتر از همه، مسافر را حمل نمی‌کنند.

به یاد داشته باشید که اگر سعی کنید با هواپیمایی که برای کار کردن به گواهینامه نیاز دارد پرواز کنید، با مشکلات حقوقی قابل توجهی مواجه خواهید شد.

چگونه بدون گواهینامه با هواپیما پرواز کنیم؟

طبق 14 CFR قسمت 103.1 (FAR 103)، شما فقط می‌توانید هوا بدون گواهینامه طبق شرایط زیر پرواز کنید:

  1. هواپیما دارای یک صندلی (مجاز مسافر نیست).
  2. هواپیما فقط برای اهداف تفریحی یا ورزشی (بدون عملیات تجاری) قابل پرواز است.
  3. وزن هواپیما در صورت نداشتن موتور (بدون موتور) باید کمتر از 155 پوند باشد.
  4. وزن هواپیما در صورتی که دارای موتور باشد (دارای موتور) باید کمتر از 254 پوند (در حالت خالی) باشد.
  5. ظرفیت سوخت هواپیما نباید بیشتر از 5 گالن آمریکا باشد.
  6. هواپیما در پرواز همسطح نباید با تمام توان از 55 گره عبور کند.
  7. سرعت توقف هواپیما نباید از 24 گره (خاموش) تجاوز کند.

از نظر عملی، این بدان معنی است که شما فقط می‌توانید هواپیماهای کوچک را با سرعت محدود و فقط در صورتی که یک مسافر تفریحی باشید، پرواز کنید. برای استفاده از این هواپیماها نیازی به گواهینامه ندارید زیرا پرواز آنها به اندازه کافی آسان است که اداره هوانوردی فدرال (FAA) نیازی به تنظیم آن‌ها نمی‌بیند. در مناطق خاصی، قانون نیاز به آموزش حرفه‌ای اضافی قبل از پرواز با این نوع هواپیماها دارد. با این حال، برای کار با آنها نیازی به گواهینامه خلبانی ندارید. یکی از مزایای اصلی پرواز هواپیماهایی که این معیارها را برآورده می‌کنند این است که می‌توانید بدون صرف هزینه برای کلاس‌های پروازی گران قیمت یا مدرسه زمینی، پرواز را تجربه کنید.

هواپیماهایی که می‌توانید بدون گواهینامه خلبانی با آن‌ها پرواز کنید

بیایید به هواپیماهای فوق سبک محبوبی که برای پرواز به گواهینامه خلبانی نیاز ندارند نگاه کنیم.

Phantom X1

2 4 - بدون گواهینامه خلبانی با چه هواپیماهایی می‌توان پرواز کرد؟

فانتوم X1 یک هواپیمای فوق سبک با پیکربندی تراکتور (یعنی موتور جلو)، بال بالا و فوق سبک است. بیش از 2000 هواپیمای فانتوم X1 از سال 2000 ساخته شده است که آن را به یکی از محبوب‌ترین هواپیماهای فوق سبک قسمت 103 تبدیل کرده است. طراحی دهه 1980 با انواع مختلفی از X1 تولید شده مانند سری X1E، X2 و Phantom I محبوب و همه کاره شده است. فانتوم X1 قابلیت مانور قابل توجهی دارد و در ابتدا به عنوان یک هواپیمای آموزشی آکروباتیک طراحی شد. این هواپیما به دلیل ملاحظات قانونی به عنوان هواپیمای آکروباتیک به بازار عرضه نشد. گزینه‌های کارخانه شامل ترمز، چتر نجات کامل بدنه و موتورهای مختلف Rotax از 40 تا 64 اسب بخار (30 تا 48 کیلووات) می‌شود. شرکت سازنده تخمین می زند که مونتاژ کیت Phantom X1 به طور متوسط 40 ساعت طول می‌کشد. بهترین بخش، برچسب قیمت جذاب فانتوم است. شما می‌توانید یک فانتوم X1 تمام ساخته را با قیمت حدود 14000 دلار خریداری کنید.

Aerolite 103

3 3 - بدون گواهینامه خلبانی با چه هواپیماهایی می‌توان پرواز کرد؟

Aerolite 103 یک دستگاه فوق سبک تک سرنشین با بال ثابت با دوام 2 ساعت است. این هواپیما به روز شد و تولید آن در سال 2013 پس از پایان فعالیت شرکت در سال 2005 از سر گرفته شد. Aerolite 103 را می‌توان با قیمت حدود 19000 دلار خریداری کرد.

Hummel Ultracruiser

4 - بدون گواهینامه خلبانی با چه هواپیماهایی می‌توان پرواز کرد؟

Hummel Ultracruiser (همچنین به عنوان Ultra Cruiser و UltraCruiser شناخته می‌شود) یک هواپیمای فوق سبک تمام فلزی است که کاملاً با FAR 104 مطابقت دارد. این تنها هواپیمای فوق سبک تمام فلزی است و بیش از 100 هواپیما از سال 2001 ساخته شده است.

Mosquito XEL

5 4 - بدون گواهینامه خلبانی با چه هواپیماهایی می‌توان پرواز کرد؟

Mosquito XEL یک هلیکوپتر تک صندلی است که برای پرواز نیازی به گواهینامه ندارد! دارای استقامت 1 ساعت و مجهز به شناور می‌باشد. گران‌تر از همتایان فوق سبک بال ثابت خود با 53000 دلار ساخته شده است.

هنگام خرید هواپیمای فوق سبک به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید یک هواپیمای فوق سبک، در درجه اول باید روی وزن خالی، ظرفیت سوخت و سرعت تمرکز کنید. گزینه‌های بسیار خوبی در این دسته وجود دارد. از آنجا که برخی از سازندگان ممکن است به دروغ ادعا کنند که هواپیمای آنها با قسمت 103 مطابقت دارد، خریداران بالقوه باید از این الزامات آگاه باشند. مالک هواپیما مسئول اطمینان از رعایت تمام مقررات FAA است. اگر بازرس متوجه شود که هواپیما با این مقررات مطابقت ندارد، مجازات می‌تواند شدید باشد.

اگر بدون گواهینامه خلبانی با هواپیما پرواز کنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر با هواپیمایی که الزامات رده فوق سبک قسمت 103 را برآورده نمی‌کند، ممکن است با مجازات‌های شدید روبرو شوید. بسته به میزان آگاهی شما از تخلف، حتی ممکن است با زندان مواجه شوید. اگر بدون گواهینامه با هواپیما پرواز کنید، عواقب قانونی آن می‌تواند تا 250 هزار دلار جریمه و سه سال زندان باشد. اگر باعث صدمه یا تخریب اموال شوید، مجازات شما می‌تواند شدیدتر باشد.

نتیجه گیری

اگر به دنبال راهی عالی برای ورود به هوانوردی بدون ضرر هستید، هواپیماهای فوق سبک قطعاً ارزش بررسی را دارند. آن‌ها علاوه بر مقرون به صرفه بودن نسبتاً به گواهینامه خلبانی نیازی ندارند و همچنین پرواز آنها فوق العاده سرگرم کننده و آسان است؛ بنابراین، چه تازه در هوانوردی شروع کرده باشید و چه سال‌ها است که پرواز می‌کنید، نورهای فوق‌العاده گزینه‌ای عالی هستند که مطمئناً لذت زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *