مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

کنترل ترافیک هوایی| آموزشگاه هوانوردی پارسیس

کنترل ترافیک هوایی

کنترلرهای ترافیک هوایی (ATC) نقش مهمی در کمک به خلبانان برای انجام پروازهای موفق بازی می‌کنند. درک ماهیت و منطق ATC عملکرد ایمن هر پرواز را افزایش می‌دهد و درک معنای هر عبارت ارتباطی را آسان می‌کند. علاوه بر این، بار کاری را هم بر روی خلبان‌ها و هم کنترل کننده‌ها کاهش می‌دهد. این کاهش بار کاری باعث صرفه جویی در زمان برای خلبان، برای سایر وظایف مورد نیاز به ویژه در مراحل اضطراری و برای ATC برای کمک به سایر ترافیک به ویژه هواپیماهای مضطرب می‌شود.

در یک فرودگاه، خدمات ترافیک هوایی از طریق واحدهای کنترل ترافیک هوایی زیر ارائه می‌شود:

  1. برج مراقبت فرودگاه
  2. دفتر کنترل رویکرد
  3. مرکز کنترل منطقه

برج کنترل فرودگاه و دفتر کنترل رویکرد مسئولیت هواپیماهای کنترل کننده در منطقه کنترل را بر عهده دارند، در حالی که منطقه کنترل ترمینال و مرکز کنترل منطقه مسئول کنترل هواپیماهای فعال در منطقه کنترل هستند.

واحدهای ATC به طور مداوم برای پروازهای IFR جداسازی می‌کنند. این جداسازی دارای معیارها و حداقل‌هایی است که ATC از آنها تبعیت می‌کند. حداقل‌های جداسازی به شرح زیر است:

  1. جداسازی عمودی (1000 یا 2000)
  2. جدایی افقی و بر اساس زمان یا مسافت خواهد بود

به منظور دستیابی به حداقل‌های جداسازی لازم، به هواپیما دستور داده می‌شود تا در یک مسیر مشخص، با سرعت معین پرواز کند و/یا به ارتفاع یا سطح پرواز معینی صعود کرده یا فرود بیاید. ارتباطات بین ATC و خلبانان بیشتر به صورت مجوز است. ترخیص ATC دارای عبارت شناسی بسیار خاصی است زیرا اطلاعات مهمی را در زمان بسیار کوتاهی برای شنیدن و درک خلبانان حمل می‌کند. اکثر ترخیص‌های ATC از نظر ساختار مشابه هستند و همچنین بازخوانی ترخیص کالا باید در همان ساختار مجوزهای صادر شده باشد. هر ترخیص ATC معمولاً حاوی موارد زیر در همان ترتیب است:

  1. نام ایستگاه
  2. شناسایی هواپیما
  3. محدودیت ترخیص
  4. مسیر پرواز
  5. سطح یا ارتفاع کروز اولیه یا نهایی تعیین شده است

این محتویات ترخیص برای ترخیص ATC اعمال می‌شود. خلبانان همیشه تشویق می‌شوند که مجوزهای ATC را همانطور که هست بازخوانی کنند. پیروی نکردن از اصطلاحات استاندارد نیاز به توضیح از طرفین دارد و زمان و تلاش هر دو طرف را می‌گیرد.

دو نوع قانون پرواز برای هواپیما وجود دارد که باید از آنها پیروی کرد، قوانین پرواز بصری (VFR) یا قوانین پرواز ابزاری (IFR). اگرچه بیشتر هواپیماهای جت تحت IFR پرواز می‌کنند، اما توصیه می‌شود که از رویکردهای بصری پرواز کنند

پروازهای VFR مجاز به برخاستن یا فرود در فرودگاهی در محدوده کنترل یا ورود به منطقه ترافیکی هستند، اگر:

  1. سقف ابر بیش از 1500 فوت است
  2. دید زمین بیش از 5 کیلومتر است
  3. پرواز زیر FL 200
  4. کروز با سرعت کمتر از سرعت فراصوت و مافوق صوت

به غیر از معیارهای فوق برای VFR، IFR اعمال می‌شود. معمولاً پروازهای IFR تحت پوشش راداری قرار دارند. خلبانان تحت IFR به غیر از اینکه مجوز دیگری دارند، نباید در سطحی کمتر از حداقل ارتفاع پروازی تعیین شده توسط ایالتی که قلمرو آن بیش از حد مجاز است پرواز کنند.

در مواقع اضطراری، اقدام سریع هماهنگ بین ATC و خلبانان بار کاری را برای هر دو کاهش می‌دهد. برخی اقدامات اولیه از آنها انتظار می‌رود. این اقدامات با وظایفی همراه است تا از برخوردهای هوایی جلوگیری شود.

هنگامی که هواپیما قابلیت‌های ارتباط رادیویی دو طرفه را در حین کار در شرایط VFR از دست می‌دهد، برج فرودگاه از سیگنال‌های نوری مختلف برای انتقال دستورالعمل‌ها به هواپیما به شرح زیر استفاده می‌کند.

2 11 - کنترل ترافیک هوایی

 

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *