مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

زمان زولو چیست؟ | آموزشگاه هوانوردی پارسیس

زمان زولو چیست؟ زمان هوانوردی توضیح داده شده است

ممکن است متوجه شده باشید که هنگام پرواز، اغلب اوقات با حرف “Z” حاشیه نویسی می‌شود. یا به بیان دیگر، “زمان زولو”. زمان زولو چیست؟ اگر گیج هستید نگران نباشید؛ در واقع بسیار ساده است. امروز توضیح خواهیم داد که زمان زولو چیست، چرا وجود دارد و چگونه می‌توانید خودتان آن را به راحتی محاسبه کنید. برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب بروید.

زمان زولو نام دیگری برای زمان هماهنگ جهانی (UTC) است که زمان در طول جغرافیایی 0 درجه در نصف النهار گرینویچ است. در سراسر جهان برای جلوگیری از سردرگمی ناشی از تفاوت‌های زمانی محلی استفاده می‌شود. با ایجاد یک زمان «استاندارد»، همه هوانوردان یک نقطه مرجع برای کار دارند.

کار کردن و جابجایی بین زمان زولو و زمان محلی در واقع بسیار آسان است زمانی که متوجه شدید زمان زولو چیست. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد زمان زولو در هوانوردی بدانید…

چرا خلبانان از “زمان زولو” استفاده می‌کنند؟

خلبانان از زمان زولو استفاده می‌کنند تا از سردرگمی ناشی از اختلاف در زمان محلی جلوگیری کنند. برای جلوگیری از این سردرگمی، همه در هوانوردی موافقت می‌کنند که از یک زمان «استاندارد» واحد به عنوان نقطه مرجع استفاده کنند. این همان چیزی است که “زمان زولو” در ساده‌ترین عبارت ممکن است.

هواپیماها در عرض کشور پرواز می‌کنند و می‌توانند مسافت‌های زیادی را در زمان نسبتاً کوتاهی طی کنند. در نتیجه، به راحتی می‌توان در «بعد از ظهر» محلی از زمین بلند شد و به سرعت خود را در «زمان» کاملاً متفاوتی از روز یافت.

و موضوع این است که… این می‌تواند واقعاً گیج کننده باشد. اگر تا به حال “جت لگ” داشته‌اید، این به دلیل قرار گرفتن بدن شما در یک منطقه زمانی است. در مقابل، زمان محلی در واقع کاملاً متفاوت است. صرف نظر از جت لگ، کار با زمان «استاندارد» جهانی، زندگی را ساده‌تر می‌کند.

چگونه؟ خوب، سناریوی زیر را در نظر بگیرید…

تصور کنید در حال سوار شدن به یک پرواز طولانی مدت برای ملاقات با یک دوست هستید. پرواز شما دقیقاً 10 ساعت طول می‌کشد و ساعت 13:00 به وقت شما حرکت می‌کند. 13:00 به اضافه 10 ساعت به این معنی است که شما ساعت 23:00 خواهید رسید… تا اینجای کار خیلی خوبه؟ خوب، بله و نه.

فرض کنید می‌خواهید ترتیبی بدهید که دوستتان هنگام رسیدن به فرودگاه شما را ببرد و به آنها بگویید که ساعت 23:00 به آنجا خواهید رسید؛ اما یک گیر… زمان محلی دوست شما 6 ساعت جلوتر از زمان شماست. شما زمان ورود خود را بر اساس زمان محلی خود در نقطه عزیمت ارجاع می‌دهید؛ اما دوست شما زمان را بر اساس محل زندگی خود ارجاع می‌دهد. آیا می‌توانید ببینید که چگونه می‌تواند گیج کننده باشد؟

با شش ساعت جلوتر بودن، زمان رسیدن محلی شما به مقصد در واقع ساعت 05:00 روز بعد خواهد بود. نتیجه نهایی؟ پس از رسیدن مدت زیادی منتظر سواری خود خواهید بود.

پس چگونه از این امر اجتناب کنیم؟ فرض کنید هر دوی شما موافق بودید که زمان نه محلی شماست و نه آنها و هر دو موافقت کردند که به یک «ساعت جهانی» اشاره کنند که در هیچ یک از مناطق زمانی شما قرار ندارد.

در آن صورت، هر دوی شما می‌توانید مطمئن باشید که در یک زمان صحبت می‌کنید. در اصل، به همین دلیل است که خلبانان از زمان زولو استفاده می‌کنند. یک نقطه مرجع مشترک، مستقل از زمان «محلی» وجود دارد.

اما زمان زولو چیست و چگونه کار می‌کند؟ در اینجا چیزی است که باید در مورد زمان زولو بدانید.

معنی زمان زولو چیست؟ زمان زولو توضیح داده شده است

زمان زولو که به آن “UTC” نیز گفته می‌شود، یک مرجع استاندارد است که در سراسر جهان بدون توجه به زمان محلی استفاده می‌شود. با این حال، برای درک آن، باید فقط کمی از جغرافیا را در مقیاس بزرگ بررسی کنیم. بسته به اینکه در کجای جهان هستید،

زمان زولو ممکن است کاملاً با زمان محلی فاصله داشته باشد. در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است. کره زمین به 24 منطقه زمانی مختلف تقسیم شده است. همچنین 24 ساعت در هر روز وجود دارد. راحت است، درست است؟

زمین با مشاهده از بالای قطب شمال در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد و در نتیجه خورشید بر اساس این حرکت موقعیت خود را در آسمان تغییر می‌دهد. کسانی که در شرق هستند زودتر از کسانی که در غرب هستند طلوع خورشید را خواهند دید.

چرا این را به شما می گوییم؟ زیرا در واقع در مورد زمان زولو مهم است. بر اساس اطلاعات فوق می‌توانید چند قانون کلی ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که ما گفتیم که مریدین گرینویچ در لندن خط مرجع ما هنگام صحبت در مورد زمان زولو است؛ بنابراین…

  1. به وقت محلی شرق نصف النهار گرینویچ جلوتر از زمان زولو خواهد بود.
  2. به وقت محلی غرب نصف النهار گرینویچ پس از زمان زولو خواهد بود.

آیا می‌خواهید ببینید که این به چه معناست؟ در اینجا یک جدول سریع وجود دارد که تفاوت عملی بین سه منطقه مختلف را نشان می‌دهد.

تفاوت زمان محلی با UTC زمان محلی زمان زولو (UTC) محل
گرینویچ لندن 12:00 12:00 0
قزاقستان (شرق گرینویچ) 12:00 18:00 +6 hours
دالاس، ایالات متحده آمریکا (غرب گرینویچ) 12:00 06:00 -6 Hours

به چیزی در مورد بالا توجه کردید؟ دو چیز باید واقعاً برجسته باشد…

  1. زمان زولو بدون توجه به موقعیت مکانی شما ثابت می‌ماند
  2. اگر در شرق نصف النهار گرینویچ هستید، زمان محلی شما دیرتر از زمان زولو است. اگر در غرب نصف النهار گرینویچ هستید، زمان محلی شما زودتر از زمان زولو است.

نکته شماره 1 بسیار مهم است.

فرض کنید در دالاس، تگزاس نشسته‌اید و می‌خواهید با شخصی در قزاقستان درباره زمان صحبت کنید. به شرطی که با استفاده از زمان زولو موافقت کنید، هیچ سردرگمی وجود نخواهد داشت، زیرا هر دوی شما بدون توجه به زمان محلی در مکان‌های مربوطه خود در مورد یک زمان صحبت می‌کنید!

آیا می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید بفهمید که در مکان شما ساعت زولو چقدر است؟

در اینجا نحوه انجام این کار آمده است…

نحوه محاسبه زمان زولو

2 34 - زمان زولو چیست؟ زمان هوانوردی توضیح داده شده است

برای محاسبه زمان زولو، به دو اطلاعات کلیدی نیاز دارید:

  1. زمان محلی دقیق
  2. افست منطقه زمانی محلی شما

به دست آوردن هر دو مورد فوق آسان است. اولی به چیزی بیشتر از یک ساعت خوب یا ساعتی که به وقت محلی تنظیم شده نیاز ندارد.

و دومی؟

اداره هوانوردی فدرال یک منبع عالی دارد که در آن شما می‌توانید منطقه زمانی محلی را تغییر دهید. در اینجا یک راهنمای گام به گام با یک مثال عملی از نحوه محاسبه زمان زولو آورده شده است:

  1. ساعت محلی را در ساعت خود بررسی کنید.
  2. با استفاده از ابزار فوق، فرودگاه انتخابی خود را جستجو کنید.
  3. بخشی (معمولاً در خط اول) که UTC *** را نشان می‌دهد، پیدا کنید. حروف “UTC” با یک علامت مثبت یا منفی و یک عدد دنبال می‌شوند.
  4. عددی که به معنای مخالف داده شده را به زمان محلی اضافه یا کم کنید؛ بنابراین اگر عدد قبل از آن یک “+” داشته باشد، باید آن را از زمان محلی کم کنید تا زمان زولو را محاسبه کنید. برعکس، اگر عدد قبل از آن علامت “-” داشته باشد، برای محاسبه زمان زولو باید این عدد را به زمان محلی اضافه کنید.

آیا می‌خواهید ببینید در زندگی واقعی چگونه کار می‌کند؟ در اینجا یک مثال عملی، با دنبال کردن مراحل بالا آورده شده است.

فرض کنید ساعت 13:00 به وقت محلی در مدرسه پرواز خود در فینیکس آریزونا نشسته‌ایم و می‌خواهیم به وقت زولو تمرین کنیم. چیزی شبیه به این پیش می‌آید…

  1. ساعت 13:00 به وقت محلی است، بنابراین یک ساعت بعد از ظهر است.
  2. ما با استفاده از ابزار پیوند بالا، فرودگاه‌ها را در فونیکس جستجو می‌کنیم.
  3. در خط بالای هر فرودگاه، توجه می‌کنیم که تصحیح داده شده UTC -7 است. این بدان معناست که فرودگاه‌های فینیکس 7 ساعت از زمان زولو عقب هستند؛ بنابراین، برای کار کردن به زمان زولو، 7 ساعت به زمان محلی خود اضافه می‌کنیم.
  4. 13:00 به اضافه 7 ساعت 20:00 است؛ بنابراین، زمان زولو 20:00 است.

و نکته خوب اینجاست…

زمانی که زمان زولو را در یک مکان بدانید، زمان زولو را در هر مکان در سراسر جهان می دانید. اگر می‌خواهید ساعت را روی زمان زولو تنظیم کنید، می‌توانید مطمئن باشید که همه هوانوردان بدون توجه به اینکه در کجای کره زمین هستید، به همین زمان اشاره می‌کنند! شما می‌توانید به کسی در طرف مقابل دنیا بگویید که انتظار دارید چه ساعتی به وقت زولو برسید و هر دو در یک زمان صحبت می‌کنید!

چرا به آن “زمان زولو” می گویند؟

اگر فکر می‌کنید نام «زمان زولو» کمی عجیب به نظر می‌رسد، تنها نیستید، اما دلیل خوبی وجود دارد. اگر دوباره به جدول بالا نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که در نصف النهار گرینویچ، اختلاف ساعت بین زولو و زمان محلی صفر است. اگر به یک کره یا نقشه نگاه کنید، همچنین خواهید دید که گرینویچ در طول جغرافیایی 0 درجه (یا به بیان دیگر، صفر) قرار دارد. به چیزی در مورد بالا توجه کردید؟

صفر

“صفر” با چه حرفی شروع می‌شود؟

“Z”! آسان است، درست است؟

متوجه خواهید شد که زمان زولو معمولاً به عنوان یک زمان با حرف “Z” در زیر آن داده می‌شود. این بدان معنی است که زمان به نصف النهار صفر طول جغرافیایی ارجاع داده می‌شود.

اما چرا “زولو”؟

چون در هوانوردی حروف نمی‌گوییم، از الفبای آوایی استفاده می‌کنیم. “Zulu” نام آوایی است که به حرف “Z” داده می‌شود؛ بنابراین زمان “زولو” نامیده می‌شود.

آیا نام‌های دیگری برای زمان زولو وجود دارد؟

در حالی که خلبانان اغلب به زمان “زولو” اشاره می‌کنند، شما اغلب چند قرارداد نامگذاری مختلف را مشاهده خواهید کرد. خبر خوب این است که اگرچه نام‌ها متفاوت است، اما همه آنها دقیقاً یک چیز را توصیف می‌کنند. گاهی اوقات زمان زولو را می‌شنوید که به آن‌ها نیز گفته می‌شود: –

UTC

این مخفف «زمان هماهنگ جهانی» است. دقیقاً همان زمان «زولو» است.

اما صبر کنید، آیا در این صورت نباید آن را “C-U-T” نامید؟ خوب، از نظر فنی، بله. با این حال، فرانسوی‌ها اصرار داشتند که «it temps Universel coordonne» می‌نامند. UTC به عنوان مصالحه‌ای برای راضی نگه داشتن فرانسوی زبانان و انگلیسی زبانان تصمیم گیری شد.

GMT

این به معنای زمان گرینویچ است. یک بار دیگر دقیقاً همان “زمان زولو” است. می‌بینید که GMT و UTC به جای هم استفاده می‌شوند. این فقط یک مخفف است که زمان را در نصف النهارهای طولی صفر نشان می‌دهد … یا برای ساده کردن زندگی گرینویچ.

کجا می‌توانم زمان زولو استفاده شده در هوانوردی را ببینم؟

3 29 - زمان زولو چیست؟ زمان هوانوردی توضیح داده شده است

مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌توان از زمان زولو به عنوان یک ابزار مفید در هوانوردی استفاده کرد. برخی از آنها واقعاً مهم هستند.

نمونه‌های عملی استفاده مؤثر از زمان زولو به شرح زیر است:

ناوبری

خلبانان همیشه از زمان زولو در ناوبری استفاده می‌کنند. اگر در منطقه زمانی متفاوتی پرواز می‌کنید و می‌خواهید به کنترل ترافیک هوایی بگویید که در یک نقطه خاص بالای سر شما قرار می‌گیرد، باید هر دو از یک ساعت استفاده کنید. زمان زولو به خلبانان این امکان را می‌دهد تا بدون سردرگمی، به دقت بیان کنند که چه زمانی در بالای نقطه ثابت هستند.

گزارش گیری آب و هوا

فرض کنید به پیش‌بینی فرودگاه نگاه می‌کنید و می‌گوید در ساعت 14:00 بعد از ظهر آب و هوای بدی خواهد بود. با گرفتن زمان در زولو، می‌توانید ۱۰۰٪ مطمئن باشید که آیا می‌توانید فرود بیایید یا خیر. حتی اگر تفاوت بین زمان محلی و UTC فقط یک ساعت باشد، ممکن است تفاوت قابل توجهی در ایمنی پرواز ایجاد کند.

ورود و اتصالات پروازی

4 24 - زمان زولو چیست؟ زمان هوانوردی توضیح داده شده است

هوانوردی در ماهیت خود یک امر بین المللی است. اگر هرکس به منطقه زمانی خود در مورد ورود و خروج اشاره کند، همه چیز بسیار گیج کننده خواهد بود. پایبندی به زمان “استاندارد” برنامه ریزی پرواز را بسیار ساده‌تر می‌کند.

گزارش حوادث

گزارش‌های ایمنی پرواز همیشه مستلزم ارائه زمان به زبان زولو هستند. خلبانان ممکن است در چندین منطقه زمانی مختلف پرواز کنند. فرض کنید آنها نیاز دارند چیزی مهم یا یک اتفاق در حین پرواز را یادداشت کنند. در این صورت، بهتر است این کار را در زمان زولو انجام دهید تا از هرگونه سردرگمی جلوگیری شود.

لاگ بوک ها

هنگامی که در حال انجام آموزش پرواز هستید، یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید این است که چند ساعت پرواز کرده‌اید. مطمئناً نمی‌خواهید ساعات پرواز را به دلیل اشتباه در زمان محلی از دست بدهید. با زیر نظر گرفتن دقیق زمان زولو، به جای زمان محلی، می‌توانید مطمئن باشید که هر ساعت پرواز را به حساب می‌آورید!

و … شما می‌توانید از خط زدن در لاگ بوک خود نیز جلوگیری کنید!

از سردرگمی با ساعت تابستانی خودداری کنید

همه ما آنجا بوده‌ایم. وقتی ساعت‌ها در ابتدای بهار و دوباره در پاییز تغییر می‌کنند، فهمیدن زمان واقعی چقدر است. زمان زولو برای صرفه جویی در روز اصلاح نشده است. این بدان معنی است که شما می‌توانید بدون توجه به زمان سال از زمان در زولو مطمئن باشید.

افکار نهایی

زمان زولو یک زمان جهانی است که برای جلوگیری از سردرگمی ناشی از مراجعه همه افراد به زمان محلی استفاده می‌شود. با ایجاد یک زمان «استاندارد» در سراسر جهان، همه هوانوردان می‌توانند مطمئن شوند که در یک زمان صحبت می‌کنند. تمرین زمان زولو آسان است. به سادگی یک تصحیح را در زمان محلی اعمال کنید و شما آماده هستید.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *