مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

مخترع هواپیما | آموزشگاه هوانوردی پارسیس

چه کسی هواپیما را اختراع کرد؟

با نگاهی به تاریخچه هوانوردی، فکر می‌کنید چه کسی اولین تلاش موفق را انجام داد؟ چه کسی هواپیما را اختراع کرد؟ یا این یک تلاش انباشته بود؟

مردم از ابتدا شیفته پرواز در آسمان بوده‌اند، نقاشی‌ها، کنده کاری‌ها و آثار بی شماری که به وضوح این جذابیت را نشان می‌دهد؛ اما چه کسی این جذابیت را به سطح بعدی رساند؟ چه کسی تصمیم گرفت این رؤیا را به آسمان‌های وسیع ببرد و اولین هواپیما را اختراع کند؟

بیایید سفری در تاریخ هوانوردی داشته باشیم و یاد بگیریم که چه کسی هواپیما را اختراع کرده است.

سبک‌تر از هوا

2 2 - چه کسی هواپیما را اختراع کرد؟

فرانچسکو لانا دی ترزی در سال 1670 نظریه‌ای را منتشر کرد که پیشنهاد می‌کرد از کره‌های فویل مسی حاوی خلاء برای حمل و نقل هوایی سبک‌تر استفاده شود. چنین کره‌هایی سبک‌تر از هوای اطراف هستند و برای بلند کردن یک کشتی هوایی کافی است. اگرچه از نظر تئوری درست است، اما متأسفانه، طراحی او امکان پذیر نبود زیرااگر کره‌ها حاوی چیزی جز خلاء نباشند فشار هوای اطراف ، آنها را خرد می‌کند. این تئوری که به عنوان کشتی هوایی خلاء شناخته می‌شود، با هر نوع مواد فعلی، رؤیایی غیرقابل تحقق باقی می‌ماند. با این وجود، نمی‌توانیم تلاش ترزی را هنگام بحث در مورد اینکه چه کسی هواپیما را اختراع کرده است نادیده بگیریم.

بالن‌ها

3 1 - چه کسی هواپیما را اختراع کرد؟

در قرن هجدهم، گاز هیدروژن کشف شد، سرانجام ماده‌ای سبک‌تر از هوا! این امر منجر به اختراع بالون هیدروژنی شد. برادران مونتگولفیر پروازهای سرنشین دار بالن هوای گرم را در آن زمان آغاز کردند. در 21 نوامبر 1783 مونت گلفیرز اولین پرواز رایگان را با مسافران انسانی انجام داد. انرژی بالون با آتش هیزم تأمین می‌شد. 8 کیلومتر مسافت طی کرد. استفاده از بالن برای اهداف نظامی در اواخر قرن 18 آغاز شد. دولت فرانسه در آن دوران شرکت‌های بالون را تأسیس کرد. بنیان آیرودینامیک مدرن تقریباً در همان زمان و در نتیجه تئوری‌های متنوع در مکانیک، به ویژه دینامیک سیالات و قوانین حرکت نیوتن آغاز شد.

کشتی‌های هوایی یا بالون‌های هدایت شونده

4 1 - چه کسی هواپیما را اختراع کرد؟

کار بر روی توسعه بالون‌های قابل هدایت یا هدایت پذیر در طول قرن نوزدهم ادامه یافت. اولین پرواز با موتور، کنترل شده و پایدار در سال 1852 انجام شد، زمانی که هانری گیفارد 24 کیلومتر را در فرانسه با استفاده از یک وسیله نقلیه موتور بخار پرواز کرد. حتی اگر کشتی‌های هوایی یا دایریبل‌ها در جنگ جهانی اول و دوم مورد استفاده قرار می‌گرفتند و تا به امروز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، حتی اگر به صورت بسیار محدود، توسعه آنها با هواپیماهای سنگین‌تر از هوا پیشی بگیرد.

سر جورج کیلی، پدر هواپیما

5 1 - چه کسی هواپیما را اختراع کرد؟

کیلی اولین کسی بود که چهار نیروی مؤثر بر هواپیما را شناسایی کرد: رانش، بالابر، کشش و وزن. او همچنین اولین کسی بود که هواپیمای سنگین‌تر از هوا را طراحی کرد و در طراحی‌های خود بر ثبات و کنترل تمرکز داشت. او یک گلایدر سرنشین دار یا “چتر نجات قابل کنترل” را طراحی کرد که قادر به پرتاب از بالای یک تپه بود. این گلایدر در سال 1853 اولین هوانورد را در برومپتون دیل حمل کرد.

برادران رایت

6 1 - چه کسی هواپیما را اختراع کرد؟

برادران رایت با عزمی چشمگیر، روش خود را از طریق گلایدرها و ساخت اولین هواپیما به کار گرفتند. رایت‌ها اولین پرواز ثابت، کنترل شده و با نیروی انسانی سنگین‌تر از هوا را در 17 دسامبر 1903 انجام دادند. اولین هواپیمای آنها ناپایدار و غیرقابل اعتماد بود، اما برادران دست از کار نکشیدند، آن‌ها فلایر 2 و فلایر 3 را ساختند. فلایر III اولین هواپیمای کاربردی در تاریخ شد که به طور پیوسته تحت کنترل کامل پرواز می‌کرد، خلبان خود را به عقب بازگرداند و با خیال راحت فرود آمد.

توسعه انقلابی

7 1 - چه کسی هواپیما را اختراع کرد؟

پس از شروع سخت، هوانوردی به صورت جهشی توسعه یافت. تقریباً بلافاصله هواپیماها برای مصارف نظامی مورد استفاده قرار گرفتند که منجر به رشد چشمگیر در مدت زمان کوتاهی شد. دوران بین جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم شاهد پیشرفت شگفت انگیزی در فناوری هواپیما بود. طی آن زمان هواپیماها از هواپیماهای دوباله کم مصرف ساخته شده از چوب و پارچه به تک هواپیماهای براق و پرقدرت ساخته شده از آلومینیوم تبدیل شدند. توسعه ممکن است به دلایل نظامی آغاز شده باشد، اما هوانوردی تجاری مطمئناً از پیشرفت چشمگیر سود می‌برد. هوانوردی در حال حاضر به دلیل سرعت و سهولت در جابجایی، بهترین وسیله حمل و نقل تجاری محسوب می‌شود، اما این اتفاق یک شبه رخ نداد.

توسعه انقلابی

تحولی انقلابی در دوره بین جنگ جهانی اول و دوم رخ داد، سال‌ها پس از موفقیت اولین هواپیمای هوانوردی به عنصر و ابزار مهم جنگ در میدان‌های جنگ و جنگ‌ها تبدیل شد و هوانوردی در این دوره تجربه بیشتری پیدا کرد و در دوره بین جنگ جهانی اول و دوم تعداد زیادی خلبان بیکار پیدا کرد که منجر به باز شدن راه برای حمل و نقل هوایی تجاری شد و نیروی هوایی مسلح در این دوره در اکثر کشورها تأسیس شد و منجر به توسعه هوانوردی غیرنظامی نیز شد.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، تعداد زیادی از خلبانان و هواپیماها از خدمت خارج شدند و از اینجا هواپیماهای تجاری و غیرنظامی به پرواز درآمدند و هوانوردی بدون چشم انداز روشن مورد استفاده قرار گرفت که باعث شد هوانوردی نظامی به توسعه موتورهای هواپیما و جت بپردازد. هواپیماهای بازنشسته از جنگ در خدمات تجاری و حمل و نقل افراد و کالاها مورد استفاده قرار گرفتند و شرکت‌های حمل و نقل هوایی در جهان گسترش یافتند و تکثیر شدند. پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده شروع به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تولیدی کرد که قادر به تولید هواپیماهای تجاری با قیمت‌های رقابتی بود که امکان استفاده از مسافران را فراهم می‌کرد.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *