مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

چطور میتوان یک دیسپچر پرواز شد؟

چطور میتوان یک دیسپچر پرواز شد؟

دیسپچر پرواز کیست و چطور میتوان دیسپچر شد؟

بدون افرادی با مهارت بالا که روی زمین کار می‌کنند، خطوط هوایی نمی‌توانند به صورت کارآمد عمل کنند و اطمینان حاصل کنند که هواپیماها در زمان مناسب در مکان مناسب هستند. یکی از بخش‌های حیاتی زندگی در فرودگاه، وظیفه اطمینان از خروج به موقع پروازها است افرادی که مسئولیت این کار را بر عهده دارند به عنوان دیسپچرهای پرواز یا برنامه‌ریزان هوانوردی شناخته می‌شوند.

چطور میتوان یک دیسپچر پرواز شد؟

در عملیات فرودگاهی، کاپیتان هواپیما و دیسپچر مشترکاً مسئول ایمنی پرواز هستند. با همکاری خلبان، دیسپچر پرواز یک برنامه پرواز ایجاد می‌کند که به هواپیما امکان می‌دهد با کمترین هزینه عملیاتی به مقصد خود برسد. شغل دیسپچر پرواز یا برنامه‌ریز هوانوردی فشار کاری زیادی دارد، اما می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

دیسپچر پرواز باید وضعیت آب و هوا را در طول سفر و در مقصد نهایی مدنظر قرار دهد. این شامل مطالعه بادها، فکر کردن به مقصدهای جایگزین، نیازهای سوختی، ارتفاعات و جریان ترافیک عمومی است. امضای دیسپچر به همراه امضای خلبان، هواپیما را برای پرواز آزاد می‌کند. در این نقش، دیسپچر واسطه بین خلبان و کارکنان خدمات زمینی است و تمامی پرسنل مرتبط با پرواز را در مورد وضعیت آن مطلع می‌کند.

همچنین مهم است که دیسپچر به طور کامل از امکانات ناوبری، مسیرهای هوایی و ویژگی‌های فرود تمام هواپیماهای عملیاتی توسط خط هوایی آگاه باشد. دیسپچر گاهی در کابین خلبان همراه با خدمه پرواز سوار می‌شود تا مسیرهای پرواز، شرایط و فرودگاه‌ها را مشاهده کند.

این کارمندان در محیطی شلوغ و پر سر و صدا، محاصره شده توسط مردم، ماشین‌های تلگراف، تلفن‌ها و سیستم‌های اینترکام، کار می‌کنند. کسانی که برای یک شرکت هواپیمایی کوچک کار می‌کنند، وظایف هواشناسی و هماهنگ‌کننده برنامه را نیز انجام می‌دهند.

اگر مهارت‌های ارتباطی عالی، دقت بالا و توانایی عملکرد تحت فشار دارید، شغل دیسپچر پرواز می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد وظایف یک دیسپچر پرواز و نحوه واجد شرایط شدن، ادامه مطلب را بخوانید.

وظایف یک دیسپچر پرواز چیست؟

  • انجام وظایف قبل از پرواز در حالی که خدمه کابین برای پرواز آماده می‌شوند
  • ارائه مسیر پیشنهادی به خلبان برای هر پرواز
  • ارزیابی گزارش‌های هواشناسی و اطلاع دادن به خلبان از هر گونه خطرات
  • بررسی مسائل نگهداری هواپیما
  • بررسی وزن هواپیما، بار سوخت و بار محموله
  • وظایف عمومی برای اطمینان از ایمنی و آمادگی هواپیما برای پرواز
  • گزارش به کنترل ترافیک هوایی و کارکنان فرودگاه در مورد زمان‌های خروج و پس از خروج،

ارائه گزارش‌های وضعیت هواپیما و زمان‌های پیش‌بینی شده ورود

چه مدارکی برای تبدیل شدن به یک دیسپچر پرواز نیاز دارید؟

اگرچه الزامات ورود بین کارفرمایان متفاوت است، حداقل باید مجموعه خوبی از GCSE‌ها (دیپلم متوسطه) قبل از شروع آموزش داشته باشید. دروس مانند انگلیسی و ریاضی با نمره A* – C (9-4) مهم هستند.

گذراندن دوره‌های A-Level می‌تواند رزومه شما را برای کارفرمایان جذاب‌تر کند و برخی از موضوعات مرتبط مانند سفر و گردشگری هم خوب هستند. به طور جایگزین، می‌توانید در BTEC یا دیپلم در عملیات هوانوردی تحصیل کنید. اگر به تحصیل در دانشگاه ادامه دهید، رشته‌هایی مانند مدیریت سفر یا خطوط هوایی وجود دارد.

پس از استخدام، آموزش‌های بیشتری به طور خاص برای این نقش وجود دارد. این آموزش‌ها شما را در زمینه‌هایی مانند برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پرواز، مقررات هوانوردی و نحوه استفاده از سیستم‌های خطوط هوایی آماده می کند. مدارک حرفه‌ای شامل NVQها در عملیات هوانوردی روی زمین و جوایز سطح 2 در دیسپچ هواپیما و پشتیبانی عملیات پرواز است.

برای تبدیل شدن به یک دیسپچر پرواز به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟

  • شما باید قادر باشید در یک محیط پر فشار و با سرعت بالا، به ویژه زمانی که وضعیت جوی نامساعد است، کار کنید.
  • شما باید توانایی تصمیم‌گیری سریع داشته باشید زیرا دیسپچرهای پرواز باید تصمیمات سریعی در مورد ایمنی، مقررات پروازی و اقتصادی عملیات بگیرند.
  • از آنجا که وظایف روزانه به شدت وابسته به سیستم‌های نرم‌افزاری کامپیوتری، ماشین حساب‌ها، نمودارهای هواشناسی و گزارش‌های بارگیری هستند، تسلط بر فناوری بسیار مهم است.
  • مهارت‌های تحلیلی خوب برای کمک به تفسیر اطلاعات و کاربرد آن‌ها در برنامه‌های پرواز مهم هستند.
  • شما باید بتوانید به خوبی در یک تیم کار کنید زیرا نیاز به همکاری نزدیک با دیگر دیسپچرهای پرواز، خلبانان و کنترلرهای ترافیک هوایی دارید.
  • این شغل پر فشاری است که مسئولیت ایمنی هواپیما و مسافران را بر عهده دارد، بنابراین توانایی تمرکز برای مدت طولانی ضروری است.

از آنجا که شما دستورالعمل‌ها را به خلبانان و دیگر دیسپچرهای پرواز انتقال می‌دهید، باید مهارت‌های ارتباطی عالی داشته باشید تا مطمئن شوید که پیامتان به وضوح درک می‌شود.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *