مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

هواپیماهای قدیمی | آموزشگاه پارسیس

هواپیماهای قدیمی بازنشسته؛ چه اتفاقی برای آنها می افتد؟

هواپیماها بسیار گران هستند، خطوط هوایی میلیون‌ها و میلیون‌ها دلار برای دریافت جدیدترین مدل‌ها و میلیون‌ها دلار دیگر برای بهره‌برداری از آنها هزینه می‌کنند؛ اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی هواپیماهای قدیمی برای پرواز پیر می‌شوند و طول عمر هواپیماها بسیار کمتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

یک هواپیمای متوسط می‌تواند حدود 25 سال پرواز کند. برخی می‌توانند 30 سال پرواز کنند، اما هرگز بیشتر از این نمی‌توانند پرواز کنند. پس با رسیدن به این سن چه اتفاقی برای هواپیماهای قدیمی می افتد؟ آیا آنها هنوز هم کاربرد دارند؟ بیایید نگاهی به صنعتی بیندازیم که با بازنشستگی هواپیماهای قدیمی شروع می‌شود.

چه چیزی باعث پیری هواپیما می‌شود؟

2 8 - هواپیماهای قدیمی بازنشسته؛ چه اتفاقی برای آنها می افتد؟

سن هواپیما معمولاً با چرخه‌های فشار اندازه گیری می‌شود. یک هواپیما هر بار که پرواز می‌کند تحت فشار قرار می‌گیرد و به بدنه و بال‌ها فشار وارد می‌کند. به همین دلیل است که برخلاف تصور عموم، هواپیماهای کوتاه برد سریعتر از هواپیماهای دوربرد پیر می‌شوند. برنامه‌های تعمیر و نگهداری طراحی شده توسط سازندگان هواپیما وجود دارد که تعیین می‌کند که آیا برخی از اجزای هواپیما در اثر فشار خسته شده‌اند یا خیر. سپس این قطعات باید تعویض شوند. اگر کل هواپیما بیش از حد خسته شده باشد، باید بازنشسته شود.

هواپیماها واقعاً چه زمانی بازنشسته می‌شوند؟

3 9 - هواپیماهای قدیمی بازنشسته؛ چه اتفاقی برای آنها می افتد؟

البته هیچ کس منتظر نمی‌ماند تا یک شرکت هواپیمایی بیش از حد خسته شود! بسیاری از هواپیماها حتی به سن پیری هم نمی‌رسند. اگرچه طول عمر یک هواپیما همانطور که قبلاً گفته شد حدود 25 سال است، اکثر هواپیماها پس از رسیدن به 18 سالگی برچیده می‌شوند. تصمیم به جداسازی هواپیما و فروش قطعات معمولاً به این بستگی دارد که آیا ارزش قطعات و اجزای آن بیشتر از ارزش هواپیما به عنوان یک هواپیما باشد یا خیر.

در اواسط عمر مورد انتظار، بیشتر خطوط هوایی هواپیما را دوباره ارزیابی می‌کنند. هزینه راه اندازی هواپیما چقدر است؟ آیا مدل‌های جدیدتر کم‌مصرف‌تری وجود دارند که بتوانند با هزینه کمتر پرواز کنند؟ الان قیمت این هواپیما چقدر است؟ آیا مجموع اجزای آن بزرگتر از مقدار آن به عنوان یک صفحه بزرگتر است؟ اگر هزینه راه اندازی هواپیما بالا باشد اما همچنان به عنوان هواپیما ارزشمند باشد، معمولاً به سایر خطوط هوایی کوچکتر فروخته می‌شود. اگر ارزش قطعات و اجزاء بیشتر از کل باشد هواپیما تعویض، بازنشسته و برچیده می‌شود.

وقتی بازنشسته می‌شوند چه اتفاقی می افتد؟

4 9 - هواپیماهای قدیمی بازنشسته؛ چه اتفاقی برای آنها می افتد؟

هنگامی که یک هواپیما دیگر عملیاتی نمی‌شود، اغلب آخرین پرواز را به یک فرودگاه انبار می‌برد. این امکانات پارکینگ‌های بزرگی در فضای باز هستند که در چندین نقطه در سراسر جهان در دسترس هستند؛ اما بیشتر آنها در جنوب غربی ایالات متحده واقع شده‌اند تا از مزیت زمین در دسترس استفاده کنند و همچنین به دلیل اینکه آب و هوای خشک در این ایالت‌ها زنگ زدگی را کند می‌کند.

هنگامی که هواپیما به یک فرودگاه انبار می‌رسد، به دقت شسته می‌شود تا هرگونه نمکی که ممکن است باعث خوردگی قسمت بیرونی شود، شسته شود. پس از آن، مخازن سوخت تخلیه و با روان کننده شستشو می‌شوند.

لاستیک‌ها سپس با مایلار پوشانده می‌شوند تا از تخریب لاستیک توسط خورشید جلوگیری شود؛ و پوشش رویی به رنگ سفید رنگ آمیزی شده است تا اشعه‌های سوزان خورشید را منحرف کند. اکنون هواپیما آماده نگهداری است.

اما برای چه چیزی ذخیره می‌شود؟

5 8 - هواپیماهای قدیمی بازنشسته؛ چه اتفاقی برای آنها می افتد؟

به طور متوسط، هر هواپیما شامل بیش از 350000 قطعه جداگانه مانند موتور، قطعات بدنه و لوازم الکترونیکی است؛ و حتی با وجود اینکه خود هواپیما از سرویس خارج شده است، بسیاری از این قطعات می‌توانند به عنوان قطعات یدکی برای هواپیماهای دیگر استفاده شوند. اغلب بهتر است یک قطعه خراب در هواپیما را به جای تعمیر آن تعویض کنید. این فرآیند مدتی طول می‌کشد و وقتی چیزی با ارزش باقی نماند، بقایای هواپیما برای ضایعات فلز ذوب می‌شود.

مدل‌های بازیافت هواپیما

این هواپیما همچنین می‌تواند به طور کلی بازیافت شود و برای چندین چیز برگردانده شود. در حال حاضر چندین مدل برای بازیافت هواپیماهای قدیمی وجود دارد، مانند مدلی که در نیویورک در سال 2006 توسط استودیو LOT-EK انجام شد که تقریباً از 200 ساختار هواپیمای بوئینگ 727 و 737 در ساخت کتابخانه Gilesco در مکزیک استفاده کرد. سازه‌ها به صورت طبقه روی هم قرار گرفتند و این طرح برنده جوایز متعددی شده و هم اکنون در حال انجام است.

همچنین رستورانی در شهر بلکسیری ترکیه وجود دارد که به عنوان رستورانی به سبک ایرباس طراحی شده و پس از خروج از سرویس از ساختار هواپیمای ترکیش ایرلاینز استفاده کرده است. نام آن به درستی رستوران ایرباس است.

یک تاجر سوئدی یک بوئینگ 747 را به هتلی در پارکینگی به سمت فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوئد تبدیل کرد. این هتل دارای 25 اتاق و یک سوئیت در کابین خلبان است.

عجیب‌ترین مورد بازیافت و تبدیل هواپیما کار معلمی به نام گری چاپیدز بود که هواپیمای دوران شوروی را از خطوط هوایی گرجستان خرید و به روستاوی منتقل کرد و با بازسازی داخلی به مهدکودک تبدیل کرد و وسایل آموزشی و اسباب بازی به آن اضافه کرد. کابین خلبان همانطور که هست رها می‌شود و می‌تواند به عنوان یک ابزار بازی برای نزدیک به 1500 دکمه‌ای که کودکان می‌توانند با آن بازی کنند استفاده شود.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *