مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

لیزیک برای خلبانان | آموزشگاه پارسیس

لیزیک برای خلبانان: آیا این ایده خوبی است؟

جراحی لیزیک از زمان شروع آن در اواخر دهه 1990 به یک جراحی گسترده تبدیل شده است. این درمان بینایی میلیون‌ها نفر را بدون عارضه بازیابی کرده است. با این حال، به عنوان خلبان، بینایی ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین، درک مزایا، خطرات و پیامدهای قانونی که جراحی لیزیک ممکن است در حرفه پرواز شما داشته باشد، ضروری است.

در این مقاله، لیزیک چیست، دیدگاه FAA و ارتش ایالات متحده در مورد لیزیک و اینکه آیا باید برای خلبانان مورد توجه قرار گیرد، توضیح خواهیم داد.

لیزیک چیست؟

لیزیک (که مخفف عبارت Laser-Assisted Intrastromal Keratomileusis) نوعی اصلاح بینایی با لیزر است. لیزیک برای اصلاح مشکلات بینایی معمولی مانند آستیگماتیسم، نزدیک بینی (نزدیک بینی) و دوربینی (دوربینی) استفاده می‌شود.

لیزیک برای اولین بار در ایالات متحده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال 1998 تأیید شد. از آن زمان، این روش برای کارآمدتر و ایمن‌تر شدن تکامل یافته است. از زمان شروع آن، بیش از 10 میلیون آمریکایی این روش را انجام داده‌اند که آن را به محبوب‌ترین روش اصلاح بینایی در دسترس تبدیل کرده است.

همه کاندیدای عمل لیزیک نیستند و برای تعیین اینکه آیا واجد شرایط انجام جراحی هستید یا خیر، باید معاینه چشم انجام دهید.

لیزیک چگونه کار می‌کند؟

لیزیک عیوب انکساری چشم را اصلاح می‌کند. یک عیب انکساری مانع از تمرکز نور به درستی روی شبکیه می‌شود که باعث مشکلات بینایی زیر می‌شود:

دوربینی: وضعیتی که در آن نور در پشت شبکیه متمرکز می‌شود و باعث دوربینی می‌شود. تقریباً 40 درصد از آمریکایی‌ها دوربینی هستند.

نزدیک بینی: وضعیتی که در آن نور در جلوی شبکیه متمرکز می‌شود و باعث نزدیک بینی می‌شود. تقریباً 30 درصد از آمریکایی‌ها نزدیک بینی هستند.

آستیگماتیسم: وضعیتی که در آن انحنای نامنظم قرنیه منجر به نوری می‌شود که نمی‌تواند بر روی شبکیه متمرکز شود. تقریباً 60 درصد از آمریکایی‌ها به نوعی آستیگماتیسم مبتلا هستند.

لیزیک از روشی به نام کراتکتومی فوتورفراکتیو (PRK) ایجاد شد، یک روش کارآمدتر با زمان بهبودی طولانی‌تر که از لیزر اگزایمر نیز استفاده می‌کند.

برای عمل لیزیک از میکروکراتوم (دستگاهی که برای برش‌های دقیق استفاده می‌شود) و لیزر اگزایمر استفاده می‌شود. در طول عمل، میکروکراتوم یک فلپ نازک را از بالای قرنیه برش می‌دهد که بخشی از آن چسبیده باقی می‌ماند. این فلپ تا می‌شود و از لیزر اگزایمر برای تغییر شکل لایه‌های جلویی قرنیه استفاده می‌شود. سپس فلپ به موقعیت اولیه خود برگردانده شده و دوباره وصل می‌شود.

بینایی چگونه اندازه گیری می‌شود؟

حدت بینایی با استفاده از نمودار اسنلن اندازه گیری می‌شود که شامل حروفی است که به تدریج کوچک‌تر می‌شوند. دید “طبیعی” 20/20 است، به این معنی که سوژه می‌تواند همان حروف روی نمودار را در فاصله 20 فوتی بخواند که یک فرد با دید طبیعی می‌تواند در فاصله 20 فوتی بخواند.

دیدی که کمتر از حد متوسط است، به عنوان مثال، 20/40، به این معنی است که سوژه حروفی را در فاصله 20 فوتی می‌بیند که یک فرد با دید طبیعی می‌تواند در فاصله 40 فوتی آن را ببیند.

یک تصور غلط رایج این است که دید 20/20 بینایی “کامل” است، اما اینطور نیست. فردی که بینایی بهتر از حد معمول دارد، به عنوان مثال، 20/15، می‌تواند حروفی را در ارتفاع 20 فوتی ببیند که یک فرد با بینایی طبیعی فقط در 15 فوت می‌تواند ببیند. نمرات کمتر از 20/10 بسیار نادر است.

با دید 20/40، می‌توانید گواهینامه رانندگی را در 50 ایالت دریافت کنید. با بینایی 20/80 می‌توانید عناوین روزنامه‌ها را بخوانید و با بینایی 20/200 اگر نتوانید دید خود را با کنتاکت یا عینک اصلاح کنید از نظر قانونی نابینا هستید.

الزامات بینایی برای خلبانان

چه اصلاح شده و چه اصلاح نشده، نیازهای بینایی بین صنعت غیرنظامی و شاخه‌های مختلف ارتش ایالات متحده متفاوت است که هر کدام قوانین متفاوتی را در مورد جراحی لیزیک اعمال می‌کنند.

الزامات بینایی نیروی هوایی

  1. دید رنگی معمولی
  2. حدت بینایی نزدیک به 20/30 یا بهتر اصلاح نشده است
  3. حدت بینایی از راه دور اصلاح نشده در هر چشم بدتر از 20/70 نیست
  4. حدت بینایی فاصله 20/20 یا بهتر را اصلاح کرد
  5. الزامات متفرقه مربوط به انکسار، تطبیق و آستیگماتیسم

نیروی هوایی اجازه جراحی لیزیک را برای همه خلبانان می‌دهد.

الزامات دید خلبان ارتش

  1. حدت بینایی اصلاح نشده 20/50 یا بهتر در هر چشم
  2. اصلاح حدت بینایی 20/20 یا بهتر در هر چشم
  3. میدان دید استاندارد، دید رنگ و درک عمق

ارتش ایالات متحده اجازه جراحی لیزیک را برای همه خلبانان می‌دهد.

الزامات بینایی خلبان نیروی دریایی و تفنگداران دریایی

برای نیروی دریایی:

  1. حدت بینایی فاصله اصلاح نشده 20/100-20/400 یا بهتر در هر چشم، بسته به کلاس خدمات
  2. حدت بینایی فاصله 20/20 یا بهتر در هر چشم اصلاح شده است
  3. حدت بینایی 20/20 یا بهتر در هر چشم اصلاح می‌شود
  4. آنیزومتروپی نباید از 3.50 دیوپتر در هیچ مریدین تجاوز کند
  5. تعادل طبیعی حرکتی چشم، میدان دید، دید رنگی، درک عمق و فشار داخل چشم

برای نیروی دریایی:

  1. حدت بینایی فاصله اصلاح نشده 20/200 یا بهتر در هر چشم
  2. حدت بینایی فاصله 20/20 یا بهتر در هر چشم اصلاح شده است
  3. حدت بینایی 20/20 یا بهتر در هر چشم اصلاح می‌شود
  4. محدودیت در نوع و قدرت تجویز عینک
  5. میدان دید طبیعی، دید رنگ و درک عمق

اگر جراحی انکساری دریافت کرده باشید، از پیوستن به نیروی دریایی و نیروی دریایی ایالات متحده محروم خواهید شد. با این حال، درخواست‌های معافیت به صورت موردی بررسی می‌شود و درخواست معافیت برای داوطلبان هوانوردی مجاز است.

الزامات بینایی اداره هوانوردی فدرال

برای ATPL (مجوز خلبانی حمل و نقل Arline) و CPL (مجوز خلبانی تجاری):

  1. حدت بینایی 20/20 یا بهتر در هر چشم، با یا بدون اصلاح
  2. حدت بینایی متوسط 20/40 یا بهتر در هر چشم، با یا بدون اصلاح
  3. حدت بینایی نزدیک به 20/40 یا بهتر در هر چشم، با یا بدون اصلاح
  4. دید رنگی

برای PPL (گواهینامه خلبانی خصوصی):

  1. حدت بینایی فاصله 20/40 یا بهتر در هر چشم، با یا بدون اصلاح
  2. حدت بینایی نزدیک به 20/40 یا بهتر در هر چشم، با یا بدون اصلاح
  3. دید رنگی

قبل از پرواز مجدد، FAA از بخش صدور گواهینامه پزشکی هوافضا (AMCD) می‌خواهد گزارشی را توسط پزشک شما یا یک معاینه پزشکی هوانوردی (AME) که بیان می‌کند هیچ گونه عارضه‌ای را از عمل جراحی تجربه نکرده‌اید، بررسی کند. پس از اینکه AMCD گزارش را دریافت کرد، می‌توانید وظایف پرواز را از سر بگیرید مگر اینکه خلاف آن اطلاع داده شود.

اکثر خطوط هوایی ایالات متحده قبل از بازگشت به خدمت به شش هفته استراحت نیاز دارند، در حالی که برخی از خطوط هوایی به 12 هفته نیاز دارند. این الزامات ممکن است بین خطوط هوایی به شدت متفاوت باشد، بنابراین مطمئن شوید که مستقیماً با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید.

لیزیک چقدر مؤثر است؟

اثربخشی لیزیک به سلامت چشم و میزان عیب انکساری که تجربه می‌کنید بستگی دارد. اکثریت افرادی (بیش از 90٪) که واجد شرایط هستند و لیزیک انجام می‌دهند حداقل بینایی 20/20 را کسب می‌کنند.

افراد مبتلا به نزدیک بینی خفیف عموماً بیشترین مزیت را از لیزیک تجربه می‌کنند. افرادی که درجه بالایی از نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم را تجربه می‌کنند، شانس کمتری برای موفقیت قابل توجهی دارند.

آیا لیزیک برای خلبانان بی خطر است؟

اگرچه هیچ جراحی 100% ایمن نیست، لیزیک در طول تاریخ یک روش ایمن و مؤثر بوده و میزان عوارض جدی آن کمتر از 1% است. شایع‌ترین عوارض ناشی از عدم اتصال درست فلپ قرنیه (که ممکن است برای اصلاح آن نیاز به جراحی در آینده داشته باشد) و تابش خیره کننده در شب، زمانی که به نظر می‌رسد نورها باعث درخشش بیشتر و افزایش هاله می‌شوند، ایجاد می‌شود.

2 32 - لیزیک برای خلبانان: آیا این ایده خوبی است؟

زمان بهبودی برای لیزیک کوتاه است و بیماران پس از 24 ساعت استراحت به “فعالیت‌های عادی” باز می‌گردند.

خلبانان شرایط بینایی خاصی دارند و عوارض ناشی از جراحی که ممکن است برای یک فرد معمولی مشکل ساز نباشد، می‌تواند به شدت بر عملکرد بصری در هوا تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، تابش خیره کننده در شب، شایع‌ترین عارضه جانبی اولیه جراحی لیزیک (تقریباً 1 در 50 یا 2٪) را در نظر بگیرید. تابش نور شب معمولاً، اما نه همیشه، در عرض چند ماه کاهش می‌یابد. تابش خیره کننده شب به طور قابل توجهی بر عملیات پرواز در شب تأثیر می‌گذارد، با این حال، در جایی که نورهای روشن در طول مراحل بحرانی پروازهای شبانه مانند برخاستن و فرود و در عرشه پرواز مواجه می‌شوند. تابش نور در شب می‌تواند به طور جدی قابلیت دید در شب خلبان را کاهش دهد.

کمتر از 1% از گواهی‌های پزشکی FAA به دلیل عوارض جانبی عمل لیزیک رد می‌شود. این از نظر آماری بسیار پایین است و تنها با بهبود جراحی لیزیک بیشتر بهبود خواهد یافت، اما این چیزی است که قبل از انجام عمل باید در نظر گرفته شود.

به یاد داشته باشید، شما فقط یک مجموعه چشم دارید. اگر این روش برای شما مناسب است، مطمئن شوید که یک چشم پزشک معتبر و با تجربه بالا پیدا کرده‌اید و سعی نکنید برای یافتن “بهترین معامله” تلاش کنید. با آنها مشورت کنید و به طور خاص در مورد وضعیت خود سؤال کنید، زیرا ممکن است در معرض خطر کمتر یا بیشتر عوارض جراحی باشید.

نتیجه گیری

جراحی لیزیک می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد، به ویژه به عنوان یک خلبان که در آن بینایی اصلاح نشده حیاتی است (به ویژه در ارتش)؛ مانند هر جراحی دیگری، احتمال عوارض جزئی وجود دارد و یک دوره استراحت اجباری وجود خواهد داشت.

شما باید در نظر داشته باشید که این جراحی چه تاثیری مثبت و منفی بر روی شغل شما دارد. قبل از انتخاب برای انجام این روش، درک خطرات و مزایای آن بسیار مهم است.

یک چشم پزشک باتجربه پیدا کنید و به طور گسترده با آنها مشورت کنید و مطمئن شوید که آنها متوجه می‌شوند که گواهینامه خلبانی شما مستلزم رعایت استانداردهای بینایی بالا است. قبل از انجام جهش نیز با پزشک متخصص هوانوردی (AME) و کارفرمای خود مشورت کنید.

اگر توانایی پرداخت آن را دارید یا بیمه درمانی شما آن را پوشش می‌دهد، این جراحی ممکن است بهترین راه برای اطمینان از ادامه پرواز شما برای سالیان بیشتر باشد. اگر خطر برای شما بسیار مهم است یا هزینه آن بسیار زیاد است، ممکن است عینک یا تماس‌های شما برای آینده کافی باشد.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *