مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

سامانه هشدارهای هوانوردی

سامانه هشدارهای هوانوردی (NOTAM) ، FAA چیست؟

سامانه هشدارهای هوانوردی (NOTAM) چه کاربردهایی دارد؟

یک کارشناس هوانوردی نحوه کارکرد این سیستم حیاتی ایمنی را توضیح می‌دهد

اواخر شب ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳، یک سیستم دیجیتال مهم به نام NOTAM که توسط اداره هوانوردی فدرال (FAA) اداره می‌شود، از کار افتاد.  FAA توانست با استفاده از یک پشتیبان تلفنی، اطلاعات لازم را در طول شب به خلبانان منتقل کند، اما این راهکار موقت نتوانست با عجله صبحگاهی پروازها همراه شود و در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲، FAA همه پروازهای تجاری در ایالات متحده را زمین‌گیر کرد.

در مجموع، نزدیک به ۷۰۰۰ پرواز لغو شد. Brian Strzempkowksi ، مدیر موقت مرکز مطالعات هوانوردی در دانشگاه ایالتی اوهایو و یک خلبان تجاری، مربی پرواز و مسئول پرواز است. او توضیح می‌دهد که سیستم NOTAM چیست و چرا هواپیماها نمی‌توانند در صورت از کار افتادن این سیستم پرواز کنند.

Capture 8 - سامانه هشدارهای هوانوردی (NOTAM) ، FAA چیست؟
خلبانان باید قبل از پرواز سیستم NOTAM را بررسی کنند تا از هرگونه شرایطی که ممکن است بر ایمنی تأثیر بگذارد، مطلع شوند.

سامانه هشدارهای هوانوردی NOTAM چیست؟

هوانوردی پر از اختصارات است و “اعلامیه‌های به ماموریت های هوایی” یا NOTAM یکی از اختصاراتی است که خلبانان در اوایل آموزش خود می‌آموزند. به سادگی، یک NOTAM پیامی است که به خدمه پرواز هر هواپیما در ایالات متحده ارسال می‌شود.

سیستم NOTAM یک شبکه کامپیوتری است که توسط اداره هوانوردی فدرال (FAA) اداره می‌شود و به‌روزرسانی‌های آنی در مورد وضعیت‌هایی که به ایمنی پرواز مرتبط هستند، مانند هوا، زیرساخت‌ها، شرایط زمینی یا هر چیز دیگری که ممکن است بر ایمنی پرواز تأثیر بگذارد را به خدمه پرواز ارائه می‌دهد.

افراد حرفه‌ای آموزش‌دیده مانند کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی، مدیران فرودگاه، کارکنان عملیات فرودگاه و کارکنان FAA که مسئول زیرساخت‌های فضای هوایی ملی هستند، می‌توانند به این سیستم دسترسی داشته باشند و هرگونه اطلاعاتی را که نیاز به اشتراک‌گذاری گسترده دارد، وارد کنند.

خلبانان، کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی و هر فرد دیگری که نیاز به دانستن شرایط پروازی دارد، می‌توانند به سیستم NOTAM دسترسی داشته باشند و تغییرات مناسبی را در پروازهای برنامه‌ریزی‌شده اعمال کنند. این شبیه به بررسی ترافیک در گوشی یا اخبار محلی قبل از رفتن به سر کار در صبح است. یک گزارش ترافیکی به شما از خطرات احتمالی یا انسدادها در جاده‌ها اطلاع می‌دهد که ممکن است شما را وادار به انتخاب مسیر دیگری برای رفتن به کار کند.

محتوای سیستم NOTAM و نحوه استفاده از آن

NOTAMها به دلایل مختلفی صادر می‌شوند. برخی از این اطلاعیه‌ها خوب است بدانید اما تأثیری بر پرواز ندارند – مانند پرسنلی که در حال چمن‌زنی در کنار باند هستند یا جرثقیلی که روی ساختمانی در نزدیکی فرودگاه کار می‌کند.

برخی دیگر حیاتی‌تر هستند، مانند باندی که به دلیل برف، یخ یا آسیب بسته شده است و باعث می‌شود هواپیما از باند دیگری برخیزد یا فرود بیاید. تغییرات دسترسی به فضای هوایی نیز با یک NOTAM ثبت می‌شود. برای مثال، فضای هوایی همیشه بالای رئیس‌جمهور بسته است و هنگام سفر او، یک NOTAM به خلبانان در مورد تغییرات در بسته شدن فضای هوایی هشدار می‌دهد.

خلبانان این NOTAMها را در حین توجیهات قبل از پرواز بررسی می‌کنند. معمولاً این کار به صورت دیجیتال و با استفاده از رایانه انجام می‌شود، اما خلبانان و کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی نیز می‌توانند با تماس با مسئولین خدمات پرواز، به سیستم دسترسی پیدا کنند و اطلاعات زنده هواشناسی و NOTAMها را دریافت کنند. خلبانان خطوط هوایی نیز به اطلاعات مربوط به NOTAMها نه تنها قبل از پرواز بلکه در حین پرواز از طریق مسئولین پرواز خود اتکا می‌کنند.

NOTAMها خودشان از تعداد زیادی اختصار استفاده می‌کنند و اغلب برای افراد غیرهوانوردی رمزآلود هستند، اما متن کمی می‌تواند اطلاعات زیادی را منتقل کند. صدها اختصار مختلف می‌توانند اطلاعاتی از بسته شدن تاکسی‌وی‌ها گرفته تا خارج از سرویس بودن برخی انواع چراغ‌های فرودگاه یا اطلاعیه‌ای که برخی از علائم خط‌کشی ممکن است محو شده باشند، منتقل کنند.

اما همه NOTAMها به این سادگی نیستند. من به یاد دارم که یک بار از فرودگاهی اطلاعیه‌ای دیدم که خلبانان را از انجام سوختگی کنترل‌شده توسط آتش‌نشانی در خانه‌ای نزدیک فرودگاه مطلع می‌کرد.

Capture 7 - سامانه هشدارهای هوانوردی (NOTAM) ، FAA چیست؟
هر مسئله‌ای که ممکن است بر ایمنی پرواز تأثیر بگذارد – مانند برف روی باند – در سیستم NOTAM ثبت می‌شود

چرا اگر سیستم NOTAM از کار بیفتد، نمی‌توانید پرواز کنید ؟

اداره هوانوردی فدرال (FAA) از خدمه پرواز می‌خواهد قبل از هر پرواز برای دلایل ایمنی، NOTAMها را بررسی کنند. بدون دسترسی به این اطلاعات، یک هواپیما نمی‌تواند به طور قانونی برخیزد، زیرا ممکن است خطرات ناشناخته‌ای در پیش باشد.

به عنوان مثال، یک خلبان که از سیاتل به میامی پرواز می‌کند، نیاز دارد بداند که فرودگاه میامی باز است، باندها پاک هستند و همه منابع ناوبری – مانند سیگنال‌های GPS و آنتن‌های ناوبری زمینی – که یک خلبان ممکن است در هوا استفاده کند، کار می‌کنند.

به صورت نظری، آن‌ها می‌توانند با فرودگاه میامی تماس بگیرند و بپرسند، و سپس با فردی که هر کمک ناوبری در مسیر را نظارت می‌کند تماس بگیرند، اما این کار زمان زیادی می‌برد. یک روش بسیار کارآمدتر برای جمع‌آوری این اطلاعات قبل و در حین پرواز، استفاده از سیستم NOTAM است.

در نهایت، سیستم NOTAM مربوط به ایمنی است. هنگامی که سیستم از کار بیفتد، خلبانان نمی‌توانند به همان اندازه ایمن پرواز کنند. به همین دلیل است که هواپیماها بدون فعال بودن سیستم NOTAM پرواز نمی‌کنند.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *