مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

پرواز در شب | آموزشگاه هوانوردی پارسیس

خلبانان چگونه می‌توانند در شب پرواز کنند؟ موارد مورد نیاز را ببینید

بسیاری از خلبانان پرواز در شب را بسیار لذت بخش می‌دانند. در شرایط شبانه VFR، هوا صاف‌تر می‌شود، فرودگاه‌های دارای فانوس دریایی به راحتی پیدا می‌شوند، عموماً ترافیک کمتری وجود دارد و سایر هواپیماها به دلیل استفاده از فانوس‌های ضد برخورد و چراغ‌های بارق به راحتی قابل مشاهده هستند.

پرواز در شب نیاز به آموزش تخصصی دارد زیرا ناوبری شبانه، عملیات فرودگاهی و فرود نیاز به توجه ویژه به رویه‌ها، ابزارها و وسایل کمک ناوبری برای عملیات ایمن دارد.

هنگامی که در ناوبری در شب مهارت داشته باشید و راحت باشید، از این واقعیت قدردانی خواهید کرد که اگر آب و هوا اجازه دهد، لازم نیست قبل از غروب آفتاب از خانه به سمت زمین عجله کنید.

2 20 - خلبانان چگونه می‌توانند در شب پرواز کنند؟ موارد مورد نیاز را ببینید

مقررات و تعاریف

تعریف 1 – “شب”

اول، درک تعاریف FAA مربوط به عملیات شبانه مهم است. اولین تعریف مهم برای اصطلاح “شب” است – دوره بین غروب رسمی و طلوع خورشید.

با این حال، “تاریکی شب” بلافاصله اتفاق نمی‌افتد. یک دوره گرگ و میش وجود دارد که طی آن خلبانان ممکن است طبق قوانین اولیه پرواز VFR روز پرواز کنند.

تعریف 2 – “گرگ و میش مدنی”

“گرگ و میش مدنی” به عنوان زمان بین غروب رسمی خورشید و سی دقیقه پس از غروب خورشید یا سی دقیقه قبل از طلوع خورشید تعریف می‌شود. در این مدت، اگر آب و هوا اجازه دهد، نور کافی برای دیدن واضح وجود دارد. تنها شرط FAR این است که هواپیماها باید از غروب تا طلوع خورشید چراغ‌های موقعیت را روشن کنند. چراغ گردان نیز باید روشن باشد، مگر اینکه شرایط به گونه دیگری حکم کند، مثلاً هنگام تاکسی روی سطح شیب دار یا پرواز در شرایط هواشناسی ابزاری که چراغ یا بارق می‌تواند باعث بی نظمی شود. خلبانان برای فعالیت در دوره گرگ و میش شهری لازم نیست که واجد شرایط شبانه و جاری باشند.

تعریف 3 – “شب” برای خلبانان

“شب” برای خلبانان، زمان بین پایان گرگ و میش شهری عصر (30 دقیقه پس از غروب خورشید) و آغاز گرگ و میش شهری صبح (30 دقیقه قبل از طلوع رسمی خورشید) است. خلبانان برای عملیات شبانه برای جابجایی مسافران بین پایان گرگ و میش شهری عصر و آغاز گرگ و میش شهری صبح باید “فعال” باشند.

مدارک خلبانی برای پرواز در شب

معمولاً از دانشجویان خلبان انتظار می‌رود (1) در عملیات شبانه، از جمله برخاستن و فرود، (2) ناوبری شبانه در منطقه فرودگاهی که قرار است فرود در شب انجام شود، آموزش ببینند و (3) باید تأییدیه داشته باشند. در دفترچه ثبت نام توسط مربی که آنها را برای عملیات شبانه آموزش داده است.

همچنین توجه داشته باشید که آموزش و فرود مورد نیاز برای واجد شرایط بودن و حفظ ارز شبانه باید پس از یک ساعت پس از غروب آفتاب و قبل از یک ساعت قبل از طلوع خورشید انجام شود.

زمانی که خلبانان برای پرواز شبانه “آغاز می‌شوند” انتظار می‌رود ارز پرواز شبانه را برای حمل قانونی مسافران در شب حفظ کنند. برای ادامه عملیات شبانه، خلبان باید حداقل سه برخاست و سه فرود بین یک ساعت پس از غروب خورشید و یک ساعت قبل از طلوع خورشید در 90 روز گذشته انجام داده و در دفترچه ثبت گزارش خود ثبت کرده باشد.

توجه به این نکته ضروری است که خلبانان دارای گواهینامه خلبانی ورزشی و تفریحی مجاز به پرواز در شب – بین غروب و طلوع خورشید نیستند.

برای پروازهای شبانه به دور از مجاورت فرودگاه، خلبانان باید آموزش پرواز در ناوبری شبانه متقاطع و پرواز با ابزارهای نگرش اولیه را دریافت کنند. پرواز در شب مستلزم استفاده بیشتر از ابزارها – نشانگرهای نگرش و سمت و ارتفاع سنج برای حفظ کنترل هواپیما است.

آموزش شبانه متقابل کشور همچنین شامل توانایی شناسایی فرودگاه‌ها در شب، تفسیر ارتفاعات موانع در طول مسیر پرواز همانطور که در نمودارهای ناوبری نشان داده شده است و قادر به حفظ کنترل هواپیما با ارجاع به ابزار در صورتی که هواپیما به داخل ابر، باران، دود و غیره می‌باشد.

همچنین مهم است که یک چراغ قوه با لنز قرمز برای استفاده در کابین خلبان داشته باشید. نور سفید در کابین خلبان به سرعت دید در شب شما را از بین می‌برد و تا زمانی که چشمان شما دوباره به تاریکی عادت کنند که ممکن است 10 تا 20 دقیقه طول بکشد، دیدن را دشوار می‌کند. همچنین، یک چراغ قوه لنز قرمز یدکی به همراه داشته باشید.

قبل از پرواز

برای تکمیل بازرسی معمولی قبل از پرواز از چراغ قوه لنز قرمز خود استفاده کنید. برای بررسی سوخت، نمونه‌ای را در یک فنجان شفاف جمع‌آوری کنید و نور را از کنار به داخل مایع بتابانید تا بتوانید هر گونه آب یا سایر آلودگی‌هایی را که ممکن است در سوخت وجود داشته باشد مشاهده کنید.

هنگامی که در کابین خلبان هستید، نقشه‌ها، چراغ قوه و موارد دیگر را مرتب کنید تا بدانید که آنها را به سرعت و به راحتی در کجا قرار دهید.

برخاستن و صعود

هنگام تاکسی در اطراف هواپیماهای دیگر در شب، مطمئن شوید که چراغ‌های ناوبری شما روشن هستند، اما اگر خلبانان دیگری برای پرواز آماده می‌شوند، چراغ‌های تاکسی/فرود، چراغ‌های گردان یا چراغ‌های بارق را تا دور از رمپ پارکینگ روشن نکنید.

در هر فرودگاهی، اطراف فرودگاه را به دقت اسکن کنید تا هرگونه ترافیکی در الگو یا نزدیک شدن به زمین وجود داشته باشد. همچنین رادیو را روی فرکانس مناسب برای ورود و خروج هواپیما تنظیم کنید. پس از برخاستن و دور شدن از فرودگاه و پاک شدن از هرگونه مانع، ممکن است بخواهید از یک صعود کروز استفاده کنید که دید بهتری بر روی دماغه هواپیما ایجاد می‌کند.

در فرودگاه اقامت گاهتان، در طول تمرین شبانه‌تان، باید با نورها و نشانه‌های قابل مشاهده – ساختمان‌ها، خیابان‌های روشن و غیره – که به فرودگاه نزدیک می‌شوند، آشنا شوید تا بتوانید الگو را به باند فرودگاه فعال پرواز دهید.

استفاده از نمودار مقطعی برای ناوبری می‌تواند در شب مفید باشد زیرا طرح کلی یا شکل‌های شهرها و شهرها را برای شناسایی، فرودگاه‌های جایگزین، جاده‌های اصلی که احتمالاً به دلیل چراغ‌های جلوی وسایل نقلیه موتوری قابل مشاهده هستند، نشان می‌دهد. مطمئن شوید که نمودار مقطعی شما برای منطقه‌ای که قرار است بر فراز آن پرواز کنید باز باشد.

خلبانان همیشه نگران ایمنی و امکان فرود اضطراری – به هر حال از راه دور – هستند. برای پروازهای شبانه کراس کانتری، به جای برنامه ریزی پروازهای مستقیم بر فراز مناطق خالی از سکنه، خلبانان ممکن است در صورت نیاز به فرود اضطراری، مسیری را در نزدیکی فرودگاه‌های بیشتری انتخاب کنند. کروز در ارتفاعات بالاتر به خلبان فرصت بیشتری برای شناسایی گزینه‌های فرود اضطراری می‌دهد.

در پروازهای متقاطع، در صورت امکان، درخواست دنبال کردن پرواز دهید تا ATC بتواند راهنمایی‌های ترافیکی ارائه دهد و نگرانی‌های احتمالی آب و هوا یا مناطق محدود شده را در طول مسیر گزارش دهد. همچنین، از هر فرصتی برای به روز رسانی تنظیمات ارتفاع سنج استفاده کنید.

لذت بردن از پرواز در شب

کلید پرواز لذت بخش در شب، آمادگی است. حتی پروازهای محلی از فرودگاه شما به درجه بالاتری از آمادگی و تمرین نیاز دارند. نقاط دیدنی به فرودگاه و از فرودگاه ممکن است در شب متفاوت به نظر برسند.

الگوهای نور روی زمین می‌تواند گیج کننده باشد و به راحتی می‌توان در مورد اینکه دقیقاً فرودگاه منزل شما کجاست دچار سردرگمی شد. پرواز با مربی خود یا خلبانی که با آن منطقه آشنا است به شما امکان می‌دهد یاد بگیرید که مکان‌های دیدنی نورانی کلیدی را شناسایی کنید تا به شما کمک کند جهت‌گیری داشته باشید.

با آموزش و تجربه، به زودی یاد خواهید گرفت که چگونه نقاط عطف کلیدی را در نمودار ناوبری هنگام پرواز در شب تشخیص دهید. حتی با نمایش نقشه‌های متحرک کنونی در هواپیما، ایده خوبی است که با نقشه خوانی قدیمی آشنا باشید – فقط در صورتی که نمایش نقشه رنگارنگ تاریک شود!

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *