مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

خلبانان در شب چگونه می‌بینند؟ | آموزشگاه هوانوردی پارسیس

خلبانان در شب چگونه می‌بینند؟

اگر تا به حال به عنوان مسافر پرواز کرده‌اید و به تاریکی خیره شده‌اید، ممکن است تعجب کنید که خلبانان در شب چگونه می‌بینند. خوب، امروز، شما قرار است همه پاسخ‌ها را دریافت کنید. ما نگاهی دقیق به پرواز در شب، نحوه دیدن خلبانان خواهیم داشت و حتی در صورت وجود خود در هوا در تاریکی، درباره برخی از خطرات صحبت خواهیم کرد.

حقیقت این است که خلبانانی که در شب پرواز می‌کنند، به جای آنچه در بیرون می‌توانند ببینند، با استفاده از ابزار حرکت می‌کنند. این نوع پرواز تحت قوانین پرواز ابزاری انجام می‌شود. برخی از ویژگی‌های زمین ممکن است قابل مشاهده باشند، اما نشانه‌های بصری معمولاً در تاریکی به اندازه روز قابل اعتماد نیستند.

خلبانان از چندین تکنیک برای “دیدن” و جهت یابی در شب بدون اتکا به ویژگی‌های بصری بیرونی استفاده می‌کنند.

در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

خلبانان در شب چگونه می‌بینند؟

پاسخ کوتاه؟ با سختی زیاد! در حالی که امکان انتخاب چند ویژگی زمینی وجود دارد، خلبانان عموماً ترجیح می‌دهند با استفاده از ابزارهای خود برای دور زدن آسمان در تاریکی حرکت کنند. چگونه به این امر می‌رسند؟

خوب، آن‌ها از موارد زیر در کابین خلبان استفاده می‌کنند تا به آنها ایده خوبی در مورد آنچه در بیرون در هنگام تاریکی هوا می‌گذرد ارائه دهند: –

ناوبری شبانه جانبی

در حالی که در طول روز، خلبانان ممکن است استفاده از مکان‌های برجسته زمینی را برای یافتن جایی که هستند انتخاب کنند، در شب، این به راحتی قابل دستیابی نیست. با این حال، چند ابزار وجود دارد که خلبان می‌تواند از آنها برای تعیین موقعیت خود استفاده کند

VOR – VOR مخفف “محدوده همه جهته فرکانس بسیار بالا” است. این یک کمک ناوبری زمینی است که سیگنال‌هایی را منتشر می‌کند که می‌تواند توسط گیرنده هواپیما دریافت شود. این ” بیکُن  ” 360 خط یا “شعاعی” مختلف را خروجی می‌دهد. تنها کاری که خلبان باید انجام دهد این است که روی یک شعاعی خاص قفل کرده و آن را دنبال کند. این ابزار نشان خواهد داد که آیا هواپیما در سمت چپ یا راست شعاعی انتخاب شده قرار دارد. هنگام پرواز زمینی، معمول است که هواپیما از چراغی به فانوس دیگر تا رسیدن به مقصد خود پرش کند.

NDB – NDB مخفف ” بیکُن  غیر جهت دار” است. کمی شبیه VOR است، با این تفاوت که شعاعی ندارد. در عوض، یک پرتو دایره‌ای و غیر جهت دار ساطع می‌کند. خلبان از ابزاری به نام «جهت یاب خودکار» یا به سادگی «ADF» برای تفسیر سیگنال‌ها استفاده می‌کند. این ابزار ساده کمی شبیه یک قطب نما به نظر می‌رسد، اما به جای اشاره به شمال، به سمت NDB اشاره می‌کند.

اگر خلبانان موقعیت شما را نسبت به چیز دیگری مانند NDB.GPS بدانند، می‌توانند محل قرارگیری خود را تعیین کنند. در حالی که پیمایش صرفاً با ارجاع به این ابزار توصیه نمی‌شود، این ابزار آگاهی موقعیتی مفیدی است که می‌تواند یک نمای کلی بصری از مکان هواپیما ارائه دهد.

درک ارتفاع

پرواز در شب فقط مربوط به جایی نیست که شما افقی هستید. بسیار مهم است که خلبانان اطمینان حاصل کنند که فاصله کافی از زمین را نیز دارند! خوشبختانه، یک ابزار مفید به آن‌ها می‌گوید که دقیقاً چقدر از سطح دریا ارتفاع دارید. تا زمانی که بدانند زمین اطراف چقدر از سطح دریا ارتفاع دارید؛ می‌توانند ارتفاع خود را بالاتر از این زمین تعیین کنند.

افق

خلبانان چه در شب و چه در روز پرواز کنند، نیاز به دیدن نوعی افق دارند. آن‌ها از این برای تعیین نگرش هواپیما استفاده می‌کنند. در شب خلبانان نگاه خود را از بیرون به داخل می‌چرخانند و از افق مصنوعی استفاده می‌کنند. افق مصنوعی معمولاً یک کره ساده است که به دو نیمکره تقسیم شده است. با استفاده از این ابزار، خلبان می‌تواند تعیین کند که آیا هواپیما در حال صعود، شیرجه یا غلتیدن است.

اجتناب از آب و هوا

یکی از چیزهایی که ممکن است در طول روز به راحتی آشکار شود، اما در شب چندان آشکار نیست، آب و هوای بد است. در حالی که رعد و برق‌ها می‌توانند کاملاً قابل مشاهده باشند که در حال چشمک زدن و کوبیدن هستند، اما هیچ یک از این ویژگی‌ها را در مراحل خاصی نشان نمی‌دهند. در مورد هواپیماهای تجاری، خلبانان از رادار هواشناسی استفاده خواهند کرد. اطلاعات مربوط به ابرهای رعد و برق بر روی نمایشگرهای ناوبری آنها نمایش داده می‌شود. آن‌ها تمام تلاش خود را برای پرواز در اطراف آشکارترین مناطق خطر انجام خواهند داد.

سرعت قضاوت

خلبانان باید سرعت خود را به دقت زیر نظر داشته باشند. سنجش سرعت پرواز هواپیما با توجه به زمین در شب می‌تواند واقعاً دشوار باشد. برای مقابله با این موضوع، خلبانان دائماً به نشانگر سرعت هوا اشاره می‌کنند. این ابزار از فشار هوا برای اندازه گیری سرعت پرواز هواپیما استفاده می‌کند. در اینجا می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد ابزار فشار هوا بخوانید.

خلبانان هنگام پرواز در شب چه می‌بینند؟

2 27 - خلبانان در شب چگونه می‌بینند؟

پاسخ واقعی این است که خلبانان هنگام پرواز در شب چیز زیادی نمی‌بینند. برای اینکه چشم انسان چیزها را درک کند، به نور و چیزی برای بازتاب نور نیاز دارد. بدیهی است که تنها چیزی که خلبانان نمی‌خواهند ببینند چیزی در مقابل آنهاست.

چراغ‌های هواپیما نیز در واقع کاربرد زیادی ندارند. با پرتوهای کوتاه برد و عریض، معمولاً تا زمانی که هواپیما خیلی نزدیک به زمین نباشد، از آنها استفاده نمی‌شود. همه آنچه گفته شد، در واقع دیدن برخی چیزها در شب راحت‌تر است؛ مانند موارد زیر: –

هواپیماهای دیگر

آسمان مکان بزرگی است و در ساعات روشنایی روز، تشخیص هواپیما دشوار است. وقتی از پایین به آنها نگاه کنید، می‌توانند با آسمان روشن ترکیب شوند. هنگامی که از بالا مشاهده می‌شوند، می‌توانند با زمین زیرین ادغام شوند. با این حال؛ در شب، داستان متفاوت است. چراغ‌های هواپیما، به‌ویژه آنهایی که چشمک می‌زنند یا چشمک می‌زنند، به راحتی قابل تشخیص هستند. آیا می‌خواهید بدانید چراغ‌های مختلف هواپیما به چه معنا هستند؟ ممکن است بخواهید مقاله ما را در اینجا بررسی کنید.

ویژگی‌های زمین با نور خوب

در طول روز، انتخاب جاده‌ها، شهرک‌ها و گاهی اوقات حتی شهرها دشوار است. هنگامی که خورشید غروب می‌کند، این مناطق می‌توانند به تنها چیزهای برجسته‌ای تبدیل شوند که خلبانان می‌توانند روی زمین ببینند. مناطق شهری متراکم و متراکم در شب به راحتی قابل مشاهده هستند، به خصوص از ارتفاعات بالاتر. روشنایی جاده در بزرگراه‌های اصلی نیز یکی از ویژگی‌های بارز است.

فرودگاه‌ها

فرودگاه‌ها معمولاً به دلیل ماهیت خود در شهرها و شهرک‌های بزرگ یا نزدیک آن قرار دارند. اغلب، آن‌ها می‌توانند با زیرساخت‌های اطراف ترکیب شوند و دیدن آنها دشوار است. در شب فرودگاه‌ها معمولاً به راحتی قابل تشخیص هستند. بسیاری از فرودگاه‌ها دارای باند و محوطه‌هایی با نور بسیار خوب هستند. سیستم روشنایی رویکرد سفارشی ساخته شده است تا در تاریکی نیز به راحتی به سمت خط مرکزی باند حرکت کنید!

آیا خلبانان از عینک دید در شب استفاده می‌کنند؟

به طور معمول خلبانان از عینک دید در شب استفاده نمی‌کنند. حمل و نقل غیرنظامی به اندازه کافی مجهز است که استفاده از NVG را تضمین نمی‌کند. بیشتر خلبانان از ابزار و وسایل کمک ناوبری برای عبور از آسمان در شب استفاده می‌کنند.

با این حال، چند استثنا وجود دارد.

ممکن است به خوبی متوجه شوید که خلبانان زیر از عینک دید در شب استفاده می‌کنند:

  1. خلبانان نظامی
  2. خلبانان جستجو و نجات
  3. خلبانان خدمات اضطراری

آیا می‌توانید در شب پرواز بصری داشته باشید؟

امکان پرواز در شب به صورت بصری وجود دارد. در واقع، برای به دست آوردن رتبه یا صلاحیت شبانه، ممکن است متوجه شوید که این یک الزام است که باید در شب پرواز کنید. با این حال، توجه به این نکته مهم است که اگر صلاحیت انجام این کار را ندارید، نباید در شب پرواز کنید. اگر می‌خواهید درباره آنچه به عنوان “پرواز شبانه” به حساب می‌آید بیشتر بخوانید، در اینجا یک مقاله عالی است.

آیا پرواز در شب ترسناک است؟

3 24 - خلبانان در شب چگونه می‌بینند؟

پرواز در شب ترسناک نیست، اما لازم است از چند چیز که در طول روز چندان مشکل ساز نیستند آگاه باشید. پرواز در شب می‌تواند یک تجربه بسیار ارزشمند و جادویی باشد. در اینجا برخی از مزایایی است که می‌توانید از آنها بهره مند شوید…

هوای صاف‌تر

در طول روز، خورشید زمین را گرم می‌کند و “ترمال” ایجاد می‌کند. ترمال ها جریان‌های هوای همرفتی هستند که در اثر گرم شدن نامنظم سطوح مختلف زمین ایجاد می‌شوند.

و ترمال به معنای یک چیز است … تلاطم.

در حالی که همیشه اینطور نیست، هوا به محض غروب خورشید سرد می‌شود و فرو می‌رود. این باعث ایجاد شرایط پرواز فوق العاده روان می‌شود.

فضای هوایی ساکت‌تر

آخر هفته به هر فرودگاه هوانوردی عمومی بروید، آن را پر از فعالیت خواهید دید. با این حال، در شب داستان متفاوت است. به عنوان یک قانون کلی، آسمان در شب آرام‌تر است. اگر در شب پرواز می‌کنید، به احتمال زیاد هوا را برای خودتان خواهید داشت!

ناوبری آسان‌تر

پیمایش در شب در واقع می‌تواند بسیار ساده‌تر از روز باشد. شهرک‌های بزرگ و چراغ‌های خیابان مرتبط با آن‌ها را می‌توان از کیلومترها دورتر دید. تعیین دقیق آنها و پرواز به سمت آنها را آسان می‌کند. انتخاب جاده‌ها در مقابل زمین‌های اطراف نیز بسیار آسان‌تر است. هر دو مورد بالا به شما این امکان را می‌دهند که به راحتی پیمایش کنید.

نمای عالی

برای قدردانی از پرواز در شب، لازم نیست مسافت‌های طولانی را طی کنید. بسیاری از خلبانان ترجیح می‌دهند از این فرصت برای بلند شدن در تاریکی و ماندن در مدار لذت ببرند. شما از تمام مزایای فوق بهره مند خواهید شد و می‌توانید فرودگاه منزل خود را در نوری متفاوت مشاهده کنید (جناسی که در نظر گرفته شده است).

پرواز در شب – 4 خطری که باید از آنها آگاه بود

4 21 - خلبانان در شب چگونه می‌بینند؟

پرواز در شب خطرات خاص خود را دارد که با روز بسیار متفاوت است. در اینجا مواردی وجود دارد که هنگام هواگیری در تاریکی باید مراقب باشید…

توهمات بصری

چشم انسان برای شرایط نور روز بسیار بهتر است و در شب تا حدودی محدود است. توهمات بصری می‌توانند باعث سردرگمی و سردرگمی شوند. رایج‌ترین توهمات شبانه در هوانوردی عبارتند از:

“اثر سیاه چاله”

این موردی است که باید هنگام نزدیک شدن به فرودگاه‌های دوردست مراقب آن باشید. قضاوت در مورد ارتفاع بدون هیچ ارجاع بصری به غیر از چراغ‌های باند می‌تواند دشوار باشد. فرودگاه‌های بزرگ کاملاً به همین دلیل دارای نشانگرهای مسیر نزدیک هستند. فقدان نشانه‌های بصری می‌تواند خلبانان را وادار به از دست دادن هرگونه حس درک عمق کند. اغلب این وسوسه وجود دارد که “در زیر مسیر نزدیک” صحیح قرار بگیریم و هواپیما را از آنچه باید باشد پایین‌تر می‌کند.

فاصله

تشخیص فاصله در شب بسیار مشکل است. مغز انسان معمولاً شکاف‌ها را پر می‌کند و از توپوگرافی اطراف بین دو نقطه برای اندازه گیری فاصله استفاده می‌کند. این ممکن است در شب قابل مشاهده نباشد، بنابراین تشخیص فاصله هواپیما از یک ویژگی دشوار است.

اتوکینزیس

آیا تا به حال شده است روی قطاری که در ایستگاهی متوقف شده است بنشینید و قطار کنار شما حرکت کند؟ آیا برای مدت کوتاهی احساس کردید در حال حرکت هستید؟ این اصل دقیقاً با اتوکینزیس یکسان است.

حرکت نورها در شب می‌تواند مغز شما را فریب دهد تا فکر کند حرکت در جایی که وجود ندارد وجود دارد. گاهی اوقات خود چراغ‌ها نیازی به حرکت ندارند! گزارش‌هایی مبنی بر اقدامات طفره‌آمیز خلبانان برای دوری از ستاره‌ها گزارش شده است. در واقع، این چرخش هواپیما بود که تصور خطر برخورد هوایی را ایجاد می‌کرد. حرکت وسایل نقلیه در بزرگراه و حتی نور ماه روی امواج توسط فرودگاه‌های ساحلی می‌تواند در حین پرواز احساسات ناآرامی ایجاد کند.

افق‌های کاذب

به یاد دارید که چگونه در مورد استفاده خلبان از افق مصنوعی برای بررسی نگرش هواپیما صحبت کردیم؟ برای پرواز بر روی ابزار، گاهی اوقات باید آنچه را که مغزتان به شما می‌گوید، نادیده بگیرید، اگر به دنیای بیرون نگاه کنید. در طول تاریکی، بسیاری از پدیده‌های مختلف آشکارتر می‌شوند که تصوری از “افق” ایجاد می‌کنند. اگر یک افق کاذب توسط خلبان به عنوان نقطه مرجع استفاده شود، این می‌تواند یک مسئله ایمنی پرواز باشد.

زمین

آن دکل بزرگ رادیویی را در آنجا می‌بینید؟ خوب، ممکن است در شب نبینید. همیشه نمی‌توانید به موانع و نقاط مرتفعی که توسط چراغ‌های ضد برخورد روشن می‌شوند تکیه کنید؛ بنابراین خلبانان در شب چگونه می‌بینند و چگونه از زمین دوری می‌کنند؟

آسان است، سه کلمه…

حداقل، ایمن، ارتفاع

همچنین به عنوان MSA نامیده می‌شود … به طور خلاصه، خلبانان مسیر خود را بررسی می‌کنند و قبل از افزودن یک “ضریب فاج” (معمولاً 500 تا 1000 فوت) بالاترین زمین را همراه با آن به دقت یادداشت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در شب با خیال راحت پرواز کنند زیرا در صورت ماندن در بالای این ارتفاع، خطر برخورد با مانع یا زمین صفر است.

سایر ترافیک هوایی!

پرواز بر اساس قوانین پرواز بصری به این معنی است که شما باید «ببینید و دیده شوید». وقتی در شب پرواز می‌کنید این تغییر نمی‌کند. در حالی که به طور کلی، تشخیص هواپیماهای با نور خوب در تاریکی آسان‌تر است، اما هنوز ارزش آن را دارد که در مورد خود هوشیار باشید.

ملاحظات خرابی موتور

این یک مورد بزرگ است. در حالی که موتورها اغلب در هواپیما از کار نمی‌افتند، شانس موفقیت آمیز بودن در هنگام پرواز در شب تا حدودی کاهش می‌یابد. در طول روز، اغلب امکان “انتخاب یک میدان” وجود دارد، در حالی که می‌توان به میدان‌هایی که به راحتی قابل مشاهده است در شب به سختی به دست آمد. بر فراز مناطقی که می دانید مکان‌های فرود ضعیفی هستند پرواز نکنید، به خصوص در شب! مسیر خود را طوری برنامه ریزی کنید که شامل فرودگاه‌های انحرافی با دسترسی آسان باشد و مطلقاً از پرواز بر فراز زمین‌های نامناسب اجتناب کنید.

افکار نهایی

به دلیل کاهش نشانه‌های بصری در خارج از هواپیما، بیشتر خلبانان تصمیم می‌گیرند طبق قوانین پرواز ابزاری پرواز کنند و با تکیه بر ابزارهای داخلی هواپیما به آنها کمک می‌کند تا در آسمان در تاریکی حرکت کنند. پرواز بصری امکان پذیر است اما در مقایسه با همتای روزانه خود چالش برانگیز است. آیا می‌خواهید در مورد ناوبری بر روی ابزار بیشتر بدانید؟ ما دوره‌هایی داریم که توسط متخصصان انجام می‌شود که همه چیزهایی را که باید بدانید، در راحتی به شما آموزش می‌دهند.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *