مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

تیک آف رد شده | آموزشگاه هوانوردی پارسیس

تیک آف رد شده – توقف یا رفتن؟

در حرفه هر خلبانی زمانی فرا می‌رسد که باید تصمیم بگیرد که در هوا پرواز کند یا خیر. گاهی اوقات این تصمیم در آخرین لحظه ممکن گرفته می‌شود و منجر به رد شدن پرواز می‌شود. امروز، همه چیزهایی را که باید در مورد تیک آف‌های رد شده بدانید، با شما صحبت می‌کنیم، درباره برخی از دلایل آن صحبت می‌کنیم و موارد اضافی را به شما ارائه می‌کنیم که اگر تصمیم دارید پرواز نکنید، باید در نظر بگیرید.

تیک آف رد شده چیست؟

تیک آف رد شده مانوری است که برای رساندن هواپیما به توقف ایمن در باند فرودگاه به جای پرواز در هوا انجام می‌شود. تیک آف رد شده می‌تواند خطرناک باشد. سرعت این هواپیما کم و نزدیک به زمین است. با این حال، به شرطی که به درستی انجام شود، اغلب ایمن‌تر از بلند شدن است.

به طور کلی دو “رژیم” وجود دارد که باید هنگام بحث در مورد تیک آف های رد شده در نظر گرفت. آن‌ها به شرح زیر می‌باشند: –

  1. سرعت کم تیک آف را رد کرد
  2. سرعت بالا تیک آف را رد کرد

در حالی که هر دو مورد فوق در نهایت به یک هدف می‌رسند، دام‌ها و خطراتی وجود دارد که باید در نظر گرفت که برای هر سناریو منحصر به فرد است.

بیایید هر دو را با جزئیات بررسی کنیم….

تیک آف های رد شده با سرعت کم

تیک آف رد شده با سرعت پایین خیلی زود در رول تیک آف اتفاق می افتد. به طور کلی، این “ترک” عملاً به هر دلیلی قابل انجام است. از آنجایی که هواپیما با سرعت کم در حال حرکت است، اینرسی و انرژی زیادی وجود ندارد.

به همین دلیل این چیز خوبی است…

هر چه یک هواپیما انرژی بیشتری داشته باشد، مدت زمان بیشتری برای کاهش سرعت آن نیاز دارد. از آنجایی که تیک آف های رها شده با سرعت کم انرژی نسبتاً پایینی دارند، باید مقدار زیادی باند باقی بماند تا هواپیما بتواند با خیال راحت سرعت خود را به سرعت تاکسی کند. در هواپیماهای سبک کوچک، وجود باند کافی باقی مانده به ندرت مشکل ساز است. با این حال، چند چیز وجود دارد که در هنگام تیک آف با سرعت کم خطر ایجاد می‌کند.

از جمله؟ هر موتور در هواپیماهای دو موتوره نیروی رانش را از محور مرکزی هواپیما تولید می‌کند. در صورت از کار افتادن موتور در حین تیک آف (که نیاز به تیک آف رد شده است)، ناگهان عدم تقارن عظیم وجود دارد؛ و نکته اینجاست…

این نیروی نامتقارن معمولاً توسط سکان مقابله می‌شود و سکان در سرعت‌های بالاتر مؤثرتر است. ممکن است اقتدار سکان کافی برای نگه داشتن هواپیما در باند با سرعت کم وجود نداشته باشد. این سناریو اغلب نیاز به ترمز نامتقارن برای حفظ هر چیزی مانند مسیر مستقیم دارد…

ناگهان، تیک آف های رد شده با سرعت پایین کمی پیچیده‌تر از آنچه در ابتدا به نظر می‌رسد هستند.

تیک آف های رد شده با سرعت بالا

عکس

تیک آف های رد شده با سرعت بالا در کل جانوری متفاوت هستند. هواپیما به سرعت تیک آف نزدیک می‌شود و اینرسی و انرژی زیادی وجود دارد. علاوه بر این، هرچه هواپیما سریعتر حرکت کند، ثانیه به ثانیه باند فرودگاه بیشتری می‌خورد، به این معنی که زمان در دسترس برای خلبان برای تصمیم گیری برای توقف یا ادامه کوتاهتر و کوتاه‌تر می‌شود، هواپیما سریع‌تر می‌شود.

در مراحل بعدی تیک آف، تیک آف رد شده می‌تواند «طوفان کامل» ایجاد کند. ما باید عوامل زیر را در نظر بگیریم:

  1. یک هواپیمای سریع
  2. یک مشکل بالقوه
  3. کاهش زمان تصمیم گیری
  4. مقدار کمی از باند فرودگاه باقی مانده است

هر بار که برای حرکت آماده می‌شوید باید به تیک آف رد شده با سرعت بالا توجه شود.

در طول تیک آف رد شده چه اتفاقی می افتد؟

تیک آف رد شده یک مانور فرمولی است، صرف نظر از اینکه با سرعت بالا یا سرعت پایین انجام شود. نحوه اجرای آن بسته به نوع هواپیما متفاوت است. با این حال، برخی از اقدامات رایج وجود دارد. خلبان انجام خواهد داد: –

  1. تصمیم بگیرید که متوقف شوید یا ادامه دهید
  2. اهرم‌های تراست یا دریچه گاز را ببندید
  3. با استفاده از پدال‌های سکان، خط مرکزی باند را حفظ کنید
  4. ترمز را در صورت لزوم اعمال کنید (در صورت لزوم تا حداکثر ترمزگیری)
  5. هواپیما را متوقف کنید
  6. به کنترل ترافیک هوایی اطلاع دهید که هواپیما در حال توقف است
  7. پس از توقف، ترمز دستی را فشار دهید
  8. هر گونه مشکل احتمالی را تشخیص دهید و باند فرودگاه را تخلیه کنید یا هواپیما را تخلیه کنید.

اقدامات فوق، در حالی که کلی است، در همه هواپیماها، از کوچکترین سسنا گرفته تا هواپیماهای بزرگ مانند ایرباس A330 انجام می‌شود!

 آیا می‌خواهید شبیه سازی تیک آف رد شده را ببینید؟ این ویدئو را بررسی کنید و ببینید آیا می‌توانید تمام اقدامات فوق را تشخیص دهید!

آخرین نقطه‌ای که یک خلبان می‌تواند تیک آف را رد کند چیست؟

آخرین نقطه‌ای که در آن خلبان می‌تواند برای انجام تیک آف رد شده انتخاب کند “V1” نامیده می‌شود. این اصطلاح به سرعتی اطلاق می‌شود که خلبان در طول چرخش پرواز مشاهده می‌کند. کمتر از این سرعت، خلبان ممکن است به فکر رد کردن تیک آف باشد. پس از این سرعت باید تیک آف را ادامه داد.

اما V1 چیست؟

در ساده‌ترین عبارت، V1 نقطه‌ای است که اگر بعداً یک تیک آف رها شده انجام شود، ممکن است هواپیما به اندازه کافی باند برای توقف نداشته باشد که منجر به تجاوز به باند و حوادث هواپیما شود.

بله؛ این کمتر از ایده آل است.

عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر سرعت V1 تأثیر بگذارد. بسیار پویا است. برخی از مواردی که خلبان هنگام محاسبه V1 در نظر می‌گیرد عبارتند از:

  1. وزن هواپیما
  2. طول باند
  3. باد سطحی
  4. دمای هوا
  5. فشار هوا
  6. موانع اطراف فرودگاه

چرا همه موارد فوق روی V1 و آخرین نقطه‌ای که خلبان می‌تواند از تیک آف را رها کند تأثیر می‌گذارد؟

به طور خلاصه، همه موارد فوق تأثیر زیادی بر مسافت تیک آف مورد نیاز هواپیما دارند. دماهای بالاتر، فشار هوای کمتر، باد عقب و هواپیمای سنگین همگی باعث افزایش مسافت لازم برای شتاب گیری و توقف ایمن هواپیما می‌شوند.

و…

برای پیچیده‌تر کردن مسائل، حتی بیشتر از آن، سازندگان هواپیماهای تجاری اغلب از باندهای طولانی‌تر بهره می‌برند و برای حفظ عمر موتور، از خلبان می‌خواهند که با قدرت موتور کاهش‌یافته از زمین بلند شود. این بدان معناست که V1 دیرتر به دست می‌آید و باند کمتری باقی مانده است…

در حالی که در اصل ساده است، V1 می‌تواند خیلی سریع پیچیده شود. در اینجا قوانین فعلی FAA برای تعیین نحوه محاسبه V1 آمده است. مشکل است، درست است؟

در حال حاضر، تنها چیزی که باید بدانید این است که V1 سرعت “go/no go” است.

چند بار تیک آف رد شده اتفاق می افتد؟

خوشبختانه، تیک آف های رد شده نسبتاً نادر هستند. گذشته از این واقعیت که اکثر هواپیماهای مدرن بسیار قابل اعتماد هستند، باید در نظر داشت که رها کردن یک تیک آف (چه در سرعت کم و چه در سرعت بالا) می‌تواند خطرناک باشد.

همانطور که قبلاً گفتیم…

سرعت و نزدیک بودن به زمین عامل بسیاری از حوادث هواپیما است؛ و شما بیشتر از هنگام تیک آف به زمین نزدیک نخواهید شد!

بر اساس مطالعه‌ای از بوئینگ، به طور متوسط به ازای هر 3000 تیک آف موفق، یک تیک آف رد شده انجام می‌شود. این مطالعه همچنین اشاره می‌کند که حدود سه چهارم از تیک آف های رها شده با سرعت نسبتاً کم انجام می‌شوند.

دلایل رد شدن تیک آف چیست؟

دلایل رد شدن تیک آف بسیار زیاد است. حقیقت این است که خلبانان می‌توانند به هر دلیلی پرواز را لغو کنند. با این حال، در اینجا برخی از رایج‌ترین علل تیک آف رها شده آورده شده است:

  1. خرابی موتور در هنگام رول تیک آف
  2. مشکلات کنترل پرواز
  3. موانع در باند فرودگاه
  4. آب و هوا و رعد و برق در مسیر خروج
  5. آتش گرفتن موتور
  6. باز نشان داده شدن وضعیت درها
  7. لاستیک‌های ورم کرده
  8. بنا به درخواست ATC
  9. ناتوانی خلبان (هواپیمای چند خدمه)
  10. پرندگان در مسیر حرکت یا باند فرودگاه
  11. مسائل مربوط به مسافران
  12. و خیلی مسائل دیگر…

لیست بالا به هیچ وجه کامل نیست. همچنین توقف هواپیما با تمام موارد فوق ضروری نیست. چرا؟ خوب، ادامه دهید تا متوجه شوید…

7 نکته که هنگام پرواز باید در نظر بگیرید

همانطور که بیان کردیم، تیک آف رد شده می‌تواند یک مانور خطرناک باشد که مدت‌ها قبل از اینکه نیاز به انجام آن داشته باشید نیاز به تفکر دارد.

اما؛ در مورد چه چیزی باید فکر کنید؟ در اینجا لیستی از مواردی وجود دارد که احتمال موفقیت یک تیک آف رها شده را بسیار بیشتر می‌کند:

اگر شک دارید، تیک آف را شروع نکنید

4 22 - تیک آف رد شده – توقف یا رفتن؟

ضرب المثل معروف می‌گوید: «آنچه بالا می‌رود باید پایین بیاید».

تیک آف تنها بخش اختیاری پرواز است. فرود قطعاً اجباری است. فرض کنید در مورد هواپیما، شرایط پرواز، یا چیزی که ممکن است منجر به رد شدن تیک آف شود، مطمئن نیستید. در این صورت، یک راه حل واقعاً ساده وجود دارد.

نروید!

بهتر است روی زمین باشی با آرزوی اینکه در هوا بودی تا در هوا که آرزو کنی روی زمین بودی. ساده‌ترین راه برای انجام تیک آف رد شده زمانی است که هواپیما اصلاً حرکت نمی‌کند. اگر قبل از شروع تیک آف رول شکی وجود داشته باشد، در این صورت شکی نیست. تیک آف را به تأخیر بیاندازید و گزینه‌های خود را در نظر بگیرید.

به باد فکر کن

زمانی که برای تیک آف صف می‌کشید، نگاهی گذرا به جوراب بادی یا گرفتن باد برج قبل از حرکت، همیشه کار هوایی عالی است.

باد عقب فاصله توقف شما را افزایش می‌دهد و توقف در سرعت بالا را دشوارتر می‌کند.

و موارد بیشتری وجود دارد…

اگر با یک جت دوقلو پرواز می‌کنید، باد می‌تواند در صورت خرابی موتور در رول تیک آف، عدم تقارن را افزایش دهد. در حالت ایده‌آل، در صورت آتش‌سوزی، می‌خواهید که از تیک آف خارج شوید تا آتش از بدنه خارج شود. داشتن آگاهی خوب از اینکه باد از کجا می‌آید، نشانه مطمئنی از توانایی هوایی عالی است.

متوقف کردن همیشه چیز خوبی نیست

به فهرست بالا از علل رد شدن تیک آف خوب نگاه کنید. چند مورد برجسته هستند و نه به دلایلی که ممکن است فکر کنید…

موردی را پیدا کردید که می‌گوید “لاستیک ورم کرده “؟

مطمئناً، اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است بخواهید هواپیما را متوقف کنید (معمولاً یک انفجار بلند و لرزش زیاد ایجاد می‌کند)…

ولی…

این یکی از مواردی است که فکر کردن به آن سودمند است. هواپیما به دلیل اصطکاک بین لاستیک‌ها و باند فرودگاه متوقف خواهد شد؛ و شما به تازگی سطح لاستیک زیادی را با پنچری از دست داده‌اید.

با ترکیدگی لاستیک، دو گزینه وجود دارد، به خصوص در سرعت بالا: –

  1. سعی کنید باند فرودگاه نسبتاً کمی باقی مانده، با سرعت بالا، با قدرت توقف ضعیف، تیک آف را متوقف کنید.
  2. تیک آف را ادامه دهید، در هوا پرواز کنید و با باند فرودگاهی بیشتر و سرعت کمتری بازگردید.

کدام یک از دو گزینه بالا به نظر شما ارجح است؟

B، درست است؟

می‌توانید ببینید که چرا توقف و رد کردن تیک آف ممکن است همیشه بهترین انتخاب با موارد بالا نباشد.

بریفینگ Departure

خلبان خوب بودن به تولید گزینه‌ها بستگی دارد. از شروع پرواز تا زمانی که دوباره روی جایگاه پارک می‌کنید. کلید دستیابی به این امر؟ از پیش آماده شدن، از پیش مسلح شدن است. با تمرین ذهنی سناریوهای محتمل و اقدامات خود، احتمال دستیابی به یک نتیجه موفق بسیار بیشتر است.

بریفینگ ابزاری ارزشمند برای خلبانان آماتور و حرفه‌ای است. تمرین کردن کارهایی که در صورت نیاز به توقف انجام می‌دهید را بخشی از برنامه روتین قبل از تیک آف خود قرار دهید. بیشتر خلبانان به دلیل داشتن ذهنیت «رفتن» مقصر هستند، بنابراین زمانی که مشکلی رخ می‌دهد که مجبور به توقف آن‌ها می‌شود، غافل می‌شوند.

اگر پرندگانی در اطراف زمین هستند، در مورد چگونگی توقف و اقدامات شما صحبت کنید (حتی اگر فقط با خودتان صحبت کنید).

اگر پیش‌بینی آب‌وهوای بدی وجود دارد، قبل از ورود به هوا، مسیر حرکت را بررسی کنید.

اگر یک خلبان جدید در حال انجام «touch and goes» روی باند گذرگاه است، به خود اطلاع دهید که ممکن است یک توقف کامل انجام دهد، بنابراین انتظار داشته باشید ATC از شما درخواست کند که از تیک آف خودداری کنید. با تکرار “اگر چه می‌شد”، اگر اتفاقی بیفتد، آماده خواهید شد.

هوانوردی، پیمایش، برقراری ارتباط

5 14 - تیک آف رد شده – توقف یا رفتن؟

این یک قانون طلایی هوانوردی است. مهم‌ترین کاری که باید به عنوان خلبان انجام دهید این است که…

هواپیما را به پرواز درآورید

این شامل جابجایی روی زمین در حین تیک آف رد می‌شود. احتمال تیک آف رد شده اندک است و این ممکن است تنها و تنها شانس شما برای درست کردن آن باشد. اطلاع رسانی به کنترل ترافیک هوایی که در حال توقف هستید، آخرین چیزی است که در لیست «کارها» شما در هنگام رد کردن یک تیک آف باید انجام دهید؛ هواپیما را ایمن کنید و قبل از کمک گرفتن از دیگران ابتدا توقف کنید.

ترمزها را در نظر بگیرید

تیک آف رد شده باعث می‌شود ترمزهای شما به شدت داغ شوند. دانستن این واقعیت به چند دلیل مهم است.

ابتدا، اگر مشکل فنی مانند نشت سوخت، روغن یا هیدرولیک دارید، اگر این مایع با ترمزهای داغ شما تماس پیدا کند، احتمال آتش سوزی هواپیما افزایش می‌یابد؛ بنابراین، پس از توقف، تصور نکنید که وضعیت اضطراری تمام شده است.

اگر زمان و حجم کار اجازه می‌دهد، اغلب ارزش این را دارد که خدمات آتش نشانی فرودگاه بتواند هواپیمای شما را برای ایستادن همراهی کند.

دومین. فرض کنید پرواز را رها کرده‌اید و بلافاصله بعد از آن تصمیم گرفته‌اید دوباره حرکت کنید.

صبر کنید، نه خیلی سریع و داغ.

ترمزها انرژی جنبشی را به انرژی حرارتی تبدیل می‌کنند و هر چه گرمتر باشند کارایی کمتری دارند. اگر نیاز به توقف مجدد داشته باشید، متوجه خواهید شد که ترمزها بلافاصله پس از توقف با سرعت بالا کارایی بسیار کمتری خواهند داشت.

اگر ترمزهای شما سنگین شده است، زمان کافی برای خنک شدن ترمز بگذارید. زمان آماده سازی کافی برای پرواز خود در نظر بگیرید

کلید یک پرواز موفق، آمادگی عالی است و برای آن، به زمان نیاز دارید. یک بار دیگر به لیست ما در بالا از همه چیزهایی که می‌توانند بر روی پرواز و فاصله توقف هواپیما تأثیر بگذارند نگاه کنید. آیا قبل از پرواز همه موارد فوق را می دانید؟ (نکته، شما باید انجام دهید). اگر اینطور نیست، شاید بهتر است قبل از اینکه واقعاً هنگام انجام یک تیک آف رد شده بدانید، وارد شوید و همه عواملی را که ممکن است بر مسافت توقف شما تأثیر بگذارند، ارزیابی کنید.

افکار نهایی

هنگامی که به درستی و کارآمد انجام شود، تیک آف رد شده یک مانور ایمن است. با این حال، اگر به درستی اجرا نشود، می‌تواند با مشکلات و خطرات زیادی همراه باشد. خوشبختانه این یک اتفاق نادر است. آمادگی قبل از پرواز و درک خوب روش‌های پرواز برای خلبانی موفق حیاتی است.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *