مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

تلاطم چیست و چقدر خطرناک است؟ | آموزشگاه هوانوردی پارسیس

تلاطم چیست و چقدر خطرناک است؟

یک اتفاق رایج در طول سفر هوایی، ممکن است برای مسافران ترسناک یا تهوع‌آور باشد، اما بیشتر اوقات فقط یک رویداد عادی غیرخطرناک است؛ اما منظور از تلاطم چیست؟ چرا این اتفاق می افتد؟ و چه زمانی خطرناک تلقی می‌شود؟ تلاطم عمدتاً به دلیل تغییرات آب و هوایی ایجاد می‌شود. باد و فشار از دلایل اصلی آن هستند. بسیاری از ما از قبل این را می دانیم؛ اما چگونه و چرا رخ می‌دهد؟ ما در اینجا سعی خواهیم کرد به این سؤالات پاسخ دهیم و معنای واقعی تلاطم و دلایل پشت آن را بیاموزیم.

آیا تلاطم خطرناک است؟

2 1 - تلاطم چیست و چقدر خطرناک است؟

اولین چیزی که باید از آن آگاه باشید این است که تلاطم یک اتفاق عادی در سفرهای هوایی است. درست همانطور که هنگام رانندگی با برخی از دست اندازها در جاده مواجه می‌شوید، هواپیما در حالی که در هوا پرواز می‌کند با برخی از دست اندازهاهای هوایی مواجه می‌شود؛ بنابراین اگرچه تلاطم نگرانی شماره یک برای بسیاری از مسافران است، اما تقریباً هرگز هواپیما را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. واقعیت شماره یک این است که بیشتر یک موضوع راحتی است تا ایمنی.

معنی تلاطم

3 - تلاطم چیست و چقدر خطرناک است؟

به زبان ساده، تلاطم یک اصطلاح کلی برای ناپایداری در هوایی است که هواپیما در آن در حال پرواز است که می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شود.

انواع تلاطم

تلاطم هوای پاک

4 - تلاطم چیست و چقدر خطرناک است؟

هوا در رودخانه مانندهایی به نام جت استریم حرکت می‌کند. آن‌ها راهروهای هوایی بسیار قوی هستند که در ارتفاعات بالا یافت می‌شوند. آن‌ها بین مرزهای هوای گرم و سرد تشکیل می‌شوند. برنامه ریزان پرواز سعی می‌کنند از این جریان‌ها برای صرفه جویی در مصرف سوخت استفاده کنند یا از آنها اجتناب کنند، اما گاهی اوقات عبور از یکی اجتناب ناپذیر است. این نوع تلاطم ممکن است برای مسافران آزاردهنده باشد اما طبیعی است. هیچ موردی برای نگرانی نیست.

تلاطم حرارتی

5 - تلاطم چیست و چقدر خطرناک است؟

هنگامی که هوای سرد با یک سطح گرم برخورد می‌کند، جریان‌های عمودی هوا را تشکیل می‌دهد؛ و هنگامی که یک هواپیما از این جریان‌های عمودی عبور می‌کند، مقداری تلاطم را تجربه می‌کند. این نوع نیز طبیعی است و هیچ خطری برای هواپیما ندارد، فقط کمی ناراحتی برای مسافران و خدمه هواپیما ایجاد می‌کند.

تلاطم مکانیکی

6 - تلاطم چیست و چقدر خطرناک است؟

این نوع تلاطم در اثر تداخل سازه‌های بلند بر روی جریان افقی هوا ایجاد می‌شود. این شامل کوه‌ها، آسمان خراش‌ها، درختان جنگلی بلند و هر چیزی با ارتفاع و جرم قابل توجه است. میزان تلاطم به اندازه و شکل موانع و همچنین سرعت باد و سایر شرایط جوی بستگی دارد. با این وجود، مناطق کوهستانی بیشترین تلاطم را از همه موارد فوق ایجاد می‌کنند. این نوع تلاطم نسبت به دو مورد قبلی باعث ناراحتی بیشتر مسافران می‌شود. با این حال، هنوز هم طبیعی است و به هیچ وجه خطرناک نیست.

تلاطم برخاستن

7 - تلاطم چیست و چقدر خطرناک است؟

می‌توان گفت که این نوع تلاطم کمی خطرناکتر از مواردی است که قبلاً ذکر کردیم، اما قابل پیش بینی و کنترل است. همانطور که یک هواپیما پرواز می‌کند، بال‌های آن یک گرداب هوا ایجاد می‌کند تا نیروی بالابرنده ایجاد کند. این نیرو همان چیزی است که به هواپیما کمک می‌کند پرواز کند. با این حال، همانطور که هواپیما می‌گذرد، پشت بال های آن دو گرداب استوانه‌ای تشکیل میشود. آن‌ها می‌توانند چند دقیقه پس از عبور هواپیما در هوا بمانند. وقتی هواپیمای دیگری از گرداب ایجاد شده توسط یک هواپیمای دیگر عبور می‌کند، تلاطم برخاستن ایجاد می‌شود. کنترل کننده‌های ترافیک هوایی وقت و تلاش زیادی را برای جلوگیری از وقوع این امر به ویژه در مجاورت فرودگاه‌هایی که هواپیماها همزمان می‌آیند و می‌روند، صرف می‌کنند.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *