مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

اگر کوررنگی دارید می‌توانید خلبان شوید؟

در این پست قصد داریم به یک سؤال متداول پاسخ دهیم، اگر کوررنگی دارید می‌توانید خلبان شوید؟

خلبانان برای پرواز موفق باید رنگ‌های مختلف را شناسایی کنند؛ بنابراین، خلبانان هنگام مراجعه به معاینه پزشکی هوانوردی (AME) برای دریافت گواهی پزشکی برای درک رنگ خود مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

AME شما یک تست کوررنگی به شما می‌دهد. اگر در آن آزمون مردود شوید، لزوماً پایان کار پروازی شما نیست. شما می‌توانید سایر تست‌های بینایی رنگ را انجام دهید و این نتایج را به AME ارائه دهید. همچنین می‌توانید آزمایش‌های عملیاتی را با FAA انجام دهید تا ثابت کنید که هنگام پرواز می‌توانید رنگ‌های مختلف را درک کنید.

اما درک اینکه چرا FAA در مورد این قوانین سختگیرانه عمل می‌کند – و به چه کسی اجازه پرواز می‌دهد و چه کسی را نمی‌دهد – ملاحظات مهمی است اگر به عنوان یک خلبان حرفه‌ای شغل طولانی مدتی را دنبال می‌کنید.

چرا «عادی بودن رنگ» مهم است؟

FAA می‌خواهد مطمئن شود که خلبانان می‌توانند به وضوح و به راحتی نورهای رنگی مختلف را شناسایی کنند. برای مثال، هنگام نزدیک شدن به پرواز در شب، خلبانان باید نورهای سفید، سبز، قرمز، زرد و آبی را شناسایی کنند.

به چراغ‌های VASI/PAPI یا چراغ‌های فرودگاه فکر کنید که خلبان را مجبور می‌کند تا رنگ نور را در غیاب هر سرنخ دیگری متمایز کند. این برخلاف رانندگی با ماشین است که در آن طرح‌های نور خیابان شما را به رنگ بدون نیاز به دیدن رنگ راهنمایی می‌کنند.

علاوه بر این، چراغ‌های فرودگاه اغلب نقاط کوچکی از نور در دوردست‌ها هستند. خلبانی که دچار نقصان رنگ است، در تشخیص این سرنخ‌های ضعیف با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین شایان ذکر است که مقابله با این نقصان‌ها در شرایط سخت بسیار سخت‌تر می‌شود، مانند زمانی که خستگی نقش دارد.

شناسایی چراغ‌های رنگی مختلف به خلبانان کمک می‌کند تا باند و تاکسی وی درست را شناسایی کنند. خلبانان همچنین باید چراغ‌های نزدیک و چراغ‌های ILS را برای رویکردهای ابزاری شناسایی کنند.

و البته، آن‌ها باید بتوانند نورهای رنگی مختلف را در کابین ببینند و نمودارهایی را بخوانند که از سایه‌های سرخابی، سبز و آبی استفاده می‌کنند.

1 - اگر کوررنگی دارید می‌توانید خلبان شوید؟

خلبانی که هنگام پرواز در شب، نورها را اشتباه تفسیر می‌کند، می‌تواند ایمنی خدمه، مسافران و افراد روی زمین را به خطر بیندازد. FAA بر ایمنی تمرکز دارد و می‌خواهد اطمینان حاصل کند که خلبانان می‌توانند رنگ‌های مختلف مورد استفاده در عملیات هوایی را درک کنند.

قوانین کوررنگی پس از تصادفی که در سال 2002 در یک فدرال اکسپرس 727 رخ داد، بازنگری جدیدی انجام شد. افسر اول که با مشکل نقصان رنگ مواجه بود و در مسیر شبانه به فرودگاه منطقه‌ای تالاهاسی پرواز می‌کرد، با رویکرد بصری در زیر مسیر سر خوردن فرو رفت.

هواپیما در فاصله نیم مایلی باند به درختان برخورد کرد و از هم جدا شد. ناتوانی افسر اول در تفسیر نورهای VASI در نزدیکی شب به عنوان یکی از دلایل احتمالی در گزارش تصادف NTSB ذکر شد.

مشکلات درک رنگ

با توجه به AOPA، حدود.5 درصد از زنان و هشت درصد از مردان در درک رنگ مشکل دارند. اکثر مشکلات درک رنگ از رمزگشایی بین قرمز و سبز ناشی می‌شود.

استانداردهای ادراک رنگ در سال 2009 به روز شد

در گذشته، اگر در تست بینایی رنگ مردود می‌شدید، به پروازهای خصوصی و روزانه محدود می‌شدید. شما نمی‌توانستید گواهی پزشکی درجه یک یا دو دریافت کنید یا در شب پرواز کنید.

با این حال، مطالعات جدید نشان داده است که خلبانان برای اینکه خلبانان ایمن باشند، نیازی به رنگ 100٪ طبیعی ندارند.

بسیاری از خلبانانی که نمی‌توانند آزمون ایشیهارا (Ishihara) را پشت سر بگذارند، می‌توانند رنگ‌ها و سیگنال‌های نوری مورد استفاده در عملیات هوانوردی را به دقت توصیف و تفسیر کنند. از سال 2009، خلبانان کوررنگ گزینه‌های بیشتری برای اثبات توانایی‌های بینایی خود و دریافت گواهی پزشکی داشتند.

تست بینایی رنگ

هنگامی که برای دریافت گواهی پزشکی به یک معاینه پزشکی هوانوردی (AME) مراجعه می‌کنید، AME آزمایشی را برای اطمینان از درک رنگ شما انجام می‌دهد. این معمولاً یک تست ایشیهارا است.

2 1 - اگر کوررنگی دارید می‌توانید خلبان شوید؟

تست ایشیهارا صدها دایره کوچک را در رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد. یک عدد در الگو پنهان است. به عنوان مثال، یک عدد 18 با رنگ‌های سبز ممکن است در میان رنگ‌های قرمز پنهان شود. فردی که بینایی رنگی معمولی دارد در شناسایی این عدد دچار مشکل می‌شود و یک فرد کور رنگ ممکن است به جای آن عدد 13 را ببیند.

این نوع تست یکی از سخت‌ترین تست‌ها برای تفسیر در صورت داشتن هر گونه مشکل در درک رنگ است.

اگر فکر می‌کنید ممکن است نقصان رنگ داشته باشید

اگر فکر می‌کنید ممکن است نقصان رنگ داشته باشید، قبل از برنامه ریزی یک معاینه پزشکی واقعی، با یک AME محلی مشورت کنید.

در بسیاری از موارد، AME می‌تواند چندین تست رنگ را در دفتر خود انجام دهد تا به شما کمک کند تا مشخص کند که آیا واقعاً نقصان رنگ دارد یا خیر و تا چه حد و اگر چنین است، به شما کمک می‌کند تا یک برنامه بازی را کنار هم بگذارید.

اگر در تست رنگ مردود شوید می‌توانید پرواز کنید؟

اگر در آزمون بینایی رنگ مردود شوید، همچنان می‌توانید خلبان شوید. با این حال، شما محدود به عملیات روزانه خواهید بود و نمی‌توانید در شب پرواز کنید یا سیگنال‌های رنگی ATC را بپذیرید.

3 - اگر کوررنگی دارید می‌توانید خلبان شوید؟

علاوه بر این، می‌توانید از یک متخصص بینایی درخواست کنید تا آزمایش‌های بینایی رنگی جایگزین انجام دهید. آزمون 15 صفحه‌ای دوورینویرایش دوم یکی از گزینه‌های موجود است. تست فانوس فارنسورث یکی دیگر از تست‌های محبوب بینایی رنگ است که نورهای عمودی را به مدت دو ثانیه در یک زمان نشان می‌دهد. به خلبانان چراغ‌های قرمز، سفید و سبز نشان داده می‌شود.

اگر در آزمون جایگزین موفق شدید، مدارک را به AME خود ببرید و گواهی پزشکی برای شما صادر خواهد شد.

تست‌های بینایی رنگ پذیرفته شده توسط FAA:

  • American Optical Company (AOC)
  • AOC-HRR
  • Dvorine
  • Ishihara
  • Richmond-HRR
  • Richmond, 15-plate
  • Farnsworth Lantern
  • Keystone Orthoscope
  • Keystone Telebinocular
  • OPTEC 900
  • OPTEC 2000
  • Titmus i400

گزینه‌های پزشکی درجه سوم

اگر تست‌های درک رنگ را قبول نکنید، کسانی که به دنبال پزشکی درجه سوم هستند می‌توانند از FAA تست دید رنگی عملیاتی (OCVT) بخواهند. یک بازرس ایمنی FAA به شما یک آزمایش عملی می‌دهد تا ببیند آیا می‌توانید رنگ‌ها را در نمودار ناوبری متمایز کنید و چراغ‌های سیگنال را شناسایی کنید.

پزشکی درجه یک و دو

متقاضیان پزشکی درجه یک یا دوم باید OCVT را که در بالا توضیح داده شد، انجام دهند. علاوه بر این، آن‌ها در یک تست پرواز پزشکی بینایی رنگی (MFT) شرکت خواهند کرد. در طول پرواز، خلبان باید نشان دهد که می‌تواند ابزارها و نمایشگرها، مانند چراغ‌های احتیاط را بخواند و تفسیر کند.

خلبانان باید نشان دهند که می‌توانند زمین را ببینند و زمین‌های فرود اضطراری را پیدا کنند و وضعیت و موانع میدان را توصیف کنند. آن‌ها همچنین باید بتوانند چراغ‌های رنگی، مانند چراغ‌های سایر هواپیماها، چراغ‌های باند، چراغ‌های تاکسی وی، چراغ‌های چراغ فرودگاه و چراغ‌های هشدار قرمز در برج‌ها و ساختمان‌های مرتفع را شناسایی کنند.

پس از گذراندن OCVT و MFT برای شما مدرک مدرک و گواهی پزشکی صادر می‌شود. شما فقط باید یک بار OCVT و MFT را تکمیل کنید – نه هر بار که برای پزشکی درخواست می‌کنید.

چشم انداز رنگی و خلبانان نظامی

اگر می‌خواهید در نیروی هوایی، نیروی دریایی یا ارتش پرواز کنید، باید تست بینایی رنگ را قبول کنید. ارتش به خلبانان آزمایش مخروط کنتراست (CCT) می‌دهد تا دید رنگ آبی، قرمز و سبز را آزمایش کند. علاوه بر این، ارتش از تست PIP و فانوس فارنسورث برای آزمایش درک رنگ استفاده می‌کند.

اگر در تست‌های بینایی رنگ مردود شوید، نمی‌توانید خلبان نظامی شوید. ارتش مانند FAA گزینه‌های آزمایش میدانی ندارد. اگر شما علاقه مند به تبدیل شدن به یک خلبان نظامی هستید و نگران دید رنگی خود هستید، به یک اپتومتریست مراجعه کنید و آزمایش بینایی رنگ را بخواهید.

اگر واجد شرایط خلبانی نظامی نیستید، می‌توانید پس از گذراندن آزمون‌های عملیاتی، شغلی را در هوانوردی غیرنظامی دنبال کنید.

4 - اگر کوررنگی دارید می‌توانید خلبان شوید؟

گزینه‌های تصحیح رنگ

هدف بسیاری از محصولات کمک به مردم برای درک رنگ‌های بیشتر است. با این حال، FAA به خلبانان اجازه نمی‌دهد از عینک آفتابی یا لنزهای اصلاح کننده رنگ استفاده کنند.

اندیشه‌های نهایی

اگر به تازگی حرفه هوانوردی خود را شروع کرده‌اید و نگران بینایی رنگ خود هستید، به یک اپتومتریست مراجعه کنید و برای تست درک رنگ بخواهید. اگر آزمون‌های استاندارد را قبول نکنید، همچنان می‌توانید خلبان باشید اگر بتوانید ثابت کنید که می‌توانید سیگنال‌های نور، چراغ‌های فرودگاه را شناسایی کنید، نمودارهای هوانوردی را بخوانید و زمین و موانع را تفسیر کنید.

منبع 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *