مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

ابرهای کومولونیمبوس در پرواز | آموزشگاه هوانوردی پارسیس

ابرهای کومولونیمبوس – آنچه شما به عنوان خلبان باید بدانید

در حالی که ممکن است از روی زمین خیره کننده به نظر برسند، ابرهای خاصی وجود دارند که مطمئناً می‌خواهید هنگام پرواز از آنها اجتناب کنید. ابرهای کومولونیمبوس با طیف وسیعی از خطرات برای هوانوردی همراه هستند. امروز به چگونگی شناسایی ابرهای کومولونیمبوس، خطری که همراه با آنهاست و شرایطی که می‌توانید انتظار دیدن آنها را داشته باشید، خواهیم پرداخت.

ابرهای کومولونیمبوس ابرهای همرفتی هستند که می‌توانند به طور گسترده رشد کنند. آن‌ها اغلب با رعد و برق، تندبادهای شدید، تلاطم، تگرگ و رعد و برق همراه هستند. ابرهای کومولونیمبوس به همه این دلایل برای هوانوردان خطرناک هستند. توصیه می‌شود با فاصله زیادی از آنها اجتناب کنید.

فقط چه چیزی ابرهای کومولونیمبوس را بسیار خطرناک می‌کند؟ آن‌ها چگونه به نظر می‌رسند و چگونه می‌توانیم پرواز خود را برای جلوگیری از آب و هوای بد برنامه ریزی کنیم؟

خوب، ادامه دهید، چرا که قصد دارید بفهمید…

ابرهای کومولونیمبوس: آن‌ها چه هستند؟

ابرهای کومولونیمبوس همان چیزی است که بیشتر مردم معمولاً با “رعد و برق” مرتبط می‌شوند. این ابرها از نظر اندازه بزرگ هستند و همیشه آب و هوای بدی را به همراه دارند. این شامل بادهای شدید، باران یا تگرگ شدید و رعد و برق و رعد و برق است. نام ابر نیز به ویژگی‌های فوق اشاره دارد. هنگامی که به قطعات تقسیم می‌شود، نام “کومولونیمبوس” داستان خود را می‌گوید.

«کومولوس» به معنای «انباشته» و «نیمبوس» در لاتین به معنای «باران‌بار» است.

بنابراین، به طور خلاصه، یک ابر انبوه باران زا.

ولی.

داستان بسیار بیشتر از این است و این نام واقعاً حق مطلب را در ابرهای کومولونیمبوس برآورده نمی‌کند. آن‌ها نیروی واقعی طبیعت هستند و چیزی نیستند که بخواهید در آن یا هر جایی نزدیک پرواز کنید.

این چیزی است که باید بدانید…

ویژگی‌های ابرهای کومولونیمبوس چیست؟ چگونه آنها را شناسایی کنیم؟

خوشبختانه برای ما خلبانان، ابرهای کومولونیمبوس کاملاً متمایز هستند و به راحتی قابل شناسایی هستند (در بیشتر موارد، در ادامه درباره ابرهای کومولونیمبوس جاسازی شده بحث خواهیم کرد). آن‌ها چندین ویژگی دارند که به راحتی قابل تشخیص هستند که آنها را برجسته می‌کند:

ظاهر «کرکی» متورم – اکثر مردم ابرهای کومولی‌شکل را با ظاهری «پنبه‌ای» یا «گل کلم» توصیف می‌کنند. این معمولاً نشانه‌ای از یک توده هوای ناپایدار است که شرایط عالی برای تشکیل ابرهای کومولونیمبوس است.

ارتفاع زیاد – ابرهای کومولونیمبوس مملو از انرژی هستند. این انرژی تضمین می‌کند که آن‌ها می‌توانند به ارتفاعات عظیم (تا ارتفاع 52000 فوت!) رشد کنند.

ابرهای کومولونیمبوس با باران شدید، رنگ خاکستری تیره یا حتی سیاه همراه هستند. – این به این دلیل است که آنها دارای رطوبت هستند. هر چه رطوبت ابر بیشتر باشد رنگ آن تیره‌تر است. یک ابر کومولوس حدود 1 کیلومتر مکعب می‌تواند حدود 1.1 میلیون پوند آب را در خود جای دهد!

یک سر سندان – در حالی که این ویژگی معمولاً در مراحل آخر توسعه کومولونیمبوس رایج است، این یک نشانه مطمئن است که شما با یک طوفان تندری روبرو هستید. سندان یا اوج کومولونیمبوس زمانی به وجود می‌آید که به قدری رشد می‌کند که به تروپوپوز می‌رسد. در این منطقه شرایط جوی نسبتاً پایدار است.

تندر و رعد و برق – در داخل ابرهای کومولونیمبوس چیزهای زیادی در جریان است، با افزایش و کاهش جریان هوا با سرعت زیاد. بارندگی درون ابر هنگام بالا آمدن و پایین آمدن بارهای متفاوتی دارد که منجر به جرقه‌های الکتریکی عظیمی می‌شود که به آن «رعد و برق» نیز می گویند.

یک ابر ممکن است تمام کادرهای بالا را علامت نزند اما همچنان می‌تواند به عنوان کومولونیمبوس طبقه بندی شود. چرا؟ خوب، ابرهای کومولونیمبوس چرخه زندگی کاملاً مستندی دارند و ظاهر آنها بسته به مرحله‌ای که با آنها روبرو می‌شوید تغییر می‌کند.

در اینجا سه مرحله ابرهای کومولونیمبوس در یک راهنمای سریع و آسان آورده شده است.

چگونه ابرهای کومولونیمبوس تشکیل می‌شوند – 3 مرحله ابرهای کومولونیمبوس

2 28 - ابرهای کومولونیمبوس – آنچه شما به عنوان خلبان باید بدانید

قبل از شروع، درک دو مفهوم مهم مهم است. ما توضیح خود را با تصور یک “بسته” هوا آغاز می‌کنیم. این “بذر” کومولونیمبوس ما را تشکیل می‌دهد. این بسته هوا باید حاوی رطوبت باشد تا کومولونیمبوس تشکیل شود. با در نظر گرفتن هر دو مفهوم فوق، در اینجا چرخه زندگی ابرهای کومولونیمبوس و نحوه وقوع آنها آورده شده است.

  • مرحله اولیه ابرهای کومولونیمبوس: (Cumulus congestus)

 در این مرحله کومولونیمبوس کمی بیشتر از یک کومولوس بزرگ است. یک ماشه (که بعداً در مورد آن صحبت خواهیم کرد) باعث می‌شود “بسته هوا” مرطوب ما بالا بیاید. این همرفت نامیده می‌شود. جریان‌های صعودی درون ابر باعث می‌شود که به افزایش آن ادامه دهد، اغلب با نرخ نمایی.

هنگامی که یک بسته هوای حاوی رطوبت سرد می‌شود، متراکم می‌شود. رطوبت زمانی که از نقطه‌ای به نام “نقطه شبنم” خنک می‌شود، قابل مشاهده است. اینگونه ابرها تشکیل می‌شوند. از آنجایی که هوا در حال افزایش است، کمی خنک می‌شود و ابر تشکیل می‌دهد…

با این حال، فرض کنید هوای موجود در «بسته» ما هنوز گرمتر از هوای محیط اطراف آن است. در این صورت، بسته ما به افزایش خود ادامه می‌دهد و بیشتر متراکم می‌شود. هرچه «فشار» به سمت بالا بیشتر باشد، تفاوت بین دمای بسته ما و هوای محیط اطراف آن بیشتر است.

در نتیجه، بسته ما می‌تواند به سرعت شروع به بالا رفتن و متراکم شدن کند. ارقام رسمی گزارش می‌دهند که این می‌تواند با سرعت 30 متر در ثانیه رخ دهد. به عبارت هوانوردی، حدود 6000 فوت در دقیقه!

در مرحله اولیه، بیشتر توسعه و جریان هوا در ابر به صورت عمودی بالا می‌رود. وسعت این رشد به حدی است که رطوبت را می‌توان به اتمسفر فوقانی تا دماهای بسیار زیر صفر منتقل کرد. هنگامی که بسته هوای ما به این سطوح می‌رسد، شروع به تشکیل کریستال‌های یخ می‌کند. وقتی به این سطح رسید وارد مرحله بلوغ می‌شود.

2) مرحله بلوغ ابرهای کومولونیمبوس: (Cumulonimbus Calvus)

هنگامی که رطوبت متراکم شد، به کریستال‌های یخ تبدیل می‌شود. همرفت و صعود متوقف می‌شود. لایه‌های بالایی ابر تقریباً به طور کامل از قطرات آب فوق خنک و کریستال‌های یخ ساخته شده‌اند. کریستال‌های یخ با قطرات آب فوق خنک ترکیب می‌شوند و بارش (معمولاً تگرگ) را تشکیل می‌دهند که شروع به ریزش مجدد از طریق ابر می‌کند. همانطور که قبلاً دیدیم، ابرهای کومولونیمبوس مقادیر زیادی آب را در خود نگه می‌دارند. نیروی رو به پایین این بارندگی دو چیز ایجاد می‌کند:

  1. جریان‌های نزولی
  2. یک شارژ الکتریکی

که هر دوی آنها برای هواپیما بسیار خطرناک هستند. زمانی که اختلاف بارهای الکتریکی به حد معینی برسد، جرقه‌های رعد و برق عظیمی هم در داخل ابر و هم در زیر آن آشکار می‌شود. در این مرحله، ابر کاملاً بالغ است.

3) مرحله پراکندگی (Cumulonimbus Capillatus)

بدیهی است که رعد و برق‌ها برای همیشه دوام نمی‌آورند. در یک نقطه خاص، کومولونیمبوس قسمت زیادی از رطوبت خود را با بازگشت بارندگی به زمین از دست می‌دهد. جریان نزولی که در اثر بارش شدید ایجاد می‌شود، قبل از سرکوب کامل آن، شروع به کاهش فعالیت‌های صعودی می‌کند. مناطقی از ابر که به افزایش خود ادامه داده‌اند، در نهایت به تروپوپوز می‌رسند. این بخش ابر گسترش می‌یابد و قله یا سندان را تشکیل می‌دهد. این قسمت از ابر می‌تواند قطر زیادی داشته باشد. در نهایت، این قله تنها چیزی خواهد بود که از ابر با کاهش بارندگی و از بین رفتن ابر باقی می‌ماند.

ابرهای کومولونیمبوس چقدر می‌توانند قد داشته باشند؟

ابرهای کومولونیمبوس می‌توانند تا ارتفاعات خیره کننده بالا بروند. در موارد خاص، آن‌ها می‌توانند به قدری رشد کنند که به نواحی بالایی جو ما تا ناحیه‌ای به نام تروپوپوز برسند.

صبر کنید، «تروپاپوز» چیست؟

در اصطلاح پایه، تروپوپوز مرز بین تروپوسفر و استراتوسفر را مشخص می‌کند. بیشتر آب و هوا در تروپوپوز رخ می‌دهد. این امر عمدتاً به این دلیل است که کاهش نسبتاً خطی دما با افزایش ارتفاع (حدود 2 درجه سانتیگراد در هر 1000 فوت) وجود دارد. در بالای تروپوپوز، دما در استراتوسفر نسبتاً ثابت می‌ماند، صرف نظر از اینکه چقدر بالا می‌روید. (در حدود -56 درجه سانتیگراد می‌نشیند).

شما باید چیز مهمی در مورد تروپوپوز مربوط به ابرهای کومولونیمبوس و رعد و برق بدانید…

ارتفاع تروپوپوز بر اساس موقعیت مکانی شما تغییر می‌کند. در اینجا یک قانون کلی خوب وجود دارد: –

  1. در عرض‌های جغرافیایی نزدیکتر به استوا، تروپوپوز بالاتر است
  2. در عرض‌های جغرافیایی نزدیک‌تر به قطب‌ها، تروپوپوز کمتر است

چرا این مهم است؟ خب به دو دلیل

اول، اگر در عرض‌های جغرافیایی بالاتر پرواز می‌کنید، ممکن است با ابرهای کومولونیمب کوچک‌تری روبرو شوید که در تئوری می‌توانید بر فراز آنها پرواز کنید…این یک ایده بد خواهد بود. راهنمای زیر را ببینید تا دلیل آن را بیابید.

دوم، در مناطق گرمتر و گرمسیری مانند فلوریدا، ابرهای کومولونیمبوس می‌توانند به ارتفاعات خارق العاده رشد کنند و پر از انرژی هستند. آن‌ها را برای بودن در هر نقطه‌ای بسیار خطرناک می‌کند.

ابرهای کومولونیمبوس در چه شرایطی به وجود می‌آیند؟

ابرهای کومولونیمبوس را می‌توان در سرتاسر جهان یافت؛ و آنها فقط به سه چیز اساسی نیاز دارند تا انجام شوند. به طور کلی آنها به شرح زیر هستند: –

رطوبت

بدون رطوبت در هوا، ابرهای کومولونیمبوس نمی‌توانند تشکیل شوند. فرض کنید به اندازه کافی خوش شانس هستید که در یک منطقه نسبتاً خشک زندگی می‌کنید، مانند نزدیکی یک بیابان بزرگ در نوادا یا آریزونا. در این صورت، ممکن است متوجه شوید که رعد و برق چندان هم یک اتفاق عادی نیست. به ویژه در تابستان، آب و هوای «گرمسیری» یا مناطق احاطه شده با آب، احتمال افزایش فعالیت‌های رعد و برق را شاهد خواهند بود.

همه آنچه گفته شد، هواشناسی و اقلیم شناسی در مقیاس عظیمی انجام می‌شود. گاهی اوقات هوای مرطوب می‌تواند هزاران مایل را طی کند. ما این پدیده را “توده هوا” می‌نامیم.

منابع رطوبت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. دریا
  2. دریاچه‌های بزرگ
  3. رودخانه‌های بزرگ
  4. مناطق جنگلی با پوشش گیاهی سرسبز
  5. توده‌های هوا از مناطق دیگر

هوای ناپایدار

دومین چیزی که باید در مورد ابرهای کومولونیمبوس در نظر بگیریم، پایداری هوا است.

در حقیقت باید بگوییم که ثبات هوا، نسبی است.

چرا؟ زیرا پایداری هوا، هنگام بحث درباره ابرهای کومولونیمبوس، یک اصطلاح پویا است.

نسخهٔ ساده شده؟ “بسته هوایی” ما را که در بالا در مورد آن صحبت کردیم را به خاطر دارید؟ وقتی در مورد “هوای ناپایدار” صحبت می‌کنیم، این کار را نسبتاً به این بسته هوا انجام می‌دهیم. اگر می‌توانستیم بسته هوا را ببینیم و آن را در جو رها کنیم، یکی از این دو رفتار را مشاهده می‌کنیم:

اگر بسته هوا بالا رود و به بالا رفتن ادامه دهد، هوا ناپایدار است. این به این دلیل است که در هر سطحی، دمای بسته هوا همیشه نسبتاً گرمتر از هوای اطراف آن است. توجه به این نکته مهم است که خود هوا، چه بسته هوای ما و چه هوای اطراف آن، نباید گرم یا سرد باشد. این در مورد تفاوت بین این دو است.

اگر بسته هوا بالا نرود یا بالا نرود و سپس متوقف شود – گفته می‌شود هوا پایدار است. این به این دلیل است که تفاوت بین “بسته” ما و هوای محیط در نهایت به تعادل می‌رسد.

زمانی که فشار هوا کم است متوجه خواهید شد که هوا ذاتاً ناپایدار است. هنگامی که فشار هوا بالا باشد، هوا پایدار خواهد بود (به همین دلیل است که شما آن روزهای شفاف و بدون ابر را با فشارهای بالاتر بدست می‌آورید).

یک «محرک»

بنابراین، ما دو مورد از سه مورد تحت پوشش را داریم. بعد چیست؟ خب، قطعه نهایی پازل چیزی است که به بسته هوای ما کمی «فشار» در جهت درست، یعنی به سمت بالا می‌دهد؛ و زیاد هم نمی‌گیرد…

محرک‌های متعدد می‌توانند باعث شوند که یک بسته هوا شروع به بالا رفتن کند و شروع به تشکیل یک کومولونیمبوس کند. این شامل: –

یک خشکی گرم

زمین‌های بزرگ می‌توانند نسبتاً سریع از پرتوهای خورشید گرم شوند و مقدار شگفت انگیزی انرژی در خود نگه دارند. تنها چیزی که لازم است یک بسته بزرگ از هوای مرطوب است تا از روی آن رانش شود! از آنجا شروع به بالا آمدن و تشکیل یک ابر همرفتی می‌کند.

لیفتینگ ساحلی

مانند موارد فوق، مناطق ساحلی می‌توانند محیط ایده آلی را برای ابرهای کومولی شکل فراهم کنند. هوای دریا در اثر تبخیر مملو از رطوبت است. این هوا را می‌توان با وزش نسیم دریا که می‌آید، بر روی زمین‌های گرمتر منتقل کرد، بالا آمد و متراکم شد.

لیفتینگ اروگرافیک

گاهی اوقات زمین حتی نباید گرم باشد. اغلب متوجه تشکیل ابرها در اطراف تپه‌ها، کوه‌ها و پشته‌ها خواهید شد. این به این دلیل است که هوای مسافرتی به شیب‌ها برخورد می‌کند و مجبور می‌شود به سمت بالا حرکت کند. خنک شدن و متراکم شدن در فرآیند.

توده‌های هوای همگرا

توده‌های هوا اجرام عظیمی هستند که در سطح قاره‌ای وجود دارند. بین آنها مرزی وجود دارد و هوای گرم‌تر می‌تواند به هوای خنک‌تر منتقل شود و منجر به رعد و برق در مناطقی شود که آنها به هم می‌رسند.

فعالیت جبهه‌ای

در یک سطح کوچکتر و موضعی‌تر، فعالیت جبهه می‌تواند به تشکیل ابرهای کومولونیمبوس منجر شود. جبهه‌ها مناطق مسافرتی با فشار بالا و پایین هستند که هر روز بر آب و هوا تأثیر می‌گذارند. ممکن است در واقع بتوانید مرزهای این جبهه‌ها را در یک خط اسکال ببینید.

آتش سوزی‌های جنگلی

آتش سوزی‌های بزرگ انرژی زیادی را وارد جو می‌کنند. معمولاً گرمای ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی به اندازه‌ای است که باعث بی‌ثباتی و افزایش یک بسته هوا و ایجاد رعد و برق شود.

فعالیت دست ساز

در حالی که طوفان‌های رعد و برق و ابرهای کومولونیمبوس اغلب یک اتفاق طبیعی هستند، گاهی اوقات، اقدامات انسان ساخته می‌تواند یک اثر محرک ایجاد کند. برج‌های خنک کننده نیروگاه‌های بزرگ، هوای گرم و مملو از رطوبت را آزاد می‌کنند. گاهی اوقات در روزهای بسیار سرد، می‌توانید ابرهای انباشته‌ای را ببینید که روی دودکش‌ها و برج‌های خنک‌کننده تشکیل می‌شوند.

ابرهای پرنده و کومولونیمبوس – 9 چیزی که باید بدانید

چرا اطلاعات فوق در مورد ابرهای کومولونیمبوس بسیار مهم است؟ در اصطلاح اولیه، آن‌ها واقعاً برای هواپیما خطرناک هستند. در اینجا 9 چیز ضروری است که باید در مورد پرواز و ابرهای کومولونیمبوس بدانید.

1) ابرهای کومولونیمبوس در هوانوردی نام‌های مختلفی دارند

در حالی که ابرهای کومولونیمبوس خطرناک هستند، به ندرت می‌شنوید که در هنگام پرواز یا برنامه ریزی پرواز از آنها با نام کامل یاد شود. هوانوردان عاشق اختصارات و کلمات اختصاری هستند. در اینجا برخی از اصطلاحات جایگزینی که در هوانوردی برای توصیف کومولونیمبوس استفاده می‌شود آورده شده است:

A ‘buildup’

A ‘cell’

‘Weather’

A ‘CB’

صبر کنید… یک “CB”؟ بله؛ این اصطلاحی است که مستقیماً از اطلاعات هواشناسی ارائه شده به خلبانان گرفته شده است. می‌توانید رمزگشایی کامل ارائه شده توسط FAA را در اینجا مشاهده کنید. اگر «CB» را در هر جایی از اطلاعات یا پیش‌بینی آب‌وهوای خود مشاهده کردید، به دقت در مورد پیامدهای آن فکر کنید.

2) ابرهای کومولونیمبوس باعث قیچی باد می‌شوند

در راهنمای چرخه‌های زندگی یک CB در بالا، در مورد اینکه چگونه هوا در نهایت شروع به فرورفتن در جریان‌های نزولی می‌کند صحبت کردیم. این می‌تواند در هنگام پرواز بسیار خطرناک باشد. حتی در شرایطی که باد غالب در یک جهت ثابت می‌رود، یک CB می‌تواند باعث شود که به سرعت جهت آن را تغییر دهد.

نتیجه نهایی؟ از دست دادن سریع لیفت! اگر رویکردی اتخاذ می‌کنید و نزدیک به زمین هستید، این می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. مراقب پیش بینی و همچنین بادگیر باشید. طوفان و طوفان‌های رعد و برق می‌تواند مایل‌ها جلوتر از ابر گسترش یابد.

3) سنگ‌های تگرگ در CB ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد

وقتی از سنگ تگرگ در ابرهای کومولونیمبوس صحبت می‌کنیم، در مورد توده‌های ریز و به اندازه نخود صحبت نمی‌کنیم که ممکن است هنگام پیاده روی با آنها روبرو شوید. این چیزها عظیم است. سنگ تگرگ در ابرهای کومولونیمبوس می‌تواند غرق شود، کمی ذوب شود و دوباره بلند شود و بزرگ شود؛ و منظور ما از بزرگ، سافت بال است. اینجا را بررسی کنید تا ببینید سنگ تگرگ چقدر می‌تواند برای هوانوردی خطرناک باشد.

4) جریان هوا در ابرهای کومولونیمبوس می‌تواند از عملکرد هواپیمای شما فراتر رود!

همانطور که دیدیم، هوای داخل یک CB می‌تواند با سرعت هشدار دهنده‌ای حرکت کند. با سرعت صعود بیش از 6000 فوت در دقیقه، ممکن است خود را در یک صعود کنترل نشده بیابید! و حتی بدتر…

با یک فوران شدید، ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که هواپیمای شما نتواند از هوای غرق شده‌ای که در آن پرواز می‌کنید بالا برود. در این موارد اجتناب از پرواز با کومولونیمبوس کافی نیست. شما باید از پرواز زیر یک نیز اجتناب کنید!

5) ابرهای کومولونیمبوس با تلاطم شدید مرتبط هستند

چیزهای زیادی در درون آن ابرهای سفید مواج می‌گذرد. هوا با سرعتی خارق العاده در حال بالا و پایین رفتن است. هنگامی که هوا در جهات مختلف حرکت می‌کند، تلاطم ایجاد می‌کند. در شرایط خاص، تلاطم چیزی است که شما واقعاً باید به آن توجه داشته باشید. به ویژه، تلاطم شدید.

چه چیزی در مورد تلاطم شدید بد است؟ به ما اجازه دهید از اداره هوانوردی فدرال نقل قول کنیم: –

«[تلاطم شدید] باعث ایجاد دوره‌های کوتاهی می‌شود که در آن کنترل مؤثر هواپیما غیرممکن است. ممکن است به سازه‌های هواپیما آسیب برساند.»

امکان کنترل هواپیما وجود ندارد؟

نه؛ متشکرم.

6) یخ زدن، هم موتور و هم بدنه هواپیما در ابرهای کومولونیمبوس خطرناک است

خطرات یخ بستن در هوانوردی بسیار زیاد است. شما در راهنمای فوق صحبت‌های زیادی در مورد قطرات آب فوق خنک و کریستال‌های یخ دیده‌اید.

هیچ یک از این دو پدیده دوستدار هوانوردی نیست.

چرا؟

  1. یخ زدن کاربراتور می‌تواند باعث توقف موتور شما شود
  2. یخ زدن بدنه هواپیما می‌تواند باعث از کار افتادن هواپیما شود

7) ابرهای کومولونیمبوس مملو از انرژی هستند

این فقط یک ابر است؟ نمی‌تواند آنقدر بد باشد، درست است؟ اشتباه است!

وقتی می گوییم ابرهای کومولونیمبوس مملو از انرژی هستند، منظورمان این است. چقدر انرژی؟ خوب، تصور می‌شود که CB متوسط شما به اندازه 10 بمب هسته‌ای هیروشیما انرژی داشته باشد!

8) ابرهای کومولونیمبوس همیشه آشکار نیستند

این یک مورد مهم است، پس توجه کنید. فقط در صورتی می‌توانید از ابرهای کومولونیمبوس اجتناب کنید که بتوانید آنها را ببینید. واضح به نظر می‌رسد، درست است؟

خوب، CB های “جاسازی شده” یک خطر خاص هستند. در شرایط خاص هواشناسی، ابرهای کومولونیمبوس می‌توانند در انواع دیگر ابرها، یعنی لایه‌های چینه‌ای وجود داشته باشند. به عبارت واقعاً ابتدایی، ابرهای خاکستری صاف در جبهه‌های گرم یا مسدود تشکیل می‌شوند.

مگر اینکه هواپیمای شما رادار آب و هوا داشته باشد یا فقط VFR پرواز کنید، ممکن است بهترین روزی باشد که روی زمین بمانید. به‌خوبی مراقب «EMBD CB» نوشته‌شده در پیش‌بینی‌ها و گزارش‌های آب‌وهوا باشید.

9) هرگز بالاتر از CB پرواز نکنید

ممکن است هنگام مواجهه با ابرهای کومولونیمبوس، به خصوص در مرحله اولیه و پراکنده، وسوسه‌ای وجود داشته باشد که سعی کنید از بالای آن عبور کنید.

این یک ایده جداً بد است. افزایش‌ها در مرحله اولیه فوق‌العاده سریع هستند و در واقع می‌توانند از حد بالایی ابر مرئی فراتر روند. در روزهای مخصوصاً سرد، ممکن است یک “اسپری” نامرئی از تگرگ و ذرات یخ در بالای قسمت قابل مشاهده ابر وجود داشته باشد. به زبان ساده، از ابرهای کومولونیمبوس کاملاً اجتناب کنید. برای اطمینان از ایمنی کامل هواپیما، در کنار، بالای یا زیر آنها پرواز نکنید.

نتیجه گیری

ابرهای کومولونیمبوس منظره‌ای قابل مشاهده هستند، اما بهترین مکان برای مشاهده آنها این است که پاهایتان را محکم روی زمین بگذارید. از پرواز در مجاورت CB ها سود کمی حاصل می‌شود و بهتر است به هر قیمتی از آنها اجتناب شود. اکنون می‌دانید که چرا آنها اتفاق می‌افتند، کجا رخ می‌دهند و برخی از نکات عالی برای جلوگیری از آن‌ها را می‌دانید. هواشناسی حوزه‌ای است که هنگام تکمیل آموزش خلبانی در آن آزمایش خواهید شد.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *