مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

هواپیماهای قدیمی | آموزشگاه هوانوردی پارسیس

آیا هواپیماهای قدیمی ایمن هستند؟

تا زمانی که انسان قادر به پرواز بوده است، مردم از انجام آن می‌ترسیده‌اند. در حالی که رزرو در مورد صعود به هواپیمای دوباله دوران جنگ جهانی اول بیش از حد موجه بود، ایمنی هوانوردی با سرعتی پیشرفت کرده است که کمتر کسی می‌توانست تصور کند.

بیش از 110 سال پس از اولین پرواز برقی، صنعت هوانوردی قهرمان بلامنازع ایمنی در میان غول‌های رفت‌وآمد – جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی است.

یکی از نگرانی‌های اولیه در میان کسانی که از پرواز می‌ترسند، سن برخی از هواپیماهای در حال خدمت است. این نگرانی بیشتر با بازاریابی خطوط هوایی و آژانس‌های مسافرتی تشدید می‌شود که میزان “نو” بودن یک ناوگان را تبلیغ می‌کند یا قیمت بلیط را بر اساس سن هواپیما تعیین می‌کند (با وجود اینکه هواپیماهای جدیدتر بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند).

با توجه به اینکه برخی از هواپیماهای تجاری به راحتی مرز 40 سال را پشت سر می‌گذارند، دو سؤال اساسی را مطرح می‌کند: آیا هواپیماهای قدیمی ایمن هستند و سن آنها چقدر است؟

ماشین‌های پرنده

ترس از هواپیماهای قدیمی را می‌توان در یک فرض نادرست ردیابی کرد: طول عمر این هواپیما مانند اتومبیل‌ها است. این ممکن است یک فرض معقول به نظر برسد. ماشین مانند هواپیما دارای قطعات متحرک زیادی است که با هم کار می‌کنند، همچنین برای حمل و نقل استفاده می‌شود و همچنین نیاز به سرویس منظم دارد.

بسته به عوامل بسیاری، بیشتر خودروها عمری در حدود 15 سال دارند و پس از آن وسیله نقلیه به آرامی به طور فزاینده‌ای کمتر قابل اعتماد می‌شود. در حالی که مسائل مربوط به قابلیت اطمینان یا خرابی‌های مکانیکی در یک وسیله نقلیه ممکن است فقط یک ناراحتی باشد، اما در یک هواپیما بسیار خطرناک‌تر هستند.

بنابراین، چه چیزی یک ماشین 40 ساله را از یک هواپیمای 40 ساله متمایز می‌کند؟

عمر خدمات

2 31 - آیا هواپیماهای قدیمی ایمن هستند؟

طول عمر هواپیما (مدت زمان قبل از بازنشستگی هواپیما) با توجه به سن هواپیما، تعداد ساعاتی که هواپیما پرواز کرده و به ویژه تعداد پروازهایی که هواپیما انجام داده است (به عنوان چرخه) تعیین می‌شود.

تعریف چرخه بین انواع هواپیما متفاوت است، اما برای هواپیماهای تجاری، معمولاً تعداد دفعاتی است که هواپیما تحت فشار قرار گرفته و سپس فشار آن کاهش یافته است؛ به عبارت دیگر، اگر یک هواپیما پنج پرواز یک ساعته انجام دهد، در مقایسه با هواپیمایی که یک پرواز پنج ساعته انجام می‌دهد، تعداد چرخه‌های بیشتری خواهد داشت.

بنابراین، بر خلاف خودرویی که مسافت پیموده شده و سن تنها فاکتورهای مؤثر در قابلیت اطمینان آن هستند، طول عمر هواپیما بر اساس طیف وسیعی از معیارهای مختلف تعیین می‌شود. یک هواپیما ممکن است پس از ده سال خدمت بازنشسته شود، در حالی که هواپیمای دیگر ممکن است تنها پس از 50 سال بازنشسته شود.

خبر خوب این است که در حالی که هواپیماهای تجاری قدیمی ایمن هستند، هواپیماهای تجاری در خدمت امروز به آن اندازه که فکر می‌کنید قدیمی نیستند. میانگین سنی همه هواپیماهای بوئینگ در خدمت (مانند 737، 747 و غیره) 14.7 سال است، در حالی که میانگین سنی تمام هواپیماهای ایرباس در خدمت (مانند A320، A380 و غیره) 8.44 سال است.

نگهداری

با توجه به قابلیت اطمینان، اولین وجه تمایز مهم بین هواپیما و سایر ماشین‌ها، مقررات نگهداری است. هواپیما باید از مقررات تعمیر و نگهداری و بازرسی دقیق پیروی کند و مهندسانی که وظیفه تعمیر و نگهداری هواپیما را بر عهده دارند دارای صلاحیت بالایی هستند.

این بدان معنی است که مقامات هواپیمایی الزامات تعمیر و نگهداری هواپیما را تعیین می‌کنند، نه شرکت‌های هواپیمایی.

هواپیما دارای محدودیت‌های ساعت یا چرخه خاصی است که تعیین می‌کند چه زمانی باید تعمیر و نگهداری انجام شود. اگر از این محدودیت‌ها تجاوز شود، پیامدهای قانونی قابل توجهی وجود دارد. در بسیاری از موارد، تجهیزات یا قطعاتی که به طور کامل قابل استفاده هستند، به دلیل الزام قانونی برای انجام این کار، تعویض می‌شوند که ایمنی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

صنعت تعمیر و نگهداری هوانوردی به اندازه خود صنعت هوانوردی پیچیده و متمایز است و مهندسان نیز مانند خلبانان سال‌ها آموزش و مطالعه می‌گذرانند.

چند ساله بیش از حد پیر است؟

3 27 - آیا هواپیماهای قدیمی ایمن هستند؟

هواپیما یک سرمایه گذاری پرهزینه است، به این معنی که شرکت‌های هواپیمایی، به استثنای چند استثنا، به احتمال زیاد قبل از خرید هواپیماهای جدید، هواپیما را تا زمانی که ممکن است در خدمت نگه دارند.

علاوه بر این، هواپیماها (به ویژه هواپیماهای جدیدتر) با در نظر گرفتن قابلیت ارتقا ساخته می‌شوند. یک هواپیما ممکن است بیش از 20 سال سن داشته باشد اما دارای تجهیزات اویونیک، موتور و کابین جدید باشد – مگر اینکه دقت کنید؛ حتی ممکن است نتوانید بگویید که هواپیما چند ساله است.

با این حال، در برخی مواقع، نگه داشتن هواپیما در خدمت منطقی نیست و هواپیما فروخته یا بازنشسته می‌شود. هواپیماهای تجاری قدیمی اغلب در خطوط هوایی باری خانه جدیدی پیدا می‌کنند، جایی که سن هواپیما تاثیری بر قیمت بلیط ندارد و هزینه سوخت را می‌توان به حداقل رساند. خرید هواپیمای دست دوم نیز بسیار ارزان‌تر است.

در مورد هواپیماهای کوچکتر چطور؟

هواپیماهای توربوپراپ کوچک‌تر و همچنین هواپیماهای پیستونی کوچکتر از هواپیماهای جت بزرگ پیچیدگی کمتری دارند. با توجه به کاهش پیچیدگی و تعداد قطعات متحرک، این هواپیماها طول عمر بیشتری دارند. هواپیماهای توربوپراپ کوچک‌تر نیز در مناطق دورافتاده با شرایط فرودگاهی کمتر از ایده آل استفاده می‌شوند. این هواپیماها می‌توانند در شرایط سخت‌تر عمل کنند، جایی که هواپیماهای پیچیده‌تر مشکلات قابلیت اطمینان را تجربه می‌کنند.

نتیجه گیری

چه سوار یک هواپیمای مدرن و با نام تجاری جدید شوید یا یک توربوپراپ 40 ساله، مطمئن باشید که مقررات سختگیرانه تضمین می‌کند که هواپیما قابل سرویس و ایمن خواهد بود!

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *