مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

مهندس پرواز

مهندس پرواز

مهندس پرواز

 آموزش، تمرین، و مجوز

     حقوق متوسط: ۱۲۹۲۵۰ دلار در سال

     چشم‌انداز شغلی: متوسط

مهندس پرواز کیست؟

     تعریف و ماهیت کار

     مهندسان پرواز، که گاهی افسر دوم نیز نامیده می‌شوند، در پرواز هواپیماهای بزرگ تقریباً به اندازه خلبان و کمک خلبان نقش مهمی دارند. اگرچه به ندرت کنترل پرواز را در دست می‌گیرند، اما مسئولیت‌های زیادی هم روی زمین و هم در هواپیما بر عهده دارند.

     قبل از پرواز، مهندس پرواز قسمت بیرونی هواپیما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود نشتی سوخت وجود ندارد و لاستیک‌ها به درستی باد شده‌اند. در صورت پیدا شدن هرگونه مشکل، مهندس با مکانیک تماس می‌گیرد تا هواپیما را تعمیر کند.

     در داخل هواپیما، مهندس پرواز به خلبان و کمک خلبان در بررسی عملکرد بیش از صد ابزار، از جمله سنجش سوخت، نشانگر فشار روغن و سوئیچ‌های کنترل فلاپ‌های بال و چرخ‌های فرود کمک می‌کند. همچنین مهندس پرواز باید مسیر پرواز و الگوهای آب و هوایی را بررسی کند تا تعیین کند چه مقدار سوخت باید روی هواپیما بارگیری شود. اگر هواپیما قرار است با باد پشت پرواز کند، به سوخت بسیار کمتری نسبت به زمانی که قرار است در برابر باد شدید پرواز کند، نیاز دارد.

     پس از برخاستن هواپیما، مهندس هرگونه مشکل را به خلبان یا کاپیتان اطلاع می‌دهد. مهندس دستگاه‌ها را کنترل می‌کند و ممکن است تعمیرات جزئی مانند تعویض فیوز انجام دهد. مهندس پرواز همچنین مصرف سوخت را در طول پرواز ثبت می‌کند و عملکرد موتورها را یادداشت می‌کند.

     پس از فرود هواپیما، مهندس پرواز دوباره هواپیما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود تمام تجهیزات به درستی کار می‌کنند. در صورت بروز مشکل در طول پرواز، مهندس آن را به مکانیک گزارش می‌دهد. آخرین کار تحویل گزارش پرواز است.

    اداره فدرال هوانوردی (FAA) اکنون نیاز دارد که اکثر هواپیماهای سه و چهار موتوره و جت‌های دو موتوره دارای مهندس پرواز باشند. بنابراین، تقریباً تمام مهندسان پرواز برای خطوط هوایی بزرگ که هواپیماهای بزرگ زیادی را پرواز می‌دهند، کار می‌کنند. مهندسان پرواز معمولاً در شهرهای بزرگی که فرودگاه‌های اصلی دارند مستقر هستند. بسیاری از آن‌ها در نیویورک، کالیفرنیا، فلوریدا، ایلینوی و تگزاس مستقر هستند.

     الزامات آموزشی و تمرینی

     دیپلم دبیرستان الزامی است، هرچند اکثر خطوط هوایی ترجیح می‌دهند افرادی را استخدام کنند که حداقل دو سال تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. مهندسان پرواز باید بینایی و شنوایی خوبی داشته باشند و تشخیص رنگ طبیعی داشته باشند. قبل از استخدام، از متقاضیان معاینه پزشکی گرفته می‌شود.

      مهندسان پرواز همچنین نیاز به گواهینامه خلبانی تجاری و گواهینامه مهندسی پرواز از FAA دارند. برای واجد شرایط بودن برای این گواهینامه، متقاضیان باید دوره‌های دو ساله در تعمیر و نگهداری هواپیما و موتور را گذرانده باشند یا حداقل سه سال سابقه کار در این زمینه از هوانوردی را داشته باشند.

     متقاضیان همچنین می‌توانند با حداقل صد ساعت تجربه به عنوان مهندس پرواز یا دویست ساعت زمان پرواز به عنوان خلبان فرمانده یک هواپیمای چهار موتوره یا بیشتر واجد شرایط شوند. راه دیگر برای واجد شرایط شدن، گذراندن دوره‌های تایید شده FAA در مورد رویه‌های زمینی و پروازی است. علاوه بر این، متقاضیان باید در امتحانات کتبی شامل تئوری پرواز، عملکرد موتور و هواپیما، نیازمندی‌های سوخت، تأثیر آب و هوا بر عملکرد موتور و روش‌های نگهداری شرکت کنند. امتحانات پروازی که توانایی انجام مراحل عادی و اضطراری را آزمایش می‌کنند نیز الزامی هستند.

     یافتن شغل

     مدارس پروازی می‌توانند در یافتن شغل کمک کنند. سایت‌های کاری اینترنتی و همچنین وب سایت FAA لیست‌های شغلی را ارائه می‌دهند. جویندگان کار همچنین می‌توانند مستقیماً به بخش پرسنلی خطوط هوایی بزرگ مراجعه کنند. انجمن حمل و نقل هوایی آمریکا فهرستی از دفاتر اصلی خطوط هوایی را در صورت درخواست ارائه می‌دهد.

      امکانات ارتقاء و چشم‌انداز شغلی

      ارتقاء عموماً به صلاحیت‌ها و سابقه کار مهندسان پرواز بستگی دارد. آن‌ها می‌توانند با اخذ مجوزهای لازم و پرواز تعداد ساعات مورد نیاز به کمک خلبان و خلبان ارتقاء یابند.

     پیش‌بینی می‌شود اشتغال مهندسان پرواز تا سال 2014 کندتر از میانگین کل مشاغل افزایش یابد. رشد در این زمینه به دلیل استفاده فزاینده از سیستم‌های مدیریت پرواز کامپیوتری محدود خواهد شد. بسیاری از خطوط هوایی در حال جایگزینی هواپیماهای قدیمی با مدل‌های جدیدتری هستند که به مهندس پرواز نیاز ندارند.

      شرایط کاری

      این شغل با مقداری ریسک همراه است، اما پروسه ها و تکنولوژی های جدید هر روز باعث ایمن تر شدن سفرهای هوایی می شوند. مهندسان پرواز، همانند سایر کارکنان صنعت هواپیمایی، برنامه های کاری نامنظمی دارند. اشتغال در این زمینه پایدار است، اما مهندسان مجبورند به طور مکرر در پروازهای شبانه، بین‌شهری و بین‌المللی حضور داشته باشند. به همین دلیل، بخش زیادی از وقت خود را دور از خانه سپری می کنند.

      درآمد و مزایا

     از آنجایی که اکثر مهندسان پرواز عضو اتحادیه های کارگری هستند، دستمزد و مزایای آنها با قرارداد تعیین می شود. با این حال، درآمد به نوع پرواز، ساعات و مسافت پرواز، نوع هواپیما و سابقه کار بستگی دارد. میانگین حقوق خلبانان و مهندسان پرواز در سال ۲۰۰۴، ۱۲۹,۲۵۰ دلار در سال بود.

      برای کسب اطلاعات بیشتر به کجا مراجعه کنید

  • انجمن بین المللی خلبانان خطوط هوایی (Air Line Pilots Association, International)
  • انجمن حمل و نقل هوایی آمریکا (Air Transport Association of America)
  • ائتلاف انجمن های خلبانان خطوط هوایی (Coalition of Airline Pilots Associations)

      به طور کلی، خانواده های مهندسان پرواز از میزان مشخصی بلیط رایگان یا با تخفیف برای سفرهای هوایی برخوردارند. مزایای این شغل شامل مرخصی استعلاجی با حقوق، دو تا چهار هفته مرخصی استحقاقی، بیمه عمر و سلامت و مزایای بازنشستگی است.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *