مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

سیستم‌های روشنایی فرودگاه‌های هوانوردی

چگونه می‌توان سیستم‌های روشنایی فرودگاه‌های هوانوردی را با عوامل انسانی بهبود بخشید؟

چگونه می‌توان سیستم‌های روشنایی فرودگاه‌های هوانوردی را با عوامل انسانی بهبود بخشید؟

سیستم‌های روشنایی فرودگاه‌های هوانوردی

عوامل انسانی چیستند؟

عوامل انسانی جنبه‌های روان‌شناختی، فیزیولوژیکی و رفتاری عملکرد انسانی هستند که بر نحوه تعامل انسان‌ها با سیستم‌ها، وظایف و محیط‌ها تأثیر می‌گذارند. عوامل انسانی می‌توانند بر نحوه درک، پردازش و پاسخ به اطلاعات، و همچنین نحوه ارتباط، همکاری و مقابله با استرس تأثیر بگذارند. عوامل انسانی به‌ویژه در هوانوردی مهم هستند، جایی که موقعیت‌های پیچیده و پویا نیازمند سطوح بالای توجه، تصمیم‌گیری و هماهنگی هستند.

چرا عوامل انسانی برای سیستم‌های روشنایی فرودگاه مهم هستند؟

سیستم‌های روشنایی فرودگاه برای ارائه نشانه‌ها و راهنمایی‌های بصری به خلبانان و کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی در مراحل مختلف پرواز، مانند نزدیک شدن، فرود، تاکسی و برخاستن طراحی شده‌اند.

با این حال، کارایی این سیستم‌ها نه تنها به مشخصات فنی آنها بستگی دارد، بلکه به نحوه مطابقت آنها با نیازها، انتظارات و محدودیت‌های کاربران انسانی نیز وابسته است. به عنوان مثال، اگر سیستم‌های روشنایی بیش از حد روشن، کم‌نور، پیچیده یا مبهم باشند، می‌توانند باعث خستگی بصری، سردرگمی، حواس‌پرتی یا تفسیر نادرست شوند که می‌تواند منجر به خطاها، حوادث یا تصادفات شود.

چگونه می‌توان سیستم‌های روشنایی فرودگاه را با عوامل انسانی بهبود بخشید؟

یکی از راه‌های بهبود سیستم‌های روشنایی فرودگاه با عوامل انسانی، اعمال اصول طراحی کاربر-محور است که شامل درک نیازها، ترجیحات و ویژگی‌های کاربران و طراحی سیستم‌ها بر اساس آن‌ها می‌شود.

این می‌تواند شامل انجام تحقیقات، آزمایش و دریافت بازخورد کاربران، و همچنین پیروی از استانداردها، دستورالعمل‌ها و بهترین شیوه‌ها باشد. راه دیگر بهبود سیستم‌های روشنایی فرودگاه با عوامل انسانی، ارائه آموزش، آگاهی و آموزش کافی به کاربران است تا بتوانند به طور موثر و کارآمد از سیستم‌ها استفاده کنند و از محدودیت‌ها و خطرات آنها آگاه شوند.

مثال‌هایی از بهبود سیستم‌های روشنایی فرودگاه با عوامل انسانی چیستند؟

برای بهبود سیستم‌های روشنایی فرودگاه، می‌توان از چراغ‌های کدگذاری شده با رنگ‌های مختلف برای نشان دادن انواع مختلف باندها، تاکسی‌وی‌ها و علامت‌گذاری‌ها استفاده کرد. چراغ‌های کنترل‌شده با شدت نیز می‌توانند برای تنظیم روشنایی بر اساس شرایط نور محیط و ترجیح کاربر مورد استفاده قرار گیرند.

چراغ‌های چشمک‌زن یا ضربانی می‌توانند توجه را جلب کرده و فوریت یا هشدار را منتقل کنند، مانند جلوگیری از تجاوز به باند یا فرود اضطراری. همچنین، چراغ‌های با شکلهای هندسی متغیر می‌توانند شکل یا جهت چراغ‌ها را بر اساس مسیر پرواز یا پیکربندی باند تغییر دهند.

در نهایت، چراغ‌های کم‌مصرف ، مانند چراغ‌های LED یا خورشیدی، در حالی که قابلیت اطمینان و دسترسی را افزایش می‌دهند ،می‌توانند هزینه‌ها و تأثیرات زیست‌محیطی را کاهش دهند.

مزایای بهبود سیستم‌های روشنایی فرودگاه با عوامل انسانی چیستند؟

بهبود سیستم‌های روشنایی فرودگاه با عوامل انسانی می‌تواند مزایای مختلفی برای ایمنی، عملکرد و رضایت کاربر به همراه داشته باشد. این می‌تواند آگاهی موقعیتی و تصمیم‌گیری خلبانان و کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی را افزایش دهد در حالی که بار کاری و استرس آنها را کاهش می‌دهد.

وضوح و شفافیت نشانه‌ها و راهنمایی‌های بصری افزایش می‌یابد که به نوبه خود خطاها و حوادث را کاهش می‌دهد. قابلیت استفاده و سازگاری سیستم‌ها بهبود یافته و منجر به افزایش رضایت و اعتماد کاربران می‌شود. در نهایت، کارایی و ظرفیت عملیات فرودگاه بهینه شده و منجر به کاهش تأخیرها و هزینه‌ها می‌شود.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *