مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

آگاهی موقعیتی برای خلبانان خصوصی

نکات حرفه‌ای: آگاهی موقعیتی برای خلبانان خصوصی

خلبانان خصوصی و پیگیری موقعیت هواپیمای شما نسبت به محیط اطراف یک مهارت دشوار برای تسلط است، اما مهارتی است که می‌تواند شما را نجات دهد و پرواز را لذت‌بخش‌تر کند.

 صرف نظر از نوع هواپیمایی که با آن پرواز می‌کنید، یادگیری مهارت آگاهی موقعیتی بخش مهمی از مهارت‌های خلبانی است. آگاهی موقعیتی، یا به اصطلاح  SA  که اغلب در محافل نظامی به آن اشاره می‌شود، یک دارایی ارزشمند برای همه خلبانان است.

بهترین خلبانان جنگنده این مهارت را به طور گسترده ای دارند. با این حال، رانندگانی که در مسیر صبحگاهی شما را احاطه کرده‌اند، به نظر می‌رسد که بسیار کم از آن برخوردارند. و بدتر از آن، افرادی که با سبد خرید خود از سوپرمارکت محلی خارج می‌شوند، هیچ‌کدام از آن برخوردار نیستند.

در واقع به نظر می‌رسد که آن‌ها با خوشحالی به طور بی‌هدف در پارکینگ پرسه می‌زنند و در حالی که ماشین‌ها از کنارشان عبور می‌کنند، تلاش می‌کنند به یاد بیاورند که ماشین خود را کجا پارک کرده‌اند. بنابراین، بیایید بفهمیم که SA چیست و چرا برخی از آن برخوردارند و برخی دیگر، نه.

آگاهی موقعیتی برای خلبانان خصوصی

یکی از چیزهایی که خلبانان جنگنده برتر نظامی را از بقیه ما خلبانان فانی جدا می‌کند، توانایی پردازش حجم زیادی از اطلاعات غالباً متناقض و تصمیم‌گیری‌های خوب در مدت زمان کوتاه است.

بله، این کار را در حالی انجام می‌دهند که ۹ جی نیروی جاذبه را به صورت وارونه تجربه می‌کنند. این مهارت از طریق تمرینات تکراری فردی در مدارس معروف تاپ گان و سلاح‌های جنگنده و تمرین نهایی، رد فلگ، یاد گرفته می‌شود.

در طی رد فلگ، که در محدوده‌های نیروی هوایی نلیس در شمال لاس‌وگاس برگزار می‌شود، بیش از ۱۰۰ هواپیما دو هفته اول از سناریوی جنگی را تمرین می‌کنند و پیچیدگی هر روز افزایش می‌یابد.

هدف این است که هر خلبان مهارت‌های خود را در شنیدن، دیدن و استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای توسعه مهارت‌های آگاهی موقعیتی خود تقویت کند و این در سرعت‌های بیش از ماخ یک است. بنابراین، بیایید بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم SA خود را در سرعت ۱۵۰ گره و زاویه ۳۰ درجه هنگام ورود به فضای هوایی کلاس براوو بهبود بخشیم.

 گوش دادن

اولین گام در پرورش آگاهی موقعیتی خوب، تبدیل شدن به یک شنونده بهتر است. توانایی کنار زدن تمام صداهای تولید شده توسط رادیوهای متعدد، سایر هواپیماها، مسافران و هشدارهایی که توسط تجهیزات الکترونیکی و هواپیما تولید می‌شوند، یک هنر است.

یک قدم اول خوب ، تعیین برخی قوانین کابین استریل و روش‌های تشخیص ترافیک مسافران است، به طوری که شما و مسافرانتان همه بر روی کار جلوگیری از برخورد و پیمایش موفقیت‌آمیز در فضای هوایی تمرکز کنید.

اگر می‌خواهید آگاهی موقعیتی خوبی را در عمل ببینید، در یوتیوب AirVenture Fisk Arrival را جستجو کنید. ویدئوهای خلبانانی را ببینید و گوش دهید که با دقت کامل و سکوت رادیویی کامل، آسمان‌ها را اسکن می‌کنند و به ترافیک اشاره می‌کنند، در حالی که به دقت به کنترلرهای شگفت‌انگیز ATC در فیسک و برج اوشکوش گوش می‌دهند.

سال به سال، خلبانان و کنترلرها به دقت بر روی مرتب کردن این ناوگان هواپیماها و هدایت آن‌ها به صورت ایمن به باندها تمرکز می‌کنند. بدون انضباط رادیویی و آگاهی موقعیتی که توسط خلبانانی که وارد AirVenture می‌شوند، نشان داده می‌شود، این کار ممکن نیست. شاید همین مهارت‌های شنیداری زمانی که وارد فرودگاه‌های شلوغ GA مانند دیتونا بیچ، فلوریدا؛ دره گوزن در فینیکس؛ یا گرند فورکس، داکوتای شمالی، شویم، به ما کمک کند.

و نه تنها به آنچه که کنترلر می‌گوید گوش دهید بلکه به نحوه گفتن آن نیز توجه کنید. کنترلرهای ATC شغل سختی دارند و آن را به خوبی انجام می‌دهند، بنابراین اگر کنترلر کمی بیش از حد مشغول به کار و کم‌حقوق به نظر می‌رسد ، وقتی که با شما صحبت می‌کنند، با گوش دادن خوب به آن‌ها کمک کنید ،پاسخ دهید و مختصر صحبت کنید.

گوش دادن  به تماس‌های رادیویی خودتان، مکان سایر هواپیماها و به مجوزهایی که داده می‌شود، کمک می‌کند که بدانید اتفاق بعدی که می‌افتد چیست. بنابراین، هدست‌های ضد نویز خود را به شکلی که دوست دارید تنظیم کنید، از مسافران بخواهید که به ترافیک اشاره کنند و سپس شروع به تشکیل تصویری از مکان مانور هواپیماهای دیگر اطراف خود کنید.

 دیدن

توسعه یک اسکن کامل بصری برای عملیات در اطراف فرودگاه‌های کنترل نشده و فضای هوایی شلوغ حیاتی است. آگاهی موقعیتی خوب اغلب نیازمند این است که همه نقش خود را ایفا کنند.

روش‌های رادیویی توصیه‌شده و الگوهای ترافیکی که در AIM آمده‌اند، طراحی شده‌اند تا به همه کمک کنند ترافیک را ببینند و تصویر هوایی  کامل‌تری داشته باشند. تماس‌های رادیویی آن‌ها را روی CTAF پیش‌بینی کنید. و البته، کمی احترام متقابل، همان نوعی که آن رانندگان در مسیر صبحگاهی شما از آن بی‌بهره‌اند، می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد.

یادگیری نحوه موقعیت‌یابی ماهرانه خود در الگوی بصری بدون ایجاد اختلال برای دیگران یک هنر ظریف است و نیاز به بهترین مهارت‌های آگاهی موقعیتی دارد. همانطور که خلبانان جنگنده می‌گویند،  اگر دید را از دست بدهید، مبارزه را از دست می‌دهید.

شناخت

شناخت کامل فضای هوایی ، یکی دیگر از کلیدهای آگاهی موقعیتی عالی است. در حالی که ساختار و انتظارات فضای هوایی کلاس براوو، چارلی و دلتا به خوبی درک شده‌اند، باید برخی از فضاهای هوایی کمتر استفاده‌شده که بر توانایی ما در حفظ آگاهی موقعیتی خوب تأثیر می‌گذارند، را مرور کنیم. به عنوان مثال، فضای هوایی بین جکسون‌ویل، فلوریدا، و ویرو بیچ شامل یک مسیر ابزار، دو منطقه هشدار ۲۹۳ و یک سایت پرتاب موشک است.

تمرکز

به سمت غرب نگاه کنید، چالش‌های بیشتری برای خلبانان VFR وجود دارد. در حالی که فضای هوایی پیچیده لس آنجلس با مهارت و دقت توسط رویکرد SoCal کنترل می‌شود، تله‌هایی برای خلبانان VFR ناآگاه وجود دارد.

در سن دیگو، ۲۴۰۰ فوت از فضای هوایی بین بالای کلاس دلتا فرودگاه گیلزپی و پایین کلاس براوو سن دیگو فضای محدودی را برای تعداد زیادی هواپیمای VFR که به طور همزمان در حال فرود و صعود از فرودگاه مونتگومری هستند، فراهم می‌کند. در این شکاف فضایی، احتمال برخورد ناگهانی افزایش می‌یابد. برنامه‌ریزی کامل پرواز به خلبان کمک می‌کند تا این خطر را پیش‌بینی کرده و آگاهی موقعیتی لازم برای عبور ایمن را افزایش دهد.

 به تصویر بزرگ دست پیدا کنید

خب، پس شما ADS-B Out را نصب کردید چون لازم بود. خب، کمی بیشتر تلاش کنید و آن را به ADS-B  In  ارتقاء دهید. درست مثل خلبانان جنگنده‌ای که اطلاعات اهداف را به صورت دیتالینک شده در کابین خلبان خود دارند، شما نیز می‌توانید با ADS-B In تصویر بزرگ را ببینید. تقریباً هر خلبانی که برای اولین بار با ADS-B در کابین خلبان پرواز می‌کند،

واکنش مشابهی دارد: «این همه ترافیک از کجا آمده است؟» این اغلب یک شوک به سیستم است، زیرا متوجه می‌شوند که چقدر ترافیک را در طول سال‌ها از دست داده‌اند. و خبر خوب اینکه ADS-B می‌تواند بر روی مجموعه‌ای از دستگاه‌های قابل حمل، تبلت‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی نصب شده و با هزینه معقولی نمایش داده شود.

همانطور که تبلیغات قدیمی مسترکارت می‌گوید ، توانایی دیدن اینکه فرودگاه مقصد شما چقدر شلوغ است، ترافیک بالا، پایین و اطراف شما کجاست و بهترین مکان برای مانور به منظور ورود به “آشفته‌بازار” اطراف فرودگاه محلی شما کجاست، بی‌قیمت است.

چند نکته نهایی

تقریباً همه خلبانان جنگنده امروزی درست از همان جایی که شما هستید شروع کردند، در صندلی چپ یک سسنا، پایپر، دایموند یا سیروس. آن‌ها درست مثل شما یاد گرفتند مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کنند، حواس‌پرتی‌های داخل کابین را مدیریت کنند، اسکن بصری قوی برای ترافیک و زمین حفظ کنند و تصویر ذهنی به‌روز شده‌ای از مکان سایر هواپیماها، مقصد آن‌ها و نحوه جابجایی آن‌ها در این موزاییک را توسعه دهند.

و با پیشرفت به جت‌های سریع‌تر و با قابلیت بیشتر، آن‌ها تجهیزات آگاهی موقعیتی داخل کابین بهتری دریافت کردند که به طرز عجیبی شبیه به ADS-B In بود. بله، و همچنین پس‌سوز و لباس‌های G هم دریافت کردند!

با این حال، اگر یکی از این افراد را برای پرواز با خود ببرید و وارد فضای هوایی شلوغ کلاس B یا C شوید، یا آزمون واقعی مهارت‌های آگاهی موقعیتی، ورود Fisk در AirVenture را تجربه کنید، آن‌ها نیز از مهارت‌های شما شگفت‌زده خواهند شد.

بنابراین، وقتی که در سسنا ۱۸۲ قدرتمند خود بند‌ها را محکم می‌کنید تا زیارت سالانه به ویسکانسین را در این تابستان انجام دهید، خود را در کابین خلبان آن F-22 تصور کنید که بر فراز ریپون به سمت فیسک با سرعت ۹۰ گره ، البته با چند هزار نفر از بهترین دوستان هوانوردی خود، به سمت مقصد حرکت می‌کنید.

شما NOTAM  را به‌خاطر سپرده‌اید، روی ترافیک جلویی تمرکز کرده‌اید، به دقت به کنترلرها گوش می‌دهید، از قابلیت جدید ADS-B In خود شگفت‌زده می‌شوید و آگاهی موقعیتی فوق‌العاده‌ای را نشان می‌دهید. خوشحال خواهید شد که این کار را انجام داده‌اید.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *