مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

مشاغل خلبانی خارج از خطوط هوایی

مشاغل خلبانی خارج از خطوط هوایی

مشاغل خلبانی مربوط به خطوط هوایی نیستند. شما هم می‌توانید یک خلبان نمایشی باشید ، یا هر کدام از مشاغل دیگر مرتبط با پرواز را داشته باشید.

شغل خلبانی لازم نیست به خطوط هوایی محدود شود. فرصت‌های بسیاری برای پرواز برای این شغل وجود دارد – و بسیاری از خلبانانی که به این طریق درآمد کسب می‌کنند، می‌گویند که کارهایشان بسیار رضایت‌بخش‌تر از پرواز با هواپیماهای مدرن و بسیار خودکار است.

برای مثال، Matt Dearden ، ستون‌نویس FLYER و ستاره تلویزیونی برنامه «بدترین جایی که می‌توان خلبان بود»، اولین تجربه‌های خود در هواپیمایی را با پرواز افراد و بارهایی به جاهای دورافتاده اندونزی به دست آورد.

این کار بسیار چالش‌برانگیز بود زیرا این محل ها معمولاً چیزی بیشتر از یک فضای خالی در جنگلی روی تپه نبودند. اکنون Matt به بریتانیا بازگشته و یک هواپیمای توربوپراپ Pilatus PC-12 را برای یک عملیات هوانوردی عمومی هدایت می‌کند – و هیچ کار دیگری را نمی‌خواهد. در اوقات فراغت، او یک قایق پرنده کاتالینا را که در داکسفورد مستقر است، می‌راند.

بله، شاید Matt  در حد نهایت یک خلبان حرفه‌ای باشد، اما مشاغل خلبانی بسیاری وجود دارند که برای افزایش ساعات پرواز و مهارت‌های شما عالی هستند و شما را برای شغل بعدی آماده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ، به خودی خود اهداف مهمی هستند.

مشاغل خلبانی خارج از خطوط هوایی

جذابیت، دستمزد مناسب، مناظر فوق‌العاده و ماجراجویی هیجان‌انگیز – می‌توانید برخی از این پاداش‌ها را بیابید و در بهترین موارد، همه آن‌ها را با هم کسب کنید. اما، همان‌طور که همیشه در هوانوردی صدق می‌کند، رسیدن به اینجا نیاز به کار سخت و تعهد دارد.

در اینجا چند نمونه از فرصت‌های شغلی خلبانی را می گوییم – و فراموش نکنید که به سریال «I Get Paid For This» از PCN نگاهی بیندازید تا نمونه‌های واقعی بیشتری را مشاهده کنید.

2 8 - مشاغل خلبانی خارج از خطوط هوایی
همه پروازها مربوط به مسافران نیست: هواپیماهای باربری نیز به خلبان نیاز دارند! این یک بوئینگ 747-8F است که به‌طور خاص برای حمل بار طراحی شده، هرچند بسیاری از آنها هواپیماهای مسافربری تبدیل‌شده هستند. عکس: هیترو

خلبان باربری

پرواز مسافری در سراسر جهان به شدت تحت تأثیر همه‌گیری کووید قرار گرفته است، اما پروازهای باربری همچنان ادامه دارد – در واقع، در برخی موارد پروازهای باربری حتی افزایش هم یافته‌اند. تمام تجهیزات حفاظتی شخصی (PPE) باید از جایی تأمین می‌شد.

خلبانان هواپیماهای باربری به همان صلاحیت‌هایی نیاز دارند که خلبانان هواپیماهای مسافربری دارند. هواپیماها یکسان هستند، فقط صندلی‌ها برداشته شده و ابزارهای محدودکننده بار مانند شبکه‌ها نصب شده‌اند. اغلب هواپیماهای باربری هواپیماهای مسافربری تبدیل‌شده هستند، هرچند برخی از شرکت‌های لجستیکی مانند DHL و FedEx هواپیماهای جدیدی خریداری می‌کنند که با نیازهای خاص آنها تجهیز شده‌اند.

اما زندگی یک خلبان باربری می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. برای شروع، پروازهای باربری عمدتاً در شب انجام می‌شود و اسلات‌های روز برای هواپیماهای مسافربری حفظ می‌شود. خب، این وضعیت قبل از کووید بود. اکنون فرودگاه‌ها از تمام پروازها در هر زمانی استقبال می‌کنند. پرواز شبانه می‌تواند با خواب و سطح خستگی شخص مشکل ایجاد کند، بنابراین خلبانان باربری معمولاً بین زمان‌های کاری خود استراحت بیشتری دارند. برنامه‌های کاری نیز می‌تواند متغیر باشد، زیرا تقاضا برای نوع خاصی از بار تغییر می‌کند.

خود پرواز نیز متفاوت است. هیچ مسافر دردسرساز، بیمار، مست یا بحث‌برانگیزی وجود ندارد! با این حال، هیچ مهماندار پروازی هم وجود ندارد، بنابراین خلبانان باید خودشان از خودشان پذیرایی کنند و غذاهای خود را با استفاده از یک آشپزخانه کوچک که معمولاً در پشت کابین خلبان قرار دارد، آماده کنند. درب کابین قفل نشده است، زیرا مسافری وجود ندارد که نگرانش باشند.

چگونه با پروازهای شبانه، اختلاف زمانی و برنامه‌های کاری ناپایدار کنار بیاییم؟ Eva Claire ، بلاگر خلبان هلندی که یک بوئینگ 747-8 Freighter را هدایت می‌کند، می‌گوید: «واقعاً برای من مشکلی نیست که برنامه کاری‌ام به طور منظم تغییر کند، اما عبور از مناطق زمانی چیزی است که باید به آن عادت کرد. «

یکی از مقصدهای معمول ما دارای اختلاف زمانی 18 ساعته با هنگ کنگ است، بنابراین این برای ساعت بدن شما سخت است. کار کردن در طول شب، یا ‘پشت ساعت بدن’، سپس تلاش برای خوابیدن زمانی که ساعت بدنتان می‌گوید باید بیدار باشید، و سپس دوباره برای انجام وظیفه آماده شدن،آسان نیست!

»می‌دانستم که این چالش‌برانگیز خواهد بود، اما این چالش بزرگتر از آن چیزی بود که انتظار داشتم، به ویژه ترکیب پروازهای شبانه و عبور از بسیاری مناطق زمانی فقط در یک سفر کاری. من سعی می‌کنم راهی پیدا کنم تا به بهترین نحو با سبک زندگی پروازهای طولانی کنار بیایم: مدیریت خوابم، ورزش منظم و فعال و بیرون بودن زیاد. «

3 6 - مشاغل خلبانی خارج از خطوط هوایی
پرواز به عنوان خلبان نقشه‌برداری، شغلی سخت و ارزشمند است.

خلبان نقشه‌برداری

آنها چه کار می کنند؟ خلبانان نقشه‌برداری مسیرهای از پیش برنامه‌ریزی شده را برای ثبت انواع داده‌ها از یک نقطه دید هوایی پرواز می‌کنند. آنها از بخش‌های زیادی پشتیبانی می‌کنند، از باستان‌شناسی گرفته تا نقشه‌برداری و بررسی‌های محیطی. نوع پرواز بسیار متنوع است – ممکن است خود را در حال پرواز با هر چیزی از یک هواپیمای تک‌موتوره پیستونی Cessna تا یک توربوپراپ دو موتوره بیابید.

آنها چه میگویند؟  »این شغل بسیار متغیر است و هیچ روز معمولی در این کار وجود ندارد. در حالی که تمام هواپیماهایی که ما پرواز می‌کنیم به سیستم خلبان خودکار مجهز هستند، بسیاری از هواپیماهای نقشه‌برداری‌ نیاز به پرواز دستی دارند، بنابراین از این نظر با پرواز خطوط هوایی بسیار متفاوت است. من بر فراز جزایر اورکنی و سواحل شمالی اسکاتلند پرواز کرده‌ام و حتی دلفین‌ها و نهنگ‌ها را دیده‌ام که قطعاً به جذابیت این شغل می‌افزاید. «

آموزش : بستگی به این دارد که برای چه کسی پرواز خواهید کرد. تعداد محدودی از استخدام‌کنندگان خلبانان نقشه‌بردار از داوطلبان کادت درخواست مجوز خلبانی خصوصی (PPL) و 100 ساعت زمان پرواز P1 دارند. اما برای بسیاری از شغل ها، شما به مجوز خلبان تجاری (CPL) یا مجوز خلبان حمل و نقل هوایی (ATPL) نیاز خواهید داشت.

4 3 - مشاغل خلبانی خارج از خطوط هوایی
پرواز به عنوان یک خلبان نمایشی نیازمند نظم و تعهد است. عکس: یاکووفلس

خلبان نمایشی

آنها چه کار می کنند؟ اجرای نمایش‌های هوایی در مکان‌های از پیش تعیین‌شده با انواع هواپیماها. خلبانان نمایشی می‌توانند از پروازهای آکروباتیک انفرادی در هواپیماهای سبک گرفته تا پرواز با تیم‌های نمایش هوایی مانند رد ارووز را انجام دهند.

آنها چه می گویند؟ Jez Hopkinson ، خلبان ارشد و مالک تیم بریتانیایی Yakovlevs  گفت : »  نمایش هوایی ذاتاً هیجان‌انگیز و با ارزش است اما نیاز به تعهد فراوانی دارد»  . Jez  تخمین می‌زند که تیم برای هر ساعت پرواز در هوا، حدود 100 ساعت کار زمینی انجام می‌دهد. «

Jez  توضیح داد: «تصویر خلبان شجاع نمایش هوایی که لاستیک‌ها را چک می‌کند و سپس به آسمان پرتاب می‌شود، تا حد امکان از واقعیت دور است! «

» این یک رشته فوق‌العاده برای مشارکت است، اما نیاز به مقدار زیادی کار سخت دارد. خلبانان ما از همه شاخه‌های هوانوردی هستند، از جمله خلبانان خصوصی، مربیان ، خلبانان خطوط هوایی و خلبانان آزمایشی نظامی، بنابراین هیچ مانعی برای ورود وجود ندارد. نقطه مشترک، داشتن نگرش ذهنی بالغ و توانایی تمرکز کامل بر تیم است«

آموزش: برای اجرای نمایش عمومی، شما به مجوز نمایش (DA) نیاز دارید که پس از یک پرواز آزمایشی در مقابل یک مربی CAA به دست می‌آید. حداقل ساعات قانونی لازم نیست، اما CAA پیشنهاد می‌کند که برای هواپیماهای بال ثابت، مجموعاً 200 ساعت پرواز که از آن 100 ساعت باید به عنوان خلبان مسئول (PiC) داشته باشد.

5 3 - مشاغل خلبانی خارج از خطوط هوایی
خلبانان جت تجاری با برخی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جهان پرواز می‌کنند و به مکان‌های جذاب می‌روند.

خلبان جت تجاری

آنها چه کار می کنند؟ پرواز با مشتریان شرکتی به نمایندگی از شرکت‌های چارتر با اجاره خصوصی. در حالی که بسیاری فکر می‌کنند که پرواز با جت تجاری پله ای برای رسیدن به چیزی بزرگتر است، این موقعیت‌ها اغلب بیش از مشاغل خطوط هوایی با تجربه مشابه پرداخت می‌شوند – هرچند که معمولاً نیاز به انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.

آنها چه می گویند؟ یک خلبان که خواست نامش فاش نشود، گفت: «خلبان جت خصوصی بودن می‌تواند مزایایی داشته باشد؛ من با افراد مشهور پرواز می‌کنم، برخی از بهترین مکان‌های جهان را می‌بینم، در هتل‌های پنج‌ستاره اقامت دارم و مکان‌هایی را می‌بینم که به طرز شگفت‌انگیزی زیبا هستند و نمی‌توانید تصور کنید.

» اما نقطه ضعف این شغل این است که من زمان زیادی را دور از خانه سپری می‌کنم و خانواده‌ام را از دست می‌دهم. همچنین این شغلی بسیار خسته‌کننده و طاقت‌فرسا با شروع‌های زودهنگام، پایان‌های دیرهنگام و مناطق زمانی مختلف است که همگی بر بدن تأثیر می‌گذارند«.

آموزش : علاوه بر نیازهای معمول CPL/ATPL و مجوز نوع هواپیما – که معمولاً توسط کارفرمای شما پرداخت می‌شود – این حوزه از هوانوردی جایی است که مهارت‌های ارتباطی و ایجاد روابط به اندازه سوابق پروازی شما اهمیت دارند.

با فرانک ون هوتن، خلبان شرکتی آشنا شوید

6 1 - مشاغل خلبانی خارج از خطوط هوایی
یکی از متنوع‌ترین مشاغل پروازی، خلبان فرابری است.

خلبان فرابری

آنها چه کار می کنند؟ جابجایی هواپیما از یک مکان به مکان دیگر که اغلب شامل عبور از دریاهای طولانی می‌شود. آب‌وهوا و عملکرد هواپیما می‌تواند آزمون واقعی مهارت‌های خلبانی باشد، به‌ویژه زمانی که هواپیما به‌طور کامل سوخت‌گیری شده و تحت گواهینامه ویژه صلاحیت پرواز عمل می‌کند.

با این حال، تعداد هواپیماهای قابل تحویل در 20 سال گذشته به شدت کاهش یافته است، که این شغل را به عنوان یک گزینه شغلی تمام وقت کمتر مقرون به‌صرفه کرده است.

آنها چه می گویند؟ »من همیشه از خلبانانی می‌شنوم که تصور می‌کنند پرواز فرابری باید باشکوه ترین راه برای ساختن زمان پروازی به سمت ATPL مورد نیاز خطوط هوایی باشد.

بله، اگر هواپیماهایی برای جابجایی موجود باشند و به‌نوعی صلاحیت پرواز آنها را داشته باشید، می‌توانید به‌سرعت زمان پرواز بسازید. اما این شغل به‌ندرت جذاب است… پرواز فرابری با کار سخت و پروازهای طولانی معرفی می‌شود«.

آموزش: الزامات خلبانان فرابری اغلب توسط شرکت‌های بیمه تعیین می‌شود و معمولاً بالا است، و خلبان نیاز به داشتن صلاحیت‌های مسیری مناسب دارد. عبور از اقیانوس‌ها در هواپیماهای کوچک کاری نیست که برای یک خلبان CPL تازه‌کار مناسب باشد.

با سارا رونر، خلبان فرابری آشنا شوید

7 1 - مشاغل خلبانی خارج از خطوط هوایی
شغلی که در آن مسافران شما ترجیح می‌دهند از هواپیما بپرند تا اینکه برای فرود بمانند! یک خلبان پرشی چتربازان را به آسمان می‌برد.

خلبان پرشی

آنها چه کار می کنند؟ عملیات هواپیمایی برای پرش چتربازان – که توسط انجمن چتربازی بریتانیا (BPA) به‌عنوان «پرواز هواپیما به‌طور کارآمد به یک نقطه از پیش تعیین‌شده بر روی زمین، رسیدن به ارتفاع و سرعت معین برای اجازه دادن به چتربازان برای خروج ایمن از هواپیما و بهینه‌سازی شانس پرواز چتر نجات به سمت یک منطقه فرود مشخص» تعریف شده است.

آنها چه می گویند؟»پرواز با چتربازان بسیار چالش‌برانگیز است و وزن و تعادل (W&B) یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های آن است. در یک C182، شما اغلب دو چترباز را دارید که از تیرک بال راست آویزان هستند، به‌علاوه دو نفر دیگر که از درب بیرون می‌روند… من انرژی مثبت در مناطق پرش را دوست دارم!

همه در حال لذت بردن هستند و اکثر چتربازان به همان اندازه که من درباره پرواز با آنها پرشور هستم، درباره کاری که انجام می‌دهند پرشور هستند! بر اساس دفتر ثبت پرواز من، من بیش از 5,000 پرش چتربازان را انجام داده‌ام و هر بار که آنها از هواپیما پریدند، لبخند زده‌ام! «

آموزش: حداقل نیاز اولیه داشتن PPL و 100 ساعت پرواز به‌عنوان خلبان مسئول (PIC) است. پرواز پرشی به‌عنوان کار هوایی طبقه‌بندی می‌شود و در بیشتر موارد نیاز به داشتن CPL دارد.

8 - مشاغل خلبانی خارج از خطوط هوایی
آموزش پرواز با یک مربی پرواز شروع می‌شود، اما سطوح مختلفی از این شغل وجود دارد.

مربی پرواز

آنها چه کار می کنند؟ مربیان پرواز به مردم آموزش می‌دهند که چگونه پرواز کنند… به همین سادگی. با این حال، خلبانانی که با آنها پرواز می‌کنند می‌توانند از افرادی که برای مجوز خلبان خصوصی (PPL) خود آموزش می‌بینند تا کاپیتان‌هایی با هزاران ساعت تجربه که برای چک شبیه‌سازی شش ماهه‌شان آماده می‌شوند، متغیر باشند.

در این میان، مربیان برای آموزش‌های مختلف مانند آموزش تفاوت‌ها، آکروباتیک، رتبه‌های ابزاری، صلاحیت‌های شب، رتبه‌های چند موتوره، رتبه‌های نوع، آموزش بازیابی از وضعیت‌های خطرناک و حتی رتبه‌های کوهستان و دریا وجود دارند.

آموزش: گواهینامه اولیه مربی پرواز (هواپیما) به شما اجازه می‌دهد آموزش‌های زمینی و پروازی را برای صدور PPL(A) و کلاس‌ها و رتبه‌های نوع برای هواپیماهای SEP انجام دهید. علاوه بر آن، رتبه‌های اضافی خاصی بسته به اینکه دقیقاً چه چیزی را آموزش خواهید داد، وجود دارد. برای مثال، برای آموزش رتبه ابزاری باید مربی رتبه ابزاری (IRI(A)) باشید.

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *