مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

چگونه در کانادا خلبان شویم

چگونه در کانادا خلبان شویم

چگونه در کانادا خلبان شویم

     از آموزش و صدور گواهینامه گرفته تا مسیرهای شغلی رایج، شرایط کاری و غرامت – در اینجا همه چیزهایی است که برای خلبان شدن در کانادا باید بدانید.

    نویسنده: روزالیند استفاناک

    آخرین به روز رسانی: 11 ژوئن 2024

چگونه در کانادا خلبان شویم

    پرواز در آسمان آبی به سوی مقاصد جدید، تصور یک شغل رویایی را تداعی می‌کند. برای هزاران کانادایی که خلبان هستند، این رویا به واقعیت تبدیل شده است. اما با وجود هشدار کارشناسان هواپیمایی درباره کمبود نیروی کار و اختلال در صنعت هواپیمایی، تعداد مجوزهای خلبانی تجاری در کانادا از سال 2019 به این سو 80 درصد کاهش یافته است. این وضعیت ناشی از همه‌گیری کرونا و افزایش سن نیروی کار فعلی است.

    بر اساس یک نظرسنجی در ماه مه 2020، حدود 50 درصد از مدارس پرواز در آغاز همه‌گیری کرونا مجبور به تعطیلی موقت شدند که منجر به اختلالات قابل توجهی در آموزش و تربیت خلبانان شد.

خبر خوب این است که سازمان حمل‌ونقل کانادا در تلاش است با گسترش برنامه‌های آموزشی خلبانی موجود و مدرن‌سازی مقررات، موانع توسعه مهارت‌ها و آموزش را برطرف کند. دولت کانادا همچنین برنامه‌های هدفمندی را در دست اجرا دارد تا دانشجویان خارجی را برای آموزش در کانادا تشویق کند و آن‌ها را به‌عنوان مربی پرواز یا خلبان تجاری در این کشور حفظ کند.

    افزایش تقاضا برای خلبان، فرصت‌های شغلی جدید و پرسود را برای علاقه‌مندان به پرواز گشوده است.

     در این راهنمای شغلی، به آموزش و گزینه‌های شغلی برای خلبانان و همچنین مهارت‌ها و ویژگی‌های کلیدی برای موفقیت در این حرفه چالش‌برانگیز اما پویا می‌پردازیم.

    آموزش و گواهینامه

    هر کسی که قصد پرواز با هواپیما در کانادا را دارد (به جز پاراگلایدر و آشیانه‌پرنده)، باید مجوز یا پروانه خلبانی صادره از سازمان حمل‌ونقل کانادا را دریافت کند. طبیعی است که آموزش برای کسانی که می‌خواهند برای تفریح با هواپیمای تفریحی (مانند هواپیمای سبک، بالن یا گلایدر) پرواز کنند، نسبت به آموزش برای تبدیل شدن به یک خلبان تجاری، کمتر جامع و طولانی است.

هر مجوز همچنین دارای یک یا چند رتبه‌بندی تایید شده توسط سازمان حمل‌ونقل کانادا است که امتیازات اضافی اعطا می‌کند. به عنوان مثال، رتبه‌بندی پرواز شبانه به خلبان اجازه می‌دهد تا در شب پرواز کند.

     کانادا با داشتن بسیاری از مدارس پرواز معتبر، مکان بسیار خوبی برای آموزش خلبانی است. قبل از انتخاب یک برنامه آموزشی، تحقیقات خود را انجام دهید و مطمئن شوید که مدرسه پرواز با آرزوهای شغلی شما به عنوان یک خلبان همسو است و توسط سازمان هواپیمایی کشوری که تحت نظارت سازمان حمل‌ونقل کانادا است، معتبر می‌باشد. هر مدرسه دارای شرایط ثبت‌نام خاص خود بوده و هزینه‌ها بسته به دوره‌های آموزشی خلبانی که دنبال می‌کنید، متفاوت خواهد بود.

     پروانه خلبانی دانشجویی (SPL)

     آموزش خلبانی در کانادا می‌تواند از سن ۱۴ سالگی با پروانه خلبانی دانشجویی (SPL) آغاز شود. ابتدا در “مدرسه زمینی” شرکت می‌کنید تا نحوه کار هواپیماها و همچنین قوانین و مقررات آسمان را بیاموزید.

داوطلبان باید بتوانند به زبان انگلیسی صحبت کنند، بفهمند، بخوانند و بنویسند، در آزمون‌های نظارتی قبول شوند و گواهی پزشکی معتبر با وضعیت سلامت مناسب دریافت کنند. با داشتن SPL، می‌توانید تحت نظارت مربی پرواز و فقط برای اهداف آموزشی، به تنهایی پرواز کنید.

     بسته به اهداف پروازی شما، سه نوع مجوز خلبانی وجود دارد که می‌توانید پس از اخذ SPL کسب کنید و باید به ترتیب زیر اخذ شوند:

  • پروانه خلبانی دانشجویی (SPL)
  • پروانه خلبانی خصوصی (PPL)
  • پروانه خلبانی تجاری (CPL)
  • پروانه خلبانی حمل‌ونقل هوایی (ATPL)

    شرایط عمومی دریافت گواهینامه خلبانی

    تمام دارندگان گواهینامه خلبانی باید شهروند کانادا، مهاجر دائم یا دارنده ویزای معتبر کانادا باشند و همچنین دارای مدرک دیپلم دبیرستان باشند.

    گواهینامه خلبانی خصوصی (PPL)

     شما می‌توانید از سن ۱۷ سالگی برای اخذ گواهینامه خلبانی خصوصی (PPL) اقدام کنید. این گواهینامه به شما اجازه می‌دهد که به تنهایی یا با افراد دیگر پرواز کنید، به شرطی که بابت خدمات پروازی خود پولی دریافت نکنید. این گواهینامه برای افرادی که قصد دارند به عنوان سرگرمی پرواز کنند، ایده‌آل است.

    برای اخذ PPL، باید در تمام آزمون‌های زمینی و آزمون عملی پرواز اداره حمل و نقل کانادا موفق شوید، دارای گواهی پزشکی درجه ۳ باشید و ۴۰ ساعت آموزش زمینی و ۴۵ ساعت آموزش پروازی با هواپیما را تکمیل کنید.

     تمام متقاضیان PPL باید حداقل نمره ۶۰ درصد را در هر یک از چهار درس اجباری و همچنین در آزمون کتبی کلی کسب کنند.

     گواهینامه خلبانی تجاری (CPL)

     پس از اخذ گواهینامه PPL، می‌توانید برای گواهینامه خلبانی تجاری (CPL) آموزش ببینید که به شما اجازه می‌دهد هواپیما را پرواز دهید و بابت آن پول دریافت کنید. شما می‌توانید به عنوان کاپیتان یک هواپیما برای دریافت دستمزد فعالیت کنید و افراد و بار حمل کنید.

    برای اخذ CPL، باید حداقل ۱۸ ساله باشید، دارای گواهی پزشکی درجه ۱ باشید، ۸۰ ساعت آموزش زمینی را تکمیل کنید و شرایط ساعت پروازی را برآورده کنید. شرایط ساعت پروازی شامل ۲۰۰ ساعت پرواز، از جمله حداقل ۱۰۰ ساعت پرواز به عنوان خلبان فرمانده با ۲۰ ساعت پرواز بین شهری، و ۶۵ ساعت پرواز اضافی، شامل ۳۵ ساعت آموزش دو نفره تحت نظارت مربی پرواز و ۳۰ ساعت پرواز انفرادی است.

    علاوه بر این، تمام متقاضیان باید حداقل نمره ۶۰ درصد را در هر یک از چهار درس اجباری و همچنین در آزمون کتبی کلی CPL کسب کنند.

    گواهینامه خلبانی هواپیمای مسافربری (ATPL)

     پس از کسب CPL، می‌توانید برای گواهینامه خلبانی هواپیمای مسافربری (ATPL) درخواست دهید که به شما اجازه می‌دهد کاپیتان یک هواپیمای چند خدمه‌ای باشید. شرکت‌های هواپیمایی معمولاً فقط دارندگان ATPL را استخدام می‌کنند.

به عبارت ساده، اگر همیشه آرزو داشته‌اید که خلبان هواپیمای مسافربری باشید و می‌خواهید هواپیماهای بزرگ مانند بوئینگ، ایرباس یا هواپیماهای تجاری مشابه را پرواز دهید، ATPL گواهینامه مناسب شماست. علاوه بر این، اکثر شرکت‌های هواپیمایی نیز علاوه بر آموزش پرواز، مدرک دیپلم یا لیسانس می‌طلبند.

    شرایط لازم برای اخذ گواهینامه خلبانی هواپیمای مسافربری (ATPL)

     متقاضیان ATPL باید حداقل 21 سال سن داشته باشند، گواهی پزشکی درجه یک را دارا باشند و حداقل نمره 70 درصد را در هر سه آزمون مورد نیاز کسب کنند. همچنین، شما به حداقل 1500 ساعت پرواز نیاز دارید.

     حتی پس از اخذ گواهینامه کامل، خلبانان برای حفظ صلاحیت خود در دوره‌های آموزشی تکرارشونده شرکت می‌کنند. سازمان حمل و نقل کانادا اطلاعات بیشتری در مورد آنچه برای حفظ صلاحیت به‌عنوان خلبان لازم است، ارائه می‌دهد.

     کسانی که مایل به خلبان تجاری شدن هستند، همچنین باید در یک سری معاینات پزشکی توسط پزشک معاین هواپیمایی کانادا شرکت کنند. این معاینات بینایی، شنوایی، هماهنگی چشم و دست و سلامت عمومی را بررسی می‌کنند.

     برخی شرایط ممکن است متقاضیان را رد صلاحیت کند، مانند:

  • برخی بیماری‌های قلبی
  • صرع
  • شنوایی ضعیف
  • بینایی ضعیف
  • برخی آلرژی‌ها که نیاز به داروهای ایجادکننده خواب‌آلودگی دارند.

     پس از گذراندن آزمون‌ها، خلبانان همچنان باید مجوز پزشکی خود را بسته به سن، هر چند سال یکبار تایید کنند. در برخی موارد، این تمدیدها را می‌توان از طریق پزشکی از راه دور انجام داد.

     مهارت‌ها، دانش و ویژگی‌ها

  • تحلیلی: در حالی که هیچ الزامات تحصیلی خاصی برای تبدیل شدن به یک خلبان وجود ندارد، گذراندن دوره‌های ریاضی، علوم، جغرافیا و حتی روانشناسی می‌تواند مفید باشد. اگرچه معمولاً از نرم‌افزار برنامه‌ریزی پرواز برای انجام محاسبات در پرواز استفاده می‌شود، اما درک خوب ریاضیات و فیزیک برای خلبانان مهم است تا در صورت نیاز بتوانند تصمیمات آنی بگیرند.
  • ارتباطی: برای تبدیل پرواز به یک حرفه، شما باید مهارت‌های ارتباطی موثری داشته باشید، زیرا باید با کمک‌خلبانان، خدمه کابین، مسافران و کنترل ترافیک هوایی ارتباط برقرار کنید. شما باید بتوانید دستورالعمل‌های خود را به وضوح و با اعتماد به نفس منتقل کنید، در حالی که دیگران را درک کرده و با آن‌ها همکاری کنید. کار گروهی ضروری است.
  • آرامش و خونسردی: توانایی حفظ آرامش و خونسردی در شرایط فشار و تصمیم‌گیری خوب، یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی یک خلبان خوب است. هنگامی که اتفاق غیرعادی رخ می‌دهد، برای مثال، یک خلبان باید بتواند از تجربه یا دانش قبلی خود برای تصمیم‌گیری آنی در مورد نحوه برخورد با آن وضعیت استفاده کند.
  • دقت‌گرا: توجه به جزئیات بسیار مهم است. پرواز یک هواپیما نیاز به انجام چندین کار همزمان دارد و فراموش کردن حتی یک مرحله می‌تواند نتایج زیان‌باری داشته باشد.

     مسیرهای شغلی

     پس از اخذ مجوز، خلبانان می‌توانند مسیرهای شغلی متنوعی را کاوش کنند، از جمله کار در یک شرکت هواپیمایی ملی یا منطقه‌ای. آنها همچنین می‌توانند برای یکی از بیش از ۸۰۰ ارائه دهنده خدمات هوایی درخواستی در کانادا کار کنند و هواپیماهای آبی، هلیکوپتر یا هواپیماهای چارتر را هدایت کنند.

     خدمات تخصصی هوایی متعددی نیز وجود دارد که به خلبان نیاز دارند، از جمله سم‌پاشی کشاورزی، اطفاء حریق جنگلی، تخلیه پزشکی و مراقبت هوایی. همچنین تقاضای مداوم برای مربیان پرواز برای رفع کمبود خلبان در حال رشد صنعت کانادا وجود دارد.

    علاوه بر این، فرصت‌های ارتقاء در این حرفه وجود دارد. در کانادا، شما می‌توانید از خلبان دانشجو به خلبان خصوصی، خلبان تجاری و در نهایت کاپیتان هواپیما ارتقا یابید. خلبانان معمولاً به‌عنوان افسر دوم شروع می‌کنند و سپس به افسر اول، افسر اول ارشد و کاپیتان ارتقا می‌یابند.

     تعداد نوار روی لباس خلبان نشان‌دهنده سطح تجربه خلبان و مسئولیت مربوطه برای هواپیما، خدمه و مسافران است. به عنوان مثال، یک افسر دوم دو نوار، یک افسر اول (کمکی خلبان/معاون فرمانده) سه نوار و یک کاپیتان یا خلبان فرمانده – بالاترین رتبه – چهار نوار دارد.

     محیط کار

    خلبانان باید بتوانند در فضاهای کوچک برای مدت طولانی، اغلب با تنها چند همکار، احساس راحتی کنند. آنها ممکن است ساعات کاری نامنظمی داشته باشند و هر هفته چندین روز و شب را دور از خانه بگذرانند، از جمله تعطیلات که دوره‌های پرترافیک پرواز تجاری است. آنها همچنین ممکن است بین پروازها زمان انتظار طولانی داشته باشند. به دلیل ماهیت کارشان، خلبانان ممکن است دچار جت لگ و خستگی شوند، به‌ویژه در پروازهای طولانی که در آن مناطق زمانی تغییر می‌کنند.

     خلبانان کوتاه‌مدت به‌طور متوسط ۷۰۰ تا ۹۰۰ ساعت در سال پرواز می‌کنند، در حالی که خلبانان پروازهای طولانی‌مدت می‌توانند انتظار پرواز ۴۰۰ تا ۷۴۰ ساعت در سال را داشته باشند.

به‌طور متوسط، خلبانان حداکثر ۳۵ ساعت در هفته کار می‌کنند. خلبانان تجاری معمولاً بر اساس یک برنامه ثابت کار می‌کنند که چندین روز پرواز و سپس چندین روز تعطیل دارند (مثلاً پنج روز کار و چهار روز تعطیل). یک هواپیما معمولاً توسط دو خلبان هدایت می‌شود: یکی خلبان فرمانده و دیگری افسر اول پشتیبانی است. آنها ممکن است برای جلوگیری از خستگی نوبت پرواز را عوض کنند.

     اگرچه هیجان‌انگیز است، اما محیط کار برای یک خلبان تجاری، به‌ویژه می‌تواند به دلیل شرایط آب و هوایی ناپایدار و مسئولیت‌های ذاتی در حمل ایمن هزاران نفر از جایی به جای دیگر، استرس‌زا باشد. پیدا کردن استراحت کافی قبل و بعد از یک روز کاری طولانی ضروری است.

     از طرف مثبت، خلبانان از مزایای سفر رایگان و تخفیف سفر برای خانواده و دوستان خود لذت می‌برند. آنها روزانه با افراد جدیدی آشنا می‌شوند، در حالی که در محیطی کار می‌کنند که آنها را به تصمیم‌گیری‌های مهم در هر بار نشستن برای شیفت خود به چالش می‌کشد. علاوه بر این، نمی‌توان منظر را شکست داد!

10 1 - چگونه در کانادا خلبان شویم

خلبانی در کابین کوچک هواپیما در حال بررسی چک لیست پروازی است.

10 2 - چگونه در کانادا خلبان شویم

مسافران پروازی که تحت مسئولیت خلبان قرار دارند.

10 3 - چگونه در کانادا خلبان شویم

خلبان و کمک خلبان در حال هدایت هواپیما در شرایط آب و هوایی متلاطم.

10 4 - چگونه در کانادا خلبان شویم

خلبانی که در ایام تعطیل مشغول به پرواز است.

     حقوق و دستمزد

     حقوق خلبانان در کانادا به تجربه، مهارت ها و موقعیت جغرافیایی بستگی دارد. میانگین حقوق سالانه خلبان در کانادا در سال ۲۰۲۳، ۸۲٬۰۲۱ دلار بوده است.

     جای تعجب نیست که با افزایش تجربه، حقوق به طور قابل توجهی افزایش می یابد. برای مثال، یک خلبان با دو تا پنج سال سابقه می تواند انتظار داشته باشد که نسبت به فردی با سابقه پرواز صفر تا دو سال، ۴۲ درصد بیشتر درآمد داشته باشد. به طور میانگین، خلبانان می توانند انتظار داشته باشند که تا زمان رسیدن به ۱۰ سال تجربه، حقوق اولیه خود را دو برابر کنند.

     با استفاده از داده های حقوق و دستمزد فعلی از Indeed.com، وبسایت CourseCompare فهرستی از میانگین حقوق خلبانان در سراسر کانادا را گردآوری کرده است.

استان یا قلمرو میانگین حقوق خلبان (دلار کانادا)
میانگین کانادا 82,021
آلبرتا 89,920
بریتیش کلمبیا 110,512
منیتوبا 157,322
نیوبرانزویک 169,229
نیوفاندلند و لابرادور 64,809
سرزمین‌های شمال غربی 119,759
نوا اسکوشیا 65,508
نوناووت 96,022
انتاریو 84,379
جزیره پرنس ادوارد 73,600
کبک 98,571
ساسکاچوان 126,384
یوکان 127,107

منبع: Indeed

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *