مرکز آموزش هوانوردی پارسیس در سال 1389 با هدف آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی متخصص به همت احمد رحمانی (رئیس هیئت‌مدیره) و مرحوم خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل) تأسیس گردید و به جهت آموزش دوره‌های زمینی و پروازی خلبانی شخصی (PPL)، تجاری (CPL)، پرواز با دستگاه (IR) و آموزش معلم خلبانی (AFI) و با اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری و با اهداف کمک به خصوصی‌سازی حوزه آموزش هوانوردی و آماده کردن کادر پروازی مجرب برای شرکت‌های هواپیمایی و اشتغال‌زایی در این بخش شروع به فعالیت نمود.

گالری

اطلاعات تماس

021-47289

تهران -اتوبان شهید همت -اتوبان ستاری جنوب -بلوار لاله -خیابان مجاهد کبیر شمالی نبش لاله نهم پلاک 14 طبقه سوم
Unit 3,No 14 ,north mojahed Kabir Blv ,laleh st , south Exp, Hemat Exp .Tehran.IRAN

Info@parsisaviation.com

آشفتگی در پروازها به دلیل تغییرات آب و هوایی

آشفتگی در پروازها به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال بدتر شدن است.

تغییرات آب و هوایی – داده‌های آب و هوایی از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که آشفتگی هوای صاف بیشتر اتفاق می‌افتد – یک پیامد پیش‌بینی‌شده از گرم‌تر شدن جو.

Capture 21 - آشفتگی در پروازها به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال بدتر شدن است.
افزایش وقوع آشفتگی‌های هوایی ممکن است به این معنا باشد که باید در طول پروازها زمان بیشتری کمربندمان را بسته نگه داریم.

آشفتگی در پروازها به دلیل تغییرات آب و هوایی

آیا اخیراً پرواز پرتلاطمی را تجربه کرده‌اید؟ می‌توانید تغییرات آب و هوایی را مقصر بدانید.

دانشمندان مدت‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که هوای گرم‌تر باعث تغییراتی در جریان‌های هوایی در جو بالایی، معروف به جت استریم، خواهد شد که موجب افزایش آشفتگی در پروازها می‌شود.

اکنون، Mark Prosser از دانشگاه ریدینگ، انگلستان، و همکارانش شواهدی جمع‌آوری کرده‌اند که نشان می‌دهد پروازها واقعاً پرتلاطم‌تر شده‌اند، با تحلیل‌هایی که نشان می‌دهد آشفتگی به‌طور قابل توجهی در سراسر جهان در چهار دهه گذشته افزایش یافته است.

این مطالعه داده‌های آب و هوایی از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۲۰ را بررسی کرد تا ارزیابی کند که شرایط جوی چگونه بر وقوع آشفتگی هوای صاف تأثیر گذاشته است. این نوع آشفتگی به هوای ناآرامی اشاره دارد که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست و توسط برخورد توده‌های هوایی که با سرعت‌های مختلفی حرکت می‌کنند، ایجاد می‌شود.

در آتلانتیک شمالی، منطقه‌ای که یکی از پرترددترین مسیرهای هوایی جهان است، مدت کل سالانه آشفتگی شدید از ۱۷.۷ ساعت در سال ۱۹۷۹ به ۲۷.۴ ساعت در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است که به میزان ۵۵ درصد جهش داشته است. آشفتگی متوسط نیز در همان دوره ۳۷ درصد افزایش یافته و از ۷۰ ساعت به ۹۶.۱ ساعت رسیده است.

این امر به تغییرات جت استریم مربوط می‌شود، Prosser  می‌گوید. دماهای بالاتر هوا به دلیل افزایش غلظت دی‌اکسید کربن باعث افزایش برش باد – تغییرات عمودی یا افقی در سرعت یا جهت باد یا هر دو در یک فاصله کوتاه – می‌شود. او می‌گوید: “این تغییر در برش باد منجر به افزایش آشفتگی می‌شود.”

این مطالعه نشان می‌دهد در حالی که آتلانتیک شمالی و ایالات متحده شاهد برخی از بزرگترین افزایش‌ها در آشفتگی بودند، مسیرهای پروازی بر فراز اروپا، خاورمیانه و آتلانتیک جنوبی نیز افزایش‌های قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. در واقع، آشفتگی بیشتر از آن چیزی است که مدل‌های آب و هوایی برای سطح فعلی گرمایش جهانی پیش‌بینی کرده بودند.

Prosser  پیش‌بینی می‌کند که آشفتگی با تغییرات آب و هوایی بدتر خواهد شد. برای خطوط هوایی، این می‌تواند به معنای سایش و پارگی بیشتر در هواپیماها و هزینه‌های سوخت بالاتر باشد زیرا خلبانان پروازها را برای جلوگیری از مناطق مستعد آشفتگی منحرف می‌کنند. Prosser  می‌گوید: “این همه پول از دست رفته برای صنعت است.”

در همین حال، مسافران و خدمه ممکن است برای کاهش خطر آسیب دیدگی، زمان بیشتری را در طول پرواز با کمربند بسته بمانند. اما Prosser  می‌گوید دلیل کمی برای “نگرانی بیش از حد” وجود دارد. او می‌گوید: “مرگ و میر در هواپیماهای تجاری به دلیل آشفتگی تقریباً دیده نشده است.”

منبع

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *